• scrapparlotta

mat efter magsjuka?

Hur långt efter dom kräkts sista gången brukar ni börja ge dom nåt att äta?? Och vad? Vi är väldigt hårt drabbade av magsjuka, har haft det 3 gånger bara denna vinter.......och samma sak varje gång, nåt av barnen får om det när dom börjat äta lite. Våran lilla tjej har magsjuka nu, haft det sen i fredags. I söndags var vi på akuten för vi var oroliga att hon var utorkad. Men det var hon som tur var inte.....Igår var hon lite bättre, och hon fick blåbärsoppa, saft och vätskeersättning. Idag tyckte jag att hon är hängigare igen....men hon sa att hon var hungrig. Hon kräktes sista gången i söndags kväll.....så lite mat nu kunde väl inte vara farligt tänkte jag. I morse fick hon en macka, vitt bröd med kokt skinka, och det fick hon behålla, men hon var slö hela dagen sov hela förmiddagen. Nu vid middagstid så var hon hungrig och jag kokade ris och fiskpinnar. Men hon gillar inte ris och efter bara 2 -3 skedar så kräktes hon upp det. Hon sa att det berodde på att hon inte gillade maten.....Var det därför tro, eller är magsjukan tillbaka. Och så här är det ofta, att när dom börjar äta lite smått så får dom tillbaka det. Börjar jag ge dom för tidigt?? Hur gör jag nu, ska jag börja om med blåbärsoppa, vättskersättning osv....Tacksam för svar.

• Svar på tråden mat efter magsjuka?
  • jojjo78

Ja du de är jätte svårt. Kanske bara ska köra med vitt bröd och proviva. En del säger att man ska vara försiktig med mat men en del säger att dom ska äta vad dom är sugna på. Ger du bifiform så hon får i sig de goda bakterierna? lycka till

• rockbjarn

Jag har samma problem med min son. Han kräktes i lördags, var symptomfri i söndags, diareeér som började igår och har fortsatt idag och så kräktes han idag igen efter att jag gett honom fruktpure´(jag tyckte han skulle få äta det han tycker är gott). Resten av dagen har det bara blivit vätseersättning. Vad ska jag ge till frukost i morgonbitti?

• mandelblomma

man är helt enkelt för snabb att ge mat, men å andra sidan är det ju inget farligt att ge och de är hungriga...lite av maten och vätskan blir ändå kvar.
    Men så länge de kräks aktivt frekvent så brukar man säga flytande kost.

"Så småningom börjar barnet bli moget att börja äta. Det tar varierande tid. Vid lindriga varianter av magsjuka kanske barnet vill börja äta efter några timmar. Vid en kraftig magsjuka kanske det dröjer en vecka. Börja med lättsmält kost, t.ex vitt bröd, kokt fisk, kyckling, ris. Börjar barnet kräkas-backa. Går det bra kan man rätt snart gå tillbaka till vanlig mat."

www.uppsalabarnlakare.se/1571a6eb-2631-4e9d-9477-abd75b3838d6-29.html
    En superbra länk!

Vi har en magsjuk 2 åring sen i söndags em, han var kräkfri från måndag morgon klockan fem, till tisdag morgon halv fem...då drack han lite majsvälling och så var det kört.
    Nu har han varit kräkfri sen 13.00...har ätit lite hemlagat mos med smör i och kokt korv. Hitills verkar det gått bra:

Svar på tråden mat efter magsjuka?