Hej!
Jag bor i Stället precis utanför Ytterby och trivs jättebra. Väldigt barnvänligt och lugnt. I stort sett bara barnfamiljer och en och annan pensionär. Just där jag bor finns bara rätt små villor och parhus, men i området strax innan finns hus med "radhuskänsla" - jag tror det kan vara fyra lägenheter per hus i dem. Det området ligger på Ställets Bygata, en brf. Jag har vänner som bor i Tega och det verkar också fint och barnvänligt. Jag tror att de flesta områden i och omkring Ytterby är trevliga att bo i. Själv skulle jag inte vilja bo i Björkås dock, men det är ett stort komplex med hyreslägenheter tror jag, så det är kanske inget ni skulle tittat på ändå. Just större radhus har jag tyvärr inte så bra koll på.
Mitt barn går på förskolan Viljan, som ligger här i Stället och vi är helnöjda! Viljan är en privat förskola, Emilio-Reggio-inspirerad, nyöppnad så alla är engagerade och lyssnar på oss föräldrar och, framför allt, barnen. Förskolan Ugglan har bra rykte och de jag känner som har barn där är nöjda. Även Kastellegården ska vara bra. Björkås förskola har jag hört olika rykten om, bl.a att det skulle vara stökiga barngrupper, men de vi känner som har sina barn där är nöjda de med.
Känner inte till de andra förskolorna så väl tyvärr, men vad jag vet är det ingen som har direkt dåligt rykte i alla fall.
Hoppas du blev lite klokare och välkommen till Ytterby