alice mamma skrev 2011-05-04 18:10:12 följande:
Ja, jag vill inte skrämma dig men jag tänker berätta hur det är.
Att få ner fyra liter på en viss tid är inte lätt. Det spelar ingen roll vad du blandar det med så känner du den hemska smaken ändå. Sista gången jag drack allt så vände det efter två liter och jag fick inte ner mer. Jag berättade för läkaren att detta gör jag inte mer så när det var dags nästa gång så visade det sig att det fanns annat att dricka!!! Jag hämtade då ut två små flaskor på apoteket ca 0,5 dl var. En skulle jag dricka på morgon och en på eftermiddagen. Mellan dessa skulle jag dricka vad jag ville men det var bra om det innehöll socker, typ MER. Detta gick hur bra som helst. Vet inte varför de börjar med de 4 litrarna. Kanske för att det senare alternativet gör att en hel dag går åt och du inte kan arbeta. Men jag tog gladeligen ut en semesterdag för att slippa laxervätska på 4 liter.
Ja nu har jag väl skrämmt upp dig. Lycka till!!
"Börjar med"? Det var det förfarandet när jag gjorde min första koloskopi för lite drygt femton år sedan. Skillnaden är bland annat att man måste fasta längre med det ena laxativet, och dessutom kan man bli tvungen att ta klyx.
Personligen - och jag har gjort så mycket som fem koloskopier och en bukröntgen som innebar att jag tvingades laxera vilket innebär att jag satt i mig sammanlagt ca tio liter (ja, samtliga gånger har det blivit kvar ca en halvliter, men då har jag skitit vatten läääänge) laxabon och tagit phosphoral vid tre tillfällen - föredrar jag helt klart de fyra litrarna (Laxabon) framför de två småflaskorna (Phosphoral). De senare fick mig att må fruktansvärt, fruktansvärt illa och dessutom på mycket fastande mage. Det var rätt och slätt HEMSKT. Så det är nog allra högst personligt, och lite vanskligt att "berätta hur det är" när "hur det är" kan variera mellan olika personer.