• Anonym (frustrerad!)

sovtrubbel med 9 månaders!

Hej!

Vi har sedan 2 månaders ålder haft sovproblem - det började med att han skrek och skrek vilket senare visade sig bero på matbrist.

Vi gav mellan 3-4 månaders ålder ersättning kombinerat med amning. Men skriken kom och gick ibland ändå. Då slog det mig att han sover ju inget på dan?  Jag hade till den här tidpunkten trott att barn somnar när de är trötta. (och alla skrik lät likadant tyckte jag..alltid panikskrik, 1-100 på 1 sek)). Jag ringde då BVC för att få hjälp men fick bara något flyktigt svar om att små barn sover inte så mycket på dan…och jag som var osäker förstagångsmamma litade dumdristigt på det. Trött som jag var. Under tiden som han inte fick tillräckligt med mat i sig kunde han bara somna vid mitt bröst, eller näsan inborrat under det ;). Oftast låg han på eftermiddagarna och sov vid bröstet - sov och snuttade, sov och snuttade omvartannat. ibland sov han 15.00-7.00 men vid bröstet. Vi var dåligt pålästa om hur mycket en 3 månaders borde sova och fick inget stöd på BVC  när vi ringde och frågade hur vi skulle göra. Genom att läsa på mycket fick jag in honom på rutiner, men jag var alltid osäker på ifall tiderna jag bestämt var de som bebis ville ha...han är svår att läsa av och jag är fortfarande efter 9 månader osäker =/. vi har aldrig lärt honom att somna själv - jag trodde naivt att detta skulle komma automatiskt.

Mellan 5-7 månaders ålder försökte jag i sann ”somna utan gråt” anda göra små små förändringar åt gången: jag införde rutin för dagsömnen och försökte vänja honom av vid att somna vid bröstet. Eftersom han bara tycktes sova i vagnen införde jag en rutin där vi först läste saga tog på ytterkläder och sen somnade i vagnen. Gick vissa dagar på 2 minuter, vissa dagar med lite skrik men somnade oftast ganska snabbt. Och han hade nästan slutat helt att tutta sig till sömns. Dock så sov han då bara 4o min – när han sovit mellan 30-50 min måste man stå och vagga vagnen och ta honom förbi första sömncykeln. (alternativt ta en rejäl långpromenad). Det funkade inte alltid och ibland kunde han somna om i mitt knä. Ibland vaknade han till helt – och blir så klart vresig efter en kort stund igen. (= svårt att veta hur länge han vill sova!)

Nattsömnen har i stort sett funkat bra hela tiden. Nu sover han ca 19.00 -7.30 men somnar bara om jag ligger bredvid och det måste vara i vår säng. (där han sovit sedan födseln). Jag har börjat lägga över honom till spjälsängen och det funkar i 2-3 timmar men sen går det inte söva om honom utan att lägga honom i vår dubbelsäng. (Jag tycker mig ha hört ibland att han vaknar till och sen somnar om så jag undrar om han inte kan innerst inne ;). )Hursomhelst. Natten är för mig ok, det är klart att det vore skönt om han sover i egen säng och lär sig somna själv - men det känner jag kanske försvinner med tiden? Nattningarna går väldigt snabbbt och vi har haft ungefär samma rutin sen han föddes.

Dagarna är det som är mest frustrerande och det som jag vill ta itu med.
    historik: I vintras, när han var omkring 5 månader, kunde han bara somna i vagnen. 3 ggr om dagen gick vi på långpromenader. Sen lärde han sig sova även om vagnen stod still - fast han vaknade alltid efter 40 min. Då märkte vi att det ibland fungerade att vagga vagnen så att han kom in i nästa sömncykel - men det funkade inte alltid. Nattningarna var ganska meckiga dock, nästan alltid skrik någon minut innan han somnade och jag var alltid osäker på ifall detta verkligen var rätt sätt...

vid 6 månaders ålder började han sova 2 ggr per dag, och jag införde en rutin för dagnattningen. Vi fortsatte att använda vagnen men utan promenad - endast vaggning och jag fick in honom på en ganska snabbrutin. (saga, ytterkläder, vagn, sussa).

