• Ancilla

Någon som känner till förskolorna i Ytterby i Kungälvs kommun?

I sommar flyttar vi till Ytterby eller Kungälv pga att jag fått jobb där. VI har två barn 4,5 år och snart 2,5 år. Jag har ställt barnen i förskolekö och valt Ytterby som område eftersom vi helst vill bo där. VI vet dock INGET om vilken förskola som har bäst rykte eller om det är någon som ej rekommenderas.

Någon här som bor i Ytterby och har sina barn på någon av förskolorna?

PS. Var är det bäst att bo i Ytterby?
    Någon som vet om det finns radhus som är större än 125 kvm?

Ancilla

• Svar på tråden Någon som känner till förskolorna i Ytterby i Kungälvs kommun?
  • Annachen

Hej!

Jag bor i Stället precis utanför Ytterby och trivs jättebra. Väldigt barnvänligt och lugnt. I stort sett bara barnfamiljer och en och annan pensionär. Just där jag bor finns bara rätt små villor och parhus, men i området strax innan finns hus med "radhuskänsla" - jag tror det kan vara fyra lägenheter per hus i dem. Det området ligger på Ställets Bygata, en brf. Jag har vänner som bor i Tega och det verkar också fint och barnvänligt. Jag tror att de flesta områden i och omkring Ytterby är trevliga att bo i. Själv skulle jag inte vilja bo i Björkås dock, men det är ett stort komplex med hyreslägenheter tror jag, så det är kanske inget ni skulle tittat på ändå. Just större radhus har jag tyvärr inte så bra koll på.
    Mitt barn går på förskolan Viljan, som ligger här i Stället och vi är helnöjda! Viljan är en privat förskola, Emilio-Reggio-inspirerad, nyöppnad så alla är engagerade och lyssnar på oss föräldrar och, framför allt, barnen. Förskolan Ugglan har bra rykte och de jag känner som har barn där är nöjda. Även Kastellegården ska vara bra. Björkås förskola har jag hört olika rykten om, bl.a att det skulle vara stökiga barngrupper, men de vi känner som har sina barn där är nöjda de med.
    Känner inte till de andra förskolorna så väl tyvärr, men vad jag vet är det ingen som har direkt dåligt rykte i alla fall.
    Hoppas du blev lite klokare och välkommen till Ytterby

• Ancilla

Tusen tack för ditt innehållsrika svar. Stället verkar vara den platsen som de flesta som jag pratat med rekommenderar. Just nu finns inget tillsalu där men sist jag såg för några veckor sedan så insåg jag att de kostar runt 3,5 miljoner vilket spräcker vår budget en aning tyvärr. Jag har läst att de skall bygga på ett område som kallas Tega 2 men på kommunen visste de inte ens vad tomterna skulle kosta .Har sett att de finns hyreshus i Björkås via bostadsförmedlingen. Kanske får vi lov att börja i en hyreslägenhet tills vi hittar något bra hus/radhus att köpa.
    De närmaste som finns till salu nu är ett stort radhus på Snorregatan( hur kan det heta så?) i Komarken. Har hört mycket negativit om Komarken men detta ligger inte bland alla hyreshus. Vad skulle du säga om de området? Är du från Ytterby?
    Viljans förskola har jag ringt till men de hade fullt och inga platser i höst tyvärr, annars lät det väldigt bra.
    Hur gammalt är ditt barn?

Återigen tusen tack för info.

Ancilla

• Annachen

Jag är inte från Ytterby - har bara bott här i fyra år ungefär. Komarken har jag åkt igenom och jaa, det är ju mkt. nedgågna hyreshus typ, men det finns väl finare villaområden också. Tyvärr är det inget jag känner till särskilt bra. Jag förstår att det måste vara svårt att hitta ngt. när man har lite bråttom. Är ju inte fel att börja i en hyreslägenhet. Själv bodde jag i ett område med väldigt dåligt rykte i Göteborg under 1,5 år, men tyckte det var helt ok under en period. Snorregatan - haha, måste vara alla vikinginfluenser i Kungälv Vet inte var den ligger.
    Jag tror att vårt hus skulle ligga på runt 2,5 milj. i utgångspris, så det finns nog lite billigare än 3,5 milj. i Stället. Då är vårt hus i.o.f.s. inte så stort...
    Jag har en kille som är 3,5 och en bebis på väg

• Ancilla

Tack igen för all info. Grattis till kommande bebis.
    Mina tjejer är 4,5 och snart 2,5 så din kille är mitt i mellan.
    Hur stort är ert hus?
    Hör du någon som skall sälja kan du väl skicka ett mail här.

Ancilla

• Ancilla

Kom på en sak till. Om det är så att du brukar gå på öppna förskolan i Ytterby som föräldraledig kanske vi ses. Jag skall nämligen jobba bl.a där.

Ancilla

• Annachen

Ja, jag kommer antagligen gå dit i höst när lillen har kommit. Har inte varit på "nya" öppna förskolan än - den fanns inte när jag var hemma med stora killen, men jag tänkte absolut gå dit den här gången. Ska hålla utkik efter dig!
    Kan hålla lite koll på hus till salu också

Ha det gott!

• Ancilla

Fick idag erbjudande om förskoleplats till tjejerna på Björkås förskola i Ytterby. Det är den enda som jag hört mindre bra om. Någon annan som vet något om Björkås förskola?

Ancilla

p.s Är dock tacksam att vi fick en plats alls. FÖr några dagar sedan verkade det helt omöjligt.

• Ancilla

Nu har vi fått två återbud på Kastellgårdens förskola så vi är JÄTTEGLADA att våra tjejer ska få börja där.

Nu är det ett hus till salu på Stället Flintstensgatan 1 ett gult hus. VAd för slags hus bor ni i?

Ancilla

• Kimona

När jag bodde i Kungälv (fram till 2008) hade Ytterby väldigt dåligt rykte, men det kanske ändrat sig

• Ancilla

Kim, berätta gärna vad det var för dåligt rykte? Huspriserna är ju väldigt höga där, något som jag förundras över.

Ancilla

• Annachen

Jag tror nog det ryktet har ändrats - fast jag har ju i.o.f.s. inte bott i närheten av Ytterby tidigare, så jag har ju inte hört ngt. alls egentligen. Känns som om det är ganska många inflyttade längre ifrån som hamnar i Ytterby när man letar hus efter att ha bott i Göteborg en tid..?
    Huset på Flintstensgatan verkar fint! Ligger mer mitt i smeten och det verkar alltid vara mkt. barn och vuxna ute som umgås. Trevligt. Jag bor i ett mindre hus i två plan mer i utkanten av området.
    Japp, priserna är höga, men det är väl närheten till Gbg. som gör det?
    Jag är också nyfiken på vad det är för rykten!

• Barnvänligt

Vi har bott i Ytterby närmare bestämt Övre Tega sedan 2011. Vi har inte upplevt något som skulle vara speciellt negativt och bidra med ett "skam-rykte".
    Tvärtom skulle jag säja att det är väldigt barnvänligt.  
    Mycket barnfamiljer i områderna, 
    Kungälv kommun har stora planer för området mellan stället och Tega med nya bostäder och förskola, på andra sidan Torsbyvägen skall ytterligare ett nytt område byggas.
    Barnvänligt hett område. Solig

Svar på tråden Någon som känner till förskolorna i Ytterby i Kungälvs kommun?