• Icnivad

Häst och barn, hur går det ihop?

Jag äger världens mest underbaraste häst.
    Men när jag blev gravid och fick foglossning klarade jag inte av att ta hand om henne, och lämnade ut henne på foder.
    Det var alltid en självklarhet att hon skulle komma hem igen.

Nu är min son ett år, om mindre än en månad kommer min häst hem.
    jag ska börja plugga i höst.
    Nu har jag panik!
    Hur ska det här gå ihop?
    Hur får man tid till allt? Hur ska jag hinna plugga, rida och umgås med sonen?

Hur går det ihop för er?
    Finns det solskenshistorier eller är det redan dömt att misslyckas?

Ska även tillägga att jag har en tjej som kommer att hjälpa mig med hästen.
    Vi kommer alltså att dela på henne. Så jag kommer "bara" att ha hästen 4 dagar i veckan.
    Men hur ska jag hinna i alla fall?

• Svar på tråden Häst och barn, hur går det ihop?
  • FrökenL

Man hinner jag lovar! Tänk inte så mycket på tiden,, De dagar du bara tar hand om hästen, ta då med ungen till stallet, låt han sitta i vagnen eller vagga runt i stallet med lite leksaker, eller se till så hans sover middag i vagnen under tiden. Så hinner du mocka och kanske borsta av hästen.. De dagar du tänker rida kanske pojken kan vara med sin pappa och hitta på roliga grejer .. och plugga gör du på dagarna, pojken är ju snart redo för förskolan ? ifall du nu tänkt ha honom där några timmar så har du din pluggtid där.. sen med allt annat som  behövs göras hemma så istället för att sitta och lek amed barnet på golvet så låt ungen hjälpa till med tvätten, matlagningen osv.. då får ni massor med tid tillsammans och du får hushållssysslorna gjorda samtidigt ..

Lycka till ! =) 

• Icnivad
    FrökenL skrev 2011-05-03 12:03:48 följande:
    Man hinner jag lovar! Tänk inte så mycket på tiden,, De dagar du bara tar hand om hästen, ta då med ungen till stallet, låt han sitta i vagnen eller vagga runt i stallet med lite leksaker, eller se till så hans sover middag i vagnen under tiden. Så hinner du mocka och kanske borsta av hästen.. De dagar du tänker rida kanske pojken kan vara med sin pappa och hitta på roliga grejer .. och plugga gör du på dagarna, pojken är ju snart redo för förskolan ? ifall du nu tänkt ha honom där några timmar så har du din pluggtid där.. sen med allt annat som  behövs göras hemma så istället för att sitta och lek amed barnet på golvet så låt ungen hjälpa till med tvätten, matlagningen osv.. då får ni massor med tid tillsammans och du får hushållssysslorna gjorda samtidigt ..

Lycka till ! =) 
    Saken är den att jag ska börja en utbildning på heltid där det är över en timmes pendlingstid till skolan.
    Jag vet ju inte heller hur mycket man måste vara där!
    Allt känns så hopplöst.
  • FrökenL

nej, men hopplöst är det aldrig .. jag tror att det mesta fungerar, bara man inte oroar sig .. utan tar det som de kommer.. så länge man är frisk och alert, så går de mesta vägen !

• Ina78

Allt går jag lovar. Jag har en liten plutt som är två år, har fyra hästar och driver eget företag. Gubben min jobbar utomlands och är borta fem dagar för att sen vara hemma fyra. Har två hundar också och en dotter på 15. Visst det känns ibland och man funderar hur i helsike man fick ihop dagen. Bor på en egen hästgård så stall har jag hemma men hela gården skall hållas efter ändå.
    Din lilla plutt kommer snabbt att lära sig att vara med i stallet, min prins släpar runt på sin lilla skottkärra och hjälper till med mockning och sopar med sin egen lilla sopkvast. Han har vart med sen han var nyfödd och innan han kunde gå fick han sitta i vagnen.
    Allt går!! Även om man har lust att slita av sig håret emellanåt.

