• Icnivad

Lektips till 1-åring?

Nu när vädret är hemskt vill jag gärna hitta på lite roliga lekar att leka inne med min son på lite över 1 år (13 månader).

Vill gärna leka något som är bra för lärandet, något som vi inte brukar göra.
    Har lite hjärnsläpp.
    Några tips?

• Svar på tråden Lektips till 1-åring?
  • Flickan och kråkan

Vattenfärg, fingerfärg, leklera? Gör bollar av tejp i olika färg och sätt dem på olika ställen på honom och dig själv och försök plocka bort dem.....efter färg, kroppsdel eller helt enkelt efter fritt tycke.

• Linapina

Skulle också vilja ha tips!

Kritor har vi provat, men min son vill bara äta upp dom. Tungan ute

• Jkpg Deluxe

Fika/mata nallar och dockor, låt dem sitta med vid bordet vid mellis?

Bygg en koja, kryp in och läs böcker där tillsammans?

Sätt på musik och dansa ihop! 

• Ljuvliig

Vi läser, bygger torn av klossar, går ut och gungar och åker kana, dansar tillsammans, har också köpt några fingerdocker (det bästa vi köpt efter böckerna!) och så brukar jag sjuna med fingerdockorna som "skådespelare"

• Kicks71

Bollar är jättepoppis i den åldern, har det varit här iallafall. Rulla bollen fram och tillbaka mellan er!

Lära sig ord går också hem har jag märkt. Vi går runt i huset och pratar och pekar och jag säger vad saken är. Kroppsdelar är också spännande att peta på näsan och säga näsa både på sin egen och barnets. Det är härligt när man ser att de förstår och härmar det man gör!

Kittlas är roligt och att blåsa, leka tittut, bygga koja. Bara att man själv ligger på golvet inbjuder till lek, min lille älskar att klättra över mig fram och tillbaka i all oändlighet, och själv kan jag bara vila en stund =)

Små tips, kommer inte på något mer just nu...

• Icnivad

tack för tipsen.
    jag brukar sitta VÄLDIGT mycket på golvet och leka.
    Mycket rulla bollar, plocka med klossar, säga färgerna på klossarna, jaga varandra, gömma bollarna under hinkar, kittlasmm.

Vi byggde första kojan mellan vardagsrumsbordet och soffan i går och fyllde upp med gosedjur.
    Det var visst en hit! :)

Göra trolldeg, är det ett bra påhitt i den här åldern? Eller ska man kanske bara gegga med en kak-deg innan man bakar ut den?
    Vart köper man fingerfärg? :)
    Vi har bara kritor och papper, och kritorna är ju mest tuggleksaker :P

• Jkpg Deluxe

gegga med en kakdeg eller bulldeg låter bra tycker jag, så blir det goa kakor å bullar sen att bjuda nallarna på :)

Prata i telefon

Sång/musik/spela instrument

Måla med vattenfärger (fast vår son målar inte på pappret utan på sig själv! :P)

• Icnivad
    Jkpg Deluxe skrev 2011-05-03 19:55:33 följande:
    Bada tillsammans om ni har badkar?
    bada tillsammans gör vi väldigt ofta! Det är kul!

Mera instrument ska införskaffas! :D
    Tips på bra instrument?
  • qwoxy

Min son, 18 mån, är helt galet förtjust i bollar och vi brukar rulla/kasta bollar fram och tillbaka. Det är väl favoritleken. Vi försöker läsa böcker med varierande framgång också ;)

• Jkpg Deluxe

Jag har gjort egna maraccas, sedan spelar han på plåtburkar och plastburkar med slevar, barnmatsskedar (dom långa i plast som vi inte längre använder), han har även en synt som är inköpt på Claes Ohlssons och en zylofon med tillhörande "trumpinnar"....Sedan har vi en riktig gitarr hemma som han får använda under uppsyn!

• Jkpg Deluxe

Besök bibblan, läs å låna hem lite böcker där...mysigt när vädret är trist! :)

Svar på tråden Lektips till 1-åring?