Sedan vid ca 8 mån ålder blev han sjuk i hög feber. Sen dess har han absolut vägrat att ligga ner i vagnen. Det enda som funkar nu är att han somnar i min famn och nästan alltid till bröstet. Rutinen för läggning är ju helt upp och ner eftersom vi inte behöver så mycket ytterkläder längre. Jag har försökt få till en ny rutin men det är så svårt att veta när han vill sova. Ibland lyckas jag och då somnar han nästan direkt så fort jag lägger honom i min famn. Jag mår jättedåligt och känner mig som världens sämsta mamma eftersom jag inte kan få honom att somna på ett harmoniskt sätt på dagen. IBland känns det som hela dagarna går ut på att få honom att sova. Försöker jag lägga ner honom efter att han somnat sover han 25-40 minuter och sen vaknar han med skrik och det är omöjligt att söva om. Ibland går det vagga förbi men väldigt sällan numer. I famnen sover han oftast 1,5 timma men då vaknar han till och skriker plågande och måste ha bröstet för att fortsätta sova. Detta göra han oftast hur mycket mat jag än trycker i honom. Det är som att han "skarvar" sina sömncykler genom att snutta på bröstet.Något han har med sig från bebistiden när han inte fick tillräckligt med mat? Lite då och då sker mirakel när jag lägger ner honom och han sover i vagnen en längre stund. men det var längesen nu.

Eftersom det inte går att få honom att somna på annat sätt än i min famn, vid bröstet i vår soffa hinner vi inte träffa särskilt mycket folk på dagarna. De  blir helt upphackade och vi hinner aldrig iväg på nån längre utflykt! Jag håller på att deppa ihop. Och får han inte sin sömn störs ju dagen och sedermera nattsömnen eftersom han blir övertrött. Jag vet att det är kontraproduktivt att låta honom somna i famnen och ligga där hela tuppluren nu, men jag orkar inget annat. Då kan jag iallafall läsa/se på tv oc han vaknar utvilad och vi har kul när han är vaken!

Jag hoppas du kan urskilja frågorna ur detta pladder: Hur ska jag få honom att sova/ev också somna själv på dagtid? Känner inte för någon skrikmetod =/. Är det hemskt dumt att han ligger i mitt knä? När börjar de sova 1 gång under dagen?

Rutin:
    05.30 välling
    8.30 gröt + smörgås + frukt
    10-10.30 somnar vid bröstet/somnar i knät med napp (sover ca 75min) – snutt/amning under tiden
    12.00 lunch
    14.30 välling (ibland 13.30 t o m)
    15.00-15.30 somnar vid bröstet/knät (sover ca 75 min) – snutt/amning under tiden
    17.00-17.30 middag
    18.30-19.00 välling
    19.30 somnar i vår säng ofta med bröstet i munnen. Jag lägger över till spjälsängen.
    om vi har tur sover han till ca 22 då han vaknar och skriker. Jag försöker alltid söva i sängen med tassar, går aldrig, sedan testar jag knät, sedan lägger jag mig bredvid honom i vår säng. Då somnar han direkt. Men det går inte flytta över honom till spjälsängen igen för då vaknar han.
    0.00 ammar
    Han sover till ca 7.00-7.30

Det är alltså dagsömnen som jag är mest frustrerad över. *BAH* jag kan inte ens tänka klart för att komma på vilka frågor jag ska ställa. Hur få honom att sova själv? Och sova tills han är utvilad? Det gör han ju så länge han sover i mitt knä, men jag blir ibland orolig för vad det gör med hans rygg också.

Jag har funderat på att testa någon ”skrikmetod” men känner mig motvillig. Jag har många gånger känt mig övergiven som barn och är hela tiden rädd för att han är det också…=/. Vad säger rönen här? Funderar på tassmetoden, men vår rutin gör ju ändå att jag får ganska bra nattsömn i nuläget, och ska jag försöka söva honom på nytt sätt kommer han bli övertrött ett par dagar förmodligen och jag är rädd att de rutiner vi har sabbas också?

Du kanske har erfarenhet av liknande siutation? Kommer det växa bort? Ska jag låta honom sova i knät eller är det hemskt curling-förälder?

TACK på förhand!

Vi gav mellan 3-4 månaders ålder ersättning kombinerat med amning. Men skriken kom och gick ibland ändå. Då slog det mig att han sover ju inget på dan?  Jag hade till den här tidpunkten trott att barn somnar när de är trötta. (och alla skrik lät likadant tyckte jag..alltid panikskrik, 1-100 på 1 sek)). Jag ringde då BVC för att få hjälp men fick bara något flyktigt svar om att små barn sover inte så mycket på dan…och jag som var osäker förstagångsmamma litade dumdristigt på det. Trött som jag var. Under tiden som han inte fick tillräckligt med mat i sig kunde han bara somna vid mitt bröst, eller näsan inborrat under det ;). Det var då han  lärde sig det ;) och eftersom vi då var ganska trötta både fysiskt och psykiskt tänkte jag att det får vara så…och en kompis sa att det växte bort på hennes son.

