• Lindasofia

Intyg från arbetsförmedlingen till Barnomsorg?

Hej!

Jag är arbetslös (ej inskriven på arbetsförmedlingen) och den 9 maj ska min son skolas in på dagis,
    jag kommer att ha FP under den tiden ( två veckor) och sonen ska vara där 15 h/vecka; fem h/tre dagar.

23 maj kommer jag att skrivas in på arbetsförmedlingen.

Nu är mitt dilemma att förskolan (som är enskild) begärde idag att senast på torsdag ska dem ha ett intyg på att jag är arbetssökande/studerande för att sonen ska få börja och erhålla dessa 15 timmar.

Jag vände mig till arbetsförmedlingen som sa att det är omöjligt att få ett intyg INNAN man är inskriven.
    En annan arbetsförmedlare sa att jag kunde skriva in mig redan idag, MEN, då undrar jag, hur jag kan vara inskriven och aktivt söka jobb OM jag är med på inskolningen och har FP?

Förskolan har aldrig haft ett barn vars förälder varit arbetslös, så ingen hjälp därifrån kan jag begära mer.

Det måste väl finnas barn vars föräldrar är arbetssökande? Hur ordnar jag det fördömda intyget?

Tacksam för svar!
    (panikartad mamma)

• Svar på tråden Intyg från arbetsförmedlingen till Barnomsorg?
  • Gladaelin

Hejsan
    Du kan skriva in dig på arbetsförmedlingen och berätta för dem att du ska skola in ditt barn.
    Du kan skriva dig som tillfälligt förhindrad att söka arbete och på så sätt få intyg om att du är inskriven på arbetsförmedlingen...'Tycker dock det är konstigt att de ska ha intyg på detta... har aldrig hört det innan...
    Hoppas att det löser sig..

• Lindasofia

Även jag finner detta intyg märkligt, dock måste jag göra som de säger. Kan det bero på att det är en enskild förskola?

Nåväl, TACK för hjäloen, ska bege mig till arbetsförmedlingen redan imorgon och skriva in mig då.

• whitestar

När jag skolade in min son så var jag arbetslös och dom begärde aldrig intyg från förskolan,tog ut fp,sen när sonen skulle börja på riktigt blev han sjuk så jag fortsatte ta ut fp tills han var frisk,och samma dag jag lämnade sonen på riktigt skrev jag mig arbetslös!

• Lindasofia

Tack för era svar!
    Jag gick till arbetsförmedlingen och ber'ättade min situation.
    Jag blev inskriven och hamnade i kategorin "förhindrad", dvs, jag är inskriven men jag söker inte arbete just nu.

Blev jä*vligt besviken över hur  första arbetsförmedlaren via telefon inte hade någon aning om hur denna sitation skulle lösas och kunde inte hänvisa någon vart, medan ett personligt besök hos en arbetsförmedlare löste situationen på fem minuter.

Hujeda mig, försäkringskassans medarbetare och arbetsförmedlingens medarbetare måste vara släkt när man får olika svar.

• ploppan
    Lindasofia skrev 2011-05-08 18:15:32 följande:
    Tack för era svar!
    Jag gick till arbetsförmedlingen och ber'ättade min situation.
    Jag blev inskriven och hamnade i kategorin "förhindrad", dvs, jag är inskriven men jag söker inte arbete just nu.

Blev jä*vligt besviken över hur  första arbetsförmedlaren via telefon inte hade någon aning om hur denna sitation skulle lösas och kunde inte hänvisa någon vart, medan ett personligt besök hos en arbetsförmedlare löste situationen på fem minuter.

Hujeda mig, försäkringskassans medarbetare och arbetsförmedlingens medarbetare måste vara släkt när man får olika svar.
    Vad har FK med detta ärendet att göra??
  • Lindasofia
    ploppan skrev 2011-05-08 18:28:54 följande:
    Vad har FK med detta ärendet att göra??
    Jag antar att du fått bra bemötande ifrån FK. När vi har kontaktat FK har vi fått olika svar,
    detsamma gäller ifrån AMS. Förstår du?
Svar på tråden Intyg från arbetsförmedlingen till Barnomsorg?