• Icnivad

Men, känner ni att ni ger erat barn kvalitetstid?
    Jag är så rädd för att min son ska bli satt åt sidan för att jag ska åka till stallet.

Okej, för att göra det hela ännu krångligare.
    Jag kommer att plugga, dagtid med lång pentlingstid.
    Sambon jobbar alltid kväll, alltså måste jag alltid ha med sonen till stallet.
    Hur ska jag kunna rida?

Är så rädd att sonen ska säga sen att "mamma gillar hästen mer än mig!".

Funderar ärligt på om jag ska sälja min lilla prinsessa.
    Det kanske skulle vara bäst för alla.
    Jag känner ju att jag måste välja mellan hästen och sonen, och hästen är ju egentligen för bra för mig :'(
    Men jag vill inte sälja!! :'(

• Ina78

Jag känner absolut inte att jag väljer hästarna för sonen, hästarna och gården är vårat liv och vår livstil. Min lilla prins älskar hästar och vill alltid upp och sitta till och med så vi planerar att skaffa en liten shettis till honom. Du åsidosätter honom inte alls om du låter honom vara en del i stallet. På med stall overallen och låt honom skita ner sig, skitiga ungar är lyckliga ungar. Ett par timmar i stallet och sen en varm dusch gör att dom somnar nöjda och lyckliga :)

• Icnivad
    Ina78 skrev 2011-05-05 20:49:02 följande:
    Jag känner absolut inte att jag väljer hästarna för sonen, hästarna och gården är vårat liv och vår livstil. Min lilla prins älskar hästar och vill alltid upp och sitta till och med så vi planerar att skaffa en liten shettis till honom. Du åsidosätter honom inte alls om du låter honom vara en del i stallet. På med stall overallen och låt honom skita ner sig, skitiga ungar är lyckliga ungar. Ett par timmar i stallet och sen en varm dusch gör att dom somnar nöjda och lyckliga :)
    Hur ska jag kunna rida och ha med sonen till stallet samtidigt?
    Annars var det smart!
    Självklart ska han få följa med till stallet!
    Men just ridningen...?
  • såffan

jag pluggar heltid på distans och har en ettåring och för mig fungerar det väldigt bra. Men så har jag turen att kunna ha hästarna precis utanför dörren så jag behöver ju aldrig åka iväg någonstans, dessutom har jag ligghall så jag slipper utsläpp och insläpp och mocka behövs inte varje dag.

Riding har jag sett till att få gjort medans min man har vart hemma så att han har fått ta hand om dottern under tiden.fast då rider jag inte vaje dag i vedckan utan kanske bara tre dagar och det fungerar ju inte för alla hästar.

• Icnivad
    såffan skrev 2011-05-05 21:22:45 följande:
    jag pluggar heltid på distans och har en ettåring och för mig fungerar det väldigt bra. Men så har jag turen att kunna ha hästarna precis utanför dörren så jag behöver ju aldrig åka iväg någonstans, dessutom har jag ligghall så jag slipper utsläpp och insläpp och mocka behövs inte varje dag.

Riding har jag sett till att få gjort medans min man har vart hemma så att han har fått ta hand om dottern under tiden.fast då rider jag inte vaje dag i vedckan utan kanske bara tre dagar och det fungerar ju inte för alla hästar.
    Jag kommer bara behöva rida 3 dagar i veckan jag med. En kompis ska rida de andra 3 dagarna. Hästen vilar en dag i veckan.
    Till saken hör den att jag och sambon kommer att gå om varandra.
    Han jobbar alltid kväll, och jag pluggar dagtid. :(
  • Ina78

Gissar på att din lilla plutt sover middag? Ställ vagnen vid sidan av paddocken och rid under den tiden han sover tycker jag e det smidigaste istället för att krångla med barnvakt varje gång man ska rida.

Svar på tråden Häst och barn, hur går det ihop?