• daizy

Bondkatt + Raskatt = Kattungar :(

Jag har ett problem. Har två raskatter (en hona och en hane) här hemma som jag tänkt avla på senare men avvaktar tills jag ställt ut dom båda.
    För ett halvår sen tog vi en bondkatt som blivit utan ägare och tänkte sterilisera henne när hon blivit könsmogen. Men nu börjar vi misstänka att hon redan har blivit med kattungar. Vad gör man? Man får väl inte ens para en raskatt med en bondkatt.

Ska vi göra abort (heter det så på katter?) eller hur gör vi? Det här var ju verkligen inte meningen :(

• Svar på tråden Bondkatt + Raskatt = Kattungar :(
  • nemo1

Ring idag och boka tid för kastrering som det även heter på honor. Finns där några foster så kan dom aborteras samtidigt, men det är bråttom. Berätta för veterinären hur det ligger till så kan du säkert få en snabb tid.

• Carisma95

Antingen kontakter ni veterinär för "abort" (beroende på hur lång tid det har gått) och kastrering, alt. så får ni låta henne gå hela tiden ut.
    Vad menar du med att man inte får para ras- och bondkatter? Det är väl inget som förbjuder det...?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Ruggugglan

Vadå får inte para? Det har väl katterna fixat själva antar jag. Finns inget förbud om det är vad du menar. Däremot så räknas ju kattungarna inte som raskatter.

• nemo1

Kastrera bums och stoppa ytterligare huskatter till att födas.

• Rigmor Mortis

Kastrera och abortera samtidigt. Det finns f.ö. inga kattklubbar som är så stelbenta så de inte förstår att olyckor kan ske, förklara att det var en olycka och kastrera honan  bara.

• Cahn
    litenlitenliten skrev 2011-05-03 10:37:13 följande:
    Vadå får inte para? Det har väl katterna fixat själva antar jag. Finns inget förbud om det är vad du menar. Däremot så räknas ju kattungarna inte som raskatter.
    Som jag förstår det får man inte registrera dom och sälja dom "på rätt sätt". Det kan ställa till det lite, speciellt om man är uppfödare och vill ha gott rykte.
  • Rigmor Mortis
    Cahn skrev 2011-05-03 14:49:43 följande:
    Som jag förstår det får man inte registrera dom och sälja dom "på rätt sätt". Det kan ställa till det lite, speciellt om man är uppfödare och vill ha gott rykte.
    De kan inte registreras nej, men de kan allt som raskattungarna får förutom stamtavlan. Jag skulle inte tveka att köpa från en uppfödare bara för att h*n råkat få en huskattkull (och i detta fallet rekommenderas ju TS att kastrera och abortera så det är en icke-fråga)
  • Fröken Susidus

Min syster jobbade hos en veterinär förr och då fick hon många gånger vara med om sena aborter hos katter, hemskt när veterinären fick ge avlivningsspruta till varje fostersäck med nästan klara kattungar. Har det gått lång tid skulle jag hellre låta katterna födas och leva, ge dem en chans till ett bra liv och vara noga med var du placerar dem samt ta ut en vettig summa.
    Vill man verkligen ha en katt kan man betala för den oavsett om det är en blandras eller inte.

Hoppas allt går bra hur du än gör.

• Cahn
    Rigmor Mortis skrev 2011-05-03 15:06:07 följande:
    De kan inte registreras nej, men de kan allt som raskattungarna får förutom stamtavlan. Jag skulle inte tveka att köpa från en uppfödare bara för att h*n råkat få en huskattkull (och i detta fallet rekommenderas ju TS att kastrera och abortera så det är en icke-fråga)
    Nu menade jag ju inte att JAG dömer folk och inte skulle köpa katter av en uppfödare pga en olycka. Men jag har själv två burmor och blev noga tillsagd att skulle de användas i avel är det endast tillåtet inom rasen. Så mkt mer än så harj ag inte läst in mig på då det inte är aktuellt på ett bra tag.
  • Rigmor Mortis
    Cahn skrev 2011-05-03 15:35:08 följande:
    Nu menade jag ju inte att JAG dömer folk och inte skulle köpa katter av en uppfödare pga en olycka. Men jag har själv två burmor och blev noga tillsagd att skulle de användas i avel är det endast tillåtet inom rasen. Så mkt mer än så harj ag inte läst in mig på då det inte är aktuellt på ett bra tag.
    Planerad avel ja, som sagt kan man inte till hundra procent garantera att tjuvparningar aldrig sker.
Svar på tråden Bondkatt + Raskatt = Kattungar :(