sovtrubbel med 9 månaders!
Hej!
Vi har sedan 2 månaders ålder haft sovproblem - det började med att han skrek och skrek vilket senare visade sig bero på matbrist.
Vi gav mellan 3-4 månaders ålder ersättning kombinerat med amning. Men skriken kom och gick ibland ändå. Då slog det mig att han sover ju inget på dan? Jag hade till den här tidpunkten trott att barn somnar när de är trötta. (och alla skrik lät likadant tyckte jag..alltid panikskrik, 1-100 på 1 sek)). Jag ringde då BVC för att få hjälp men fick bara något flyktigt svar om att små barn sover inte så mycket på dan…och jag som var osäker förstagångsmamma litade dumdristigt på det. Trött som jag var. Under tiden som han inte fick tillräckligt med mat i sig kunde han bara somna vid mitt bröst, eller näsan inborrat under det ;). Oftast låg han på eftermiddagarna och sov vid bröstet - sov och snuttade, sov och snuttade omvartannat. ibland sov han 15.00-7.00 men vid bröstet. Vi var dåligt pålästa om hur mycket en 3 månaders borde sova och fick inget stöd på BVC när vi ringde och frågade hur vi skulle göra. Genom att läsa på mycket fick jag in honom på rutiner, men jag var alltid osäker på ifall tiderna jag bestämt var de som bebis ville ha...han är svår att läsa av och jag är fortfarande efter 9 månader osäker =/. vi har aldrig lärt honom att somna själv - jag trodde naivt att detta skulle komma automatiskt.
Mellan 5-7 månaders ålder försökte jag i sann ”somna utan gråt” anda göra små små förändringar åt gången: jag införde rutin för dagsömnen och försökte vänja honom av vid att somna vid bröstet. Eftersom han bara tycktes sova i vagnen införde jag en rutin där vi först läste saga tog på ytterkläder och sen somnade i vagnen. Gick vissa dagar på 2 minuter, vissa dagar med lite skrik men somnade oftast ganska snabbt. Och han hade nästan slutat helt att tutta sig till sömns. Dock så sov han då bara 4o min – när han sovit mellan 30-50 min måste man stå och vagga vagnen och ta honom förbi första sömncykeln. (alternativt ta en rejäl långpromenad). Det funkade inte alltid och ibland kunde han somna om i mitt knä. Ibland vaknade han till helt – och blir så klart vresig efter en kort stund igen. (= svårt att veta hur länge han vill sova!)
Nattsömnen har i stort sett funkat bra hela tiden. Nu sover han ca 19.00 -7.30 men somnar bara om jag ligger bredvid och det måste vara i vår säng. (där han sovit sedan födseln). Jag har börjat lägga över honom till spjälsängen och det funkar i 2-3 timmar men sen går det inte söva om honom utan att lägga honom i vår dubbelsäng. (Jag tycker mig ha hört ibland att han vaknar till och sen somnar om så jag undrar om han inte kan innerst inne ;). )Hursomhelst. Natten är för mig ok, det är klart att det vore skönt om han sover i egen säng och lär sig somna själv - men det känner jag kanske försvinner med tiden? Nattningarna går väldigt snabbbt och vi har haft ungefär samma rutin sen han föddes.
Dagarna är det som är mest frustrerande och det som jag vill ta itu med.
historik: I vintras, när han var omkring 5 månader, kunde han bara somna i vagnen. 3 ggr om dagen gick vi på långpromenader. Sen lärde han sig sova även om vagnen stod still - fast han vaknade alltid efter 40 min. Då märkte vi att det ibland fungerade att vagga vagnen så att han kom in i nästa sömncykel - men det funkade inte alltid. Nattningarna var ganska meckiga dock, nästan alltid skrik någon minut innan han somnade och jag var alltid osäker på ifall detta verkligen var rätt sätt...
vid 6 månaders ålder började han sova 2 ggr per dag, och jag införde en rutin för dagnattningen. Vi fortsatte att använda vagnen men utan promenad - endast vaggning och jag fick in honom på en ganska snabbrutin. (saga, ytterkläder, vagn, sussa).
