• spöke

Hjälp! Vilka frågor ställs till referenser vid arbetsansökan?

En vän/kollega har bett mig vara referens åt henne då hon söker nytt jobb. Jag har aldrig tidigare varit referens och inte heller själv varit på någon formell arbetsintervju (då jag kom in som vikarie och sedan fick fast anställning) - men jag vill gärna förmedla ett gott intryck.

Vad kommer rekryteraren att fråga mig? (skulle vara skönt om man kunde förbereda sig lite)

(Det gäller jobb som kräver akademisk utbildning.)

Tacksam för tips och råd... eller bra länkar.

• Svar på tråden Hjälp! Vilka frågor ställs till referenser vid arbetsansökan?
  • Catti41

Tja, du kan få alla möjliga frågor. Vad du vet om arbetsuppgifter, vad personen var bra resp dålig på, (eller snarare har förbättringspotential) hur personen är som teammedlem, eller vad personen gjorde när något inte gick bra eller vad som. Hur personen använde sig av ny kunskap, nya erfarenheter osv osv.

Jag har fått alla möjliga och omöjliga frågor när jag varit referens. Själv brukar jag alltid infoga någon om hur personen varit som arbetskamrat, typ "en tillgång i fikarummet", "hörde alltid av sig om man var sjuk" eller något i den stilen.

• spöke
    Catti41 skrev 2011-05-03 15:29:46 följande:
    Tja, du kan få alla möjliga frågor. Vad du vet om arbetsuppgifter, vad personen var bra resp dålig på, (eller snarare har förbättringspotential) hur personen är som teammedlem, eller vad personen gjorde när något inte gick bra eller vad som. Hur personen använde sig av ny kunskap, nya erfarenheter osv osv.

Jag har fått alla möjliga och omöjliga frågor när jag varit referens. Själv brukar jag alltid infoga någon om hur personen varit som arbetskamrat, typ "en tillgång i fikarummet", "hörde alltid av sig om man var sjuk" eller något i den stilen.
    Tack för tips!
Svar på tråden Hjälp! Vilka frågor ställs till referenser vid arbetsansökan?