• Svar på tråden sovtrubbel med 9 månaders!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Oj, vad ni fått kämpa och utan något vidare stöd från BVC verkar det som Gråter

Trots allt kämpande måste jag ändå säga att ni verkar ha fått in bra rutiner. Läs igenom hans schema, så ser du att det ser helt ok ut! Visst skulle det vara toppen om han somnade helt själv och sov i sin säng. Jag kan dock bara konstatera att det är få barn som sover ostört hela natten, innan de passerat fyra år.

De allra flesta barn får någon gång efter sex månaders ålder problem med sömnen. Mer eller mindre naturligtvis. En naturlig förklaring, är att de kommer i vad vi kallar "den första separationsfasen" som gör barnen väldigt beroende av föräldrarnas närhet och trygghet. I denna fas vaknar de allra flesta flera gånger per natt och behöver hjälp att somna om. Det blir ofta ännu svårare att få dem att somna på dagen, då de kämpar emot och väcks av minsta lilla förändring.

Det lätt att misstolka dessa uppvaknanden som tecken på hunger. Vilket kan resultera i att barnets mage aldrig får vila och det i sig stör även sömnen. Ofta är det närheten som amningen ger de vill åt. Är han dessutom van att somna vid bröstet, så vill han naturligtvis tryggt somna om där igen (vilket du redan vet).

Mitt råd är att fundera på hur ni vill ha det och hur mycket det är värt att satsa på det.
    Vilken metod man än använder sig av (befintlig eller egensnickrad), så fungerar det bara om ni är överens och känner er bekväma. Även om det förmodligen inte tar mer än en vecka, så behöver ni varandras stöd. Dessutom kommer ni förmodligen behöva använda den igen. Sjukdom och tandsprickning brukar ofta göra att rutiner faller ifrån, vilket är helt förståligt.
    Att ni skall känna er bekväma innbär att ni skall tro på metoden. Skrikmetoden fungerar för en del, men långt ifrån alla kan anpassa sig efter den. Följden blir att de genomför metoden halvhjärtat och att barnen känner föräldrarnas ångest och oro, vilket avspeglar sig på dem.
    Syftet med metoden är helt enkelt att ni på ett tydligt sätt, skall förmedla till er son att han tryggt kan somna själv. Genom att ni gör på ert sätt, likandant dag för dag så kommer han vänja sig vid detta. Precis som att han vant sig att somna vid bröstet eller i gungandes i vagnen.

Lättast är det oftast att införa somna-in-själv rutinen på kvällen, då barnet är trött. Naturligtvis kan det innebära några nätter med rubbad sömn. Hur som helst skulle jag börja med kvällarna och sedan ta tag i dagarna, då dagarna oftast är svårare att börja med.

Ni har onekligen bra rutiner under dagen, med både mat och sovtider. Två 1,5 timmar pass är precis lagom, inte förrän han är runt 1,5 år, kommer han förmodligen sova ett pass. Vad gäller nätterna verkar han sova tillräckligt. Men med tanke på hans matschema, så borde han kunna vänjas av vid nattmålet på samma sätt som ni lär honom somna in/om på kvällen.

Det är inte lätt att vara småbarnsförälder!
    Även om ni trots allt kommit en bra bit på väg, tolkar jag det som att ni borde ta tag i hans sömn. Er son går det ingen nöd på. Han får både tillräckligt med kärlek, mat och sömn. Därmemot måste ditt välbefinnande få komma i fokus nu, som i slutändan påverkar hela familjens välmående.

Prata med någon som du har förtroende för och som du tycker har en bra syn på barnuppfostran. Kanske en vännnina, syster eller mamma om inte BVC fungerar.
    Förutom din mans stöd, kan det helt enkelt underlätta med ytterligare ett bollplank. Du kommer behöva det vid flera tillfällen, jag lovar!

Lycka till!

MVH Christine

• Anonym (frustrerad!)

Tack för ditt svar! 
    Det är nog det som är problemet - jag har ingen att prata med. Min mamma dog när jag var liten, BVC ger mig inget stöd och mina  vänninnor (som mest är bekanta) är mitt uppe i sitt. Mitt självförtroende sviker och jag känner mig hela tiden osäker på om jag gör rätt. Särskilt när sonen inte visar mig vilken tid han vill sova - som idag. Eller så fattar jag inte hans signaler och det får mig att bli ännu tröttare.

Så om jag förstod dig rätt så tycker du att vi ska lära honom att somna själv på kvällen och att det då kommer leda till att han sover själv på dagen? Ska jag låta honom småäta på bröstet under tiden han sover? Eller ska jag vara sträng och låta honom vakna till? 

