• Anonym

Hur mycket frukt & grönt äter ni per dag?

Hur mycket frukt & grönt äter ni per dag?

Äter ni 5 om dagen??

Jag äter knappt frukt & grönt alls per dag, det går i perioder ibland äter jag ett äpple el banan på en vecka, grönsaker äter jag gurka ibland, nån tomat skiva ibland, sallad ibland, & morötter, bladspenat på sommaren i pasta.
    Ibland blir jag jättesugen på en frukt då äter jag flera =), men det är ganska sällan. Skäms & vill äta mer frukt & grönt, men jag tycker inte om broccoli, blomkål eller annat.

Tips & ideér tack =), jag äter mycket godis oavsett veckodag Skäms, där jag såklart skulle kunna äta en frukt eller två ist.....men hur bryta vanan? Frukt är ju ganska dyrt också, barnen äter frukt varje dag & grönsaker nästan varje dag, bara jag & maken som fuskar....
  • Svar på tråden Hur mycket frukt & grönt äter ni per dag?
  • Anonym

din sista mening är ju rätt rolig, har du tänkt på hur mycket kg priset är på godiset du äter? 

man behöver ju inte äta sånt man inte tycker om....  det handlar bara om att bestämma sig, annars bryter man aldrig en vana eller ovana. Se till att ha frukt hemma, kanske en skål med frukt på jobbet (beror ju på vad du jobbar med)

Jag äter inte 5 om dagen, men jag brukar försöka få i mig nån frukt om dagen, och sen sallad i olika former till maten, eller riva morrötter i maten.

ibland skalar jag massa morrötter och skär i stavar, lägger i lite vatten i en burk i kylskåpet, det är jätte gott att knapra på...

• Anonym

Jag brukar ha lätt för att bestämma mig men sedan går det bara några dgr så har jag sedan brutit vad jag nu bestämde mig för, måste ha något jag inte bryter så lätt som är snabbt & enkelt, så jag inte tex tar godis.

• Caranlachiel

Jag åt inte heller så mycket frukt och grönt tidigare. Jag löste det genom att börja göra veckomatsedlar och googla recept. På det sättet kan jag nu se till att det inkluderas grönsaker i varje måltid. Och frukt har vi alltid hemma, jag äter minst två frukter varje dag - en på förmiddagsfikat och en på eftermiddagsfikat på jobbet.

BF 16 november
  • Anonym

Jag behöver inte gå ned i vikt, tvärtom, men vill också äta sundaare då jag som jag skrivit i stort sett inte äter frukt el grönt.
    Frukt har vi också altid hemma efterosm barnen äter varje dag.

Visst är väl nötter bra? Men kanske inte som frukt/grönt??

• Anonym (Wildrat)

Jag äter LCHF, då behöver man inte äta grönsaker eller frukt om man inte vill. Tycker inte om grönsaker, har aldrig gjort.

Frukt innehåller dessutom bara en massa socker så det slipper jag gärna (ofta lika mycket som coca-cola!).

• Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-05-03 14:38:10 följande:

Jag äter LCHF, då behöver man inte äta grönsaker eller frukt om man inte vill. Tycker inte om grönsaker, har aldrig gjort.

Frukt innehåller dessutom bara en massa socker så det slipper jag gärna (ofta lika mycket som coca-cola!).

Vad är det? hur gör man då?
  • Anonym (Wildrat)

LCHF står för low-carb, high fat alltså lite kolhydrater, mycket fett. Jag äter kött, fisk, ägg, feta mjölkprodukter, smör och lite nötter ibland. Inget bröd, ingen pasta, ris eller potatis, inget godis och inga chips. Inte heller frukt och bara grönsaker jag tycker om och när jag vill ha dem.

Här kan du läsa mer: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Här en bra sida om hur lite näring (och mycket socker) frukt innehåller: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring

• Anonym

Jag som älskar pasta, ris, bröd, kött, skulle aldrig öveleva utan de då finns de inget att äta för min del, ska iaf ge det en chans & kika på dina länkar =)

• Anonym (te)

Nej äter definitivt inte så mycket som man borde. Men har ändå ingen brist och dricker grönt te som ska vara väldigt nyttigt för kroppen också.

• Barbabok

Eftersom att kroppen måste ha vitaminer bör man äta ur varje livsmedelsgrupp. Jag äter 2-3frukter om dagen plus grönsaker till lunchen och middagen.

• Neko

Jag äter typ 75% grönsaker. Älskar att göra sallader med avokado och andra grönsaker plus någon ost och vinegrette, typ grekisk sallad fast olika varianter =) Kan äta det säkert 2 ggr om dagen. Älskar grönsaker i varm mat också, alla sorter. Min mat är oftast 75% grönsaker, 15% sås/ost och 10% annat.

Fast sedan äter jag frukt max en gång i veckan (allergisk mot en hel del sorter), och ganska mycket choklad/läsk och onyttigt också. Fast kanske tar det ut varandra =)

Svar på tråden Hur mycket frukt & grönt äter ni per dag?