• Anonym (vill ha hjälp)

Gå till psykolog: var, hur, kostnad?

Hej,
    vill gå till en kurator/psykolog. Har tidigare gjort det via ungdomsmottagning men är nu för gammal.

Det kostar en hel del att gå som vuxen har jag för mig, men det finns ett ställe där man kan träffa en psykoterapeut under utbildning för 125 kr/samtal.

Är det bäst att gå till VC? Vad kostar det där? Vad är skillnaden mellan psykoterapeut och kurator/psykolog för mig som patient?

Bor i Stockholms län.

• Svar på tråden Gå till psykolog: var, hur, kostnad?
  • Anonym

Jag går hos en på vårcentralen där det kosta 80kr/gång Jag har nu blivit erbjuden mer hjälp genom en psykosocialt team som tar upp alla nya fall. så vet inte om det kommer kosta 80Kr/gång då eller om det blir gratis!
    Psykolog är 1000ggr bättre är en kuartor tycker iallafall jag :) 

• Mikanmela

Jag går också och pratar fast med en kurator på VC och det kostar 100kr per gång och när du når 900kr så får du högkostnadskort och får börja gå gratis. Jag är riktigt nöjd med min kurator hon jobbar med KBT och det handlar om att se framåt och inte så mycket ältande vilket jag tycker är väldigt skönt och något jag verkligen rekommenderar. Tycker du ska kolla upp detta med KBT du kan läsa lite om det på nätet.

• Anonym

Jag går privat och betalar 800 kronor per gång, det är ett ganska normalt pris. Tyvärr är det dyrt i vuxen ålder. Jag står också i kö till psykoterapi, tyvärr har det tagit lång tid att komma dit (man måste gå igenom en del utredningar först) Jag ska börja gå via landstinget så snart jag får en tid, jag har inte råd att gå privat egentligen.

Du kan börja gå via vårdcentralen om du vill, där kan du få träffa en psykolog eller en kurator. Där jag bor får man gå max tio besök hos dem. Vill man gå längre tid så får man gå via den psykiatriska öppenvårdsmottagningen, där kan man prata med en psykolog en gång i månaden, vill man gå oftare får man ansöka om att gå hos en psykoteraput. Då utreder först en psykolog om man får göra det, sedan får man träffa en psykoterapibedömmare, därefter står man i kö. Jag har pratat med massor av människor och kön tycks varjera mellan tre månader och två år beroende på vart man bor. Det har tagit mig fyra månader att ens komma till kön pga alla köer och väntetider mellan utredningarna. Så ringer du idag får du räkna med att du har en tid om tidigast ett halvår så vänta inte förlänge med att ringa.

Det är stor skillnad i utbildning mellan en kurator och en psykoteraput, men jag måste erkänna att jag hittills inte har märkt någon skillnad alls, jag går just nu till en som är utbildad psykolog och psykoteraput, tidigare gick jag hos en kurator och jag tyckte kuratorn var bättre och hjälpte mig mer.

• Anonym (vill ha hjälp)

Tack för era svar, ska fundera lite på det. Tycker det är jobbigt att gå till VC så kanske gör så att jag kollar med psykoterapeuterna under utbildning, verkar ju billigt och värt att testa i alla fall.

Det är inte så akut direkt, men jag saknar de regelbundna samtal jag haft och har märkt av att jag mått sämre de perioder jag inte haft det.

• Anonym

Tänkte bara tipsa dig om diakon/diakonissa. De är utbildade för samtalsterapi, och säkerligen mer än så, men det vill jag låta vara osagt. De är också gratis och iallafall är min ganska lätt att få tid hos. Och jag är inte nämnvärt kristen, om alls, men det går bra ändå. Vi diskuterar inte religion eller har den vinkeln på samtalen. Det enda är väl att jag försöker att inte svära så mycket. Vilket jag nog borde sluta med ändå... Vad jag vill få fram är att det inte känns som ngt krav att vara aktiv kristen.

Svar på tråden Gå till psykolog: var, hur, kostnad?