• Mamma till viljestark dotter

Ert bästa ljudbokstips? Gärna en serie!

Har nu lyssnat klart på Camilla Läckbergs kanonserie och även Catharina Ingelman-Sundbergs. Men nu hittar jag inget bra i min bokhylla... Har några andra ljudböcker men efter 5 skivor har jag inte hittat intresset, och slutat lyssna....

Så: Ert bästa ljudbokstips? Gärna deckare och/eller historiska, är inte så förtjust i "bara" romantiska böcker...

• Svar på tråden Ert bästa ljudbokstips? Gärna en serie!
  • Danitra

Millenium-triologin
    Arn-triologin
    Sagan om ringen-triologin
    Harry Potter på engelska
    The hunger games-triologin
    His dark materials - triologin

• Flyssel

Harry Potter på engelska, Jim Dale är fantastisk som berättarröst!

• Danitra
    Flyssel skrev 2011-05-03 15:38:48 följande:
    Harry Potter på engelska, Jim Dale är fantastisk som berättarröst!
    Jim Dale?

Det är ju Stephen Fry! 
  • Elin2

Harry Potter är inspelad i 2 versioner, en engelsk och en amerikansk.

Viveca stens bokserie om Sandhamn är mysig

Johan theorins 3 böcker är fantastiska

• Flyssel

Har inte hört Stephen Fry-versionen, men jag borde kanske testa den också :) Har plöjt alla 7 böcker 4 varv nu...

Och Millenium kan nog vara bra om man gillar lite svensk deckarstuk.

• vitruviandude

P.D. James böcker om Adam Dagliesh är väldigt bra eller Colin Dexters kriminalinspektör Morse om det är deckare du är ute efter. Gillar du kombinationen av historia och deckare så finns ju Broder Cadfael av  Ellis Peters (Edith Pargeter). Vill du lyssna på något mer lättsamt så kan jag rekommendera böckerna om Amelia Peabody av Elizabeth Peters. Sedan är ju Agatha Christie alltid trevlig sommarläsning (Prova t.ex. The Mysterious Mr Quin som består av korta avslutande historier.) Dorothy Sayers lord Peter Wimsey kan nog kännas lite utdaterad för någon som är van vid den mer moderna diskbänksrealismen i svenska deckare men jag tycker böckerna har en viss charm. På tal om svenska deckare så finns ju Stieg Trenters böcker om fotografen Fribergs äventyr med kriminalintendent Vesper Johnson (Deckarnötterna är kanske inte speciellt hårda att knäcka men miljöbeskrivningarna är mysiga.)

• IsDimma

Håkan nedsatt. Helt när han läser själv. Han är toppenbra. Men annars brukar det vara bolme som läser och han är ju i särklass bäst iaf så det går bra vilket som

• IsDimma

Nesser heter han och inget annat. Annars tycker jag att det beror mer på vem som läser. Inte lika mycket vad boken handlar om. En bra bok kan bli usel med fel uppläsare och tvärtom.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Ert bästa ljudbokstips? Gärna en serie!