Idag satt jag ytterligare med honom i knät under förmiddagen och kan inte hjälpa att tänka hur galet det är...att jag tre timmar om dagen sitter helt still för hans skull :).  Men som sagt, det blir så jobbigt när han inte sover tillräckligt, samtidigt som jag tycker det vi gör funkar ju bra - jämfört med hur vi hade det när han var mindre. Då han var övertrött för jämnan stackarn. Nu får han ju iallafall sova och massor av närhet dessutom... Jag är nog rädd att börjar vi mecka så förlorar vi de rutiner vi har.

• Anonym (frustrerad!)

... en snabb fråga till...hur gör jag de dagar det blir som idag. Nu ahr jag försökt söva honom 2 ggr sen 14.00 utan framgång. Han är jättetrött, men vill inte! (Och då pratar vi om i knät...) Ska man hoppa över tuppluren då? Annars blir det ju så sent innan kvällen?

Mina bekanta verkar tycka att jag anpassar mig lite väl mycket till bebisens tider...att jag t ex bara vill träffa andra när han är vaken. Jag hade inte rutiner som barn och tycker det är viktigt att hålla på dem, de blir rubbade tillräckligt av besök och när vi besöker andra. Tänker jag fel?

• BVC Sköterskan

Hej!

Först och främst vill jag verkligen uppmuntra dig att antingen försöka tala med er BVC-sköterska igen eller så tycker jag att du byter BVC-sköterska, helt enkelt. Du är inte den första i så fall, skall du veta.

Jag skulle inte bli förvånad om er nuvarande inte förstått vad du går igenom och att du följdaktligen behöver stöd och hjälp. Var tydlig med vad du upplever, så kommer hon förmodligen ta dig på allvar denna gång. Min erfarenhet är att det är inte ovanligt att mammor, som förlorat sin mamma, har det extra kämpigt första tiden.

Lär man sitt barn att somna själv med snuttetrasa, napp eller mjukdjur till exempel, så är min erfarenhet absolut att de blir tryggare och kan somna in och om själva. Naturligtvis kommer din son att protestera till att börja med, men jag är övertygad om att han vänjer sig snart. Men jag är också säker på att du behöver stöd och support, för att orka genomföra detta.

Håll dig till dina tider du arbetat in, med mat och sömn. Är han inte trött när det är dags att sova, skulle jag dock avvkta och lägga honom senare. Den kvällen kanske han kan lägga sig tidigare eller senare, beroende på hur nära inpå vilan kommer kvällen. Enstaka förändringar gör sällan någon större skillnad för nästa dygn.

Vad dina vänner anser om dina rutiner och att du gärna håller på dem, får stå för dem. Jag tycker att du skall utgå ifrån dig själv. Vill du däremot vid något tillfälle göra något som rubbar era rutiner, så kommer det dock gå helt fint. Som sagt, små förändringar då och då får normalt inga konsekvenser.

Be din man ringa BVC om du inte känner dig redo för det.

Solig

MVH Christine

• Anonym (frustrerad!)

Tack igen, jag ska be min sambo ringa BVC denna gången!

Bara ett exempel: idag har han gäspat och visat rejäla trött-tecken nu under 2 timmar. Jag har försökt söva honom varje 15-20 min men det går inte. Han bara vrider sig som en banan och gallskriker. Och jag stortjuter också...för jag vet ju att han ÄR trött! Annars fattar jag inte varför han gäspar och är grinig? Och han åt ordentligt med välling innan första sövningen så mätt är han! 

Har försökt med snutte/gosedjur men han bara leker med dem! Helst vill han inte ha täcke på sig heller... 

Men det enda är någon typ av "metod" där han ligger och är arg tills han somnar?(så klart går man in och stoppar om...men den här lilla knyttet kommer gallskrika så fort vi läggar ner...)

• BVC Sköterskan

Hej Igen!

Bra att din sambo skall ringa BVC.

Som sagt, metoder kan se väldigt olika ut. Huvudsaken är att man gör lika och att man låter barnet till slut somna där det förväntas sova.

Jag hade själv svårt för att låta mina barn skrika sig till sömns, utan att jag gjorde något. Min metod gick ut på att lägga barnen i sina sängar. Sedan satt jag bredvid sängen. Tog upp dem i famnen om de protesterade högljutt, lugnade dem i famnen (sittandes på stolen, inget gungande!) och lade ned dem igen när de lugnat sig. Så höll jag på tills de somnade. För att göra detta så kort som möjligt bör man dock veta att barnet är trött.

Hur som helst, jag hoppas verkligen att ni kan få stöd från BVC snart!

MVH Christine

Svar på tråden sovtrubbel med 9 månaders!