Sedan vid ca 8 mån ålder blev han sjuk i hög feber. Sen dess har han absolut vägrat att ligga ner i vagnen. Det enda som funkar nu är att han somnar i min famn och nästan alltid till bröstet. Rutinen för läggning är ju helt upp och ner eftersom vi inte behöver så mycket ytterkläder längre. Jag har försökt få till en ny rutin men det är så svårt att veta när han vill sova. Ibland lyckas jag och då somnar han nästan direkt så fort jag lägger honom i min famn. Jag mår jättedåligt och känner mig som världens sämsta mamma eftersom jag inte kan få honom att somna på ett harmoniskt sätt på dagen. IBland känns det som hela dagarna går ut på att få honom att sova. Försöker jag lägga ner honom efter att han somnat sover han 25-40 minuter och sen vaknar han med skrik och det är omöjligt att söva om. Ibland går det vagga förbi men väldigt sällan numer. I famnen sover han oftast 1,5 timma men då vaknar han till och skriker plågande och måste ha bröstet för att fortsätta sova. Detta göra han oftast hur mycket mat jag än trycker i honom. Det är som att han "skarvar" sina sömncykler genom att snutta på bröstet.Något han har med sig från bebistiden när han inte fick tillräckligt med mat? Lite då och då sker mirakel när jag lägger ner honom och han sover i vagnen en längre stund. men det var längesen nu.
Eftersom det inte går att få honom att somna på annat sätt än i min famn, vid bröstet i vår soffa hinner vi inte träffa särskilt mycket folk på dagarna. De blir helt upphackade och vi hinner aldrig iväg på nån längre utflykt! Jag håller på att deppa ihop. Och får han inte sin sömn störs ju dagen och sedermera nattsömnen eftersom han blir övertrött. Jag vet att det är kontraproduktivt att låta honom somna i famnen och ligga där hela tuppluren nu, men jag orkar inget annat. Då kan jag iallafall läsa/se på tv oc han vaknar utvilad och vi har kul när han är vaken!
Jag hoppas du kan urskilja frågorna ur detta pladder: Hur ska jag få honom att sova/ev också somna själv på dagtid? Känner inte för någon skrikmetod =/. Är det hemskt dumt att han ligger i mitt knä? När börjar de sova 1 gång under dagen?
Rutin:
05.30 välling
8.30 gröt + smörgås + frukt
10-10.30 somnar vid bröstet/somnar i knät med napp (sover ca 75min) – snutt/amning under tiden
12.00 lunch
14.30 välling (ibland 13.30 t o m)
15.00-15.30 somnar vid bröstet/knät (sover ca 75 min) – snutt/amning under tiden
17.00-17.30 middag
18.30-19.00 välling
19.30 somnar i vår säng ofta med bröstet i munnen. Jag lägger över till spjälsängen.
om vi har tur sover han till ca 22 då han vaknar och skriker. Jag försöker alltid söva i sängen med tassar, går aldrig, sedan testar jag knät, sedan lägger jag mig bredvid honom i vår säng. Då somnar han direkt. Men det går inte flytta över honom till spjälsängen igen för då vaknar han.
0.00 ammar
Han sover till ca 7.00-7.30
Det är alltså dagsömnen som jag är mest frustrerad över. *BAH* jag kan inte ens tänka klart för att komma på vilka frågor jag ska ställa. Hur få honom att sova själv? Och sova tills han är utvilad? Det gör han ju så länge han sover i mitt knä, men jag blir ibland orolig för vad det gör med hans rygg också.
Jag har funderat på att testa någon ”skrikmetod” men känner mig motvillig. Jag har många gånger känt mig övergiven som barn och är hela tiden rädd för att han är det också…=/. Vad säger rönen här? Funderar på tassmetoden, men vår rutin gör ju ändå att jag får ganska bra nattsömn i nuläget, och ska jag försöka söva honom på nytt sätt kommer han bli övertrött ett par dagar förmodligen och jag är rädd att de rutiner vi har sabbas också?
Du kanske har erfarenhet av liknande siutation? Kommer det växa bort? Ska jag låta honom sova i knät eller är det hemskt curling-förälder?
TACK på förhand!
Vi gav mellan 3-4 månaders ålder ersättning kombinerat med amning. Men skriken kom och gick ibland ändå. Då slog det mig att han sover ju inget på dan? Jag hade till den här tidpunkten trott att barn somnar när de är trötta. (och alla skrik lät likadant tyckte jag..alltid panikskrik, 1-100 på 1 sek)). Jag ringde då BVC för att få hjälp men fick bara något flyktigt svar om att små barn sover inte så mycket på dan…och jag som var osäker förstagångsmamma litade dumdristigt på det. Trött som jag var. Under tiden som han inte fick tillräckligt med mat i sig kunde han bara somna vid mitt bröst, eller näsan inborrat under det ;). Det var då han lärde sig det ;) och eftersom vi då var ganska trötta både fysiskt och psykiskt tänkte jag att det får vara så…och en kompis sa att det växte bort på hennes son.