• Anonym (frågande)

Fullvärdesförsäkring, dubbel bostadskostnad, vad gäller egentligen?

Har förlorat mitt hus i en brand för 2 år sedan.

Ligger än idag och betalar lån på huset 5000 kr samt ny hyra 6700 kr.
    Ohållbart för mig med min knappa inkomst. Får ingen info från försäkringsbolaget om detta skall vara så här eller skall bolaget ersätta mig med bostadskostnad tills huset åter är uppbyggt?

• Svar på tråden Fullvärdesförsäkring, dubbel bostadskostnad, vad gäller egentligen?
  • Flissi

Man brukar ju får ersättning ett år (oftast längre om återuppbyggnaden drar ut på tiden) för merkostnader.
    Merkostander = hyra/el/flytt av telefon/resor till & från jobbet om det är längre än på vanliga adresser.

Varför har det tagit två år?!
    Är skadan inte godkänd som ersättningsbar?
    När jag betalar merkostnader brukar jag betala det direkt, samt ha en överenskommelse över för hur lång tid & så har man ju kontakt med bygg/renoverings företagen.

Jättesvårt att svara på din fråga!
    Är skadan ersättningsbar borde ni gjort upp om detta redan precis efter branden.

• Anonym (frågande)
    Flissi skrev 2011-05-03 09:47:07 följande:
    Man brukar ju får ersättning ett år (oftast längre om återuppbyggnaden drar ut på tiden) för merkostnader.
    Merkostander = hyra/el/flytt av telefon/resor till & från jobbet om det är längre än på vanliga adresser.

Varför har det tagit två år?!
    Är skadan inte godkänd som ersättningsbar?
    När jag betalar merkostnader brukar jag betala det direkt, samt ha en överenskommelse över för hur lång tid & så har man ju kontakt med bygg/renoverings företagen.

Jättesvårt att svara på din fråga!
    Är skadan ersättningsbar borde ni gjort upp om detta redan precis efter branden.
    Polisutredningen om varför skadan uppstått har dragit ut på tiden. Utredningen är nedlagd och vi har inte fått besked om orsak, då dem ej funnit någon.

Saken är att jag skall ha möte med försäkringsbolaget nästa vecka och diskutera godslista.
    Jag vet ju inte vad jag skall säga, då jag längre knappt kommer ihåg hur många saker man ägt.
    Jag min dumma människa, trodde att man skulle få hjälp med ny bostad när det inträffat en sådanhär tragisk händelse. Men nu är ju kronofogden mig i hälarna då jag inte har råd med lån på huset och min hyra.
    Tagit så mkt lån för att köpa nya saker till mig och familjen och tagit lån för att betala dubbla hyror.
    Så ledsamt.
  • Lindis1974

Vad skumt. Våra vänner hus brann ner. Försäkringsbolaget betalde ersättningsbostad under tiden deras hus byggdes upp. Vad hade ni för försäkring ?

• Anonym (frågande)
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:43:51 följande:
    Vad skumt. Våra vänner hus brann ner. Försäkringsbolaget betalde ersättningsbostad under tiden deras hus byggdes upp. Vad hade ni för försäkring ?
    Vi hade en fullvärdes villaförsäkring.

Kan jag ta med hyreskontraktet och fråga om dem kan betala hyrorna retroaktivt?
    Vill ju inte verka åpen men vår situation är ohållbar då jag har 12500 kr i inkomst och 17000 i lån varje månad.
  • Lindis1974

Ja men ring på en gång. Vad står det i villkoren? Förstår att det inte går. Blir ju sjukt mycket pengar

• Flissi
    Anonym (frågande) skrev 2011-05-04 11:46:15 följande:
    Vi hade en fullvärdes villaförsäkring.

Kan jag ta med hyreskontraktet och fråga om dem kan betala hyrorna retroaktivt?
    Vill ju inte verka åpen men vår situation är ohållbar då jag har 12500 kr i inkomst och 17000 i lån varje månad.
    Ta med hyresavierna, jag ser inget problem med att betala i efterskott om skadan i sig blir "godkänd". Ska sakerna ersättas så antar jag att det är ok.
    I de flesta fall kommer man ju överens om bostad osv direkt, men i ditt fall verkar det som att skadehändelsen i sig inte är utredd/skadan ej var godkänd från början?
    Betalar man merkostn ader i efterhand kollar man rimligheten i kostnaden, men sällan några problem att få det i efterskott om man har bott rimligt samt har underlag för kostnaderna.

Tips för att väcka minnen vad du hade för grejer, "rita" upp rum för rum & försöka "fotografiskt" komma ihåg var du förvarade olika saker.
    Foton kan ju vara svårt om huset brunnit ner, men släkt/vänner kanske har bilder från kalas osv som man kan kika på & friska upp minnet med!
  • Anonym (frågande)

Jag har inga avier kvar, dock mitt hyreskontrakt.
    Skadan har blivit godkänd, dock så har de "glömt" av mig enligt skaderegleraren.

Jag skall sätta mig ikväll och rita upp rummen som ni sa, och försöka minnas vad jag ägt. Är ju trots allt ett bohag som man byggt upp under 39 år plus barnens alla saker. Dvs ofantligt mycket. Detta måste ju försäkringsbolaget ha överseende med. Finns det inget schablonbelopp som bolaget räknar ut? Jag kan ju inte vara ensam i denna värld som inte minns varje sak man har haft i sitt hus.

• Flissi

Hyreskontrakt borde räcka, kan ibland vara att man vill se typ kontoutdrag där masn kan se att en hyressumma betalas varje månad.
    Man kan höra om man kan få en bedömning på "allt i ett" då kommer man överens om en summa som ska täcka allt.
    Men man brukar ändå får göra listor på det man kommer ihåg. Jättesvårt, men viktigt för dig för att få bra ersättning.
    Ganska ofta efter större skador som bränder & inbrott kommer folk på efterhand vad som saknas. Tex vid årstidbyten när man ska ha den där spaden & vertyg osv. Så man kan även göra en "årstids" lista för att komma ihåg. Men enklast tror jag är "rumsritningen" samt kolla igenom alla foto man hittar.
    Lycka till!!!

Svar på tråden Fullvärdesförsäkring, dubbel bostadskostnad, vad gäller egentligen?