• Anonym (anna)

Ni med hög utbildning, svårt få okvalificerat arbete?

Ja, jag har flera års högskola och ett fast heltidsjobb som handläggare på ett företag! Nu har jag börjat plugga igen på "äldre dar", till ett yrke inom ett helt annat område.

Jag har sökt extrajobb inom olika okvalificerade områden, för att dryga ut studentkassan. Men hjälp va svårt det är att få dem jobben! Trots att jag har en någorlunda bra Cv så blir man inte ens kallad till intervju!! Jag skickar aldrig med foto dock, jag vet inte om det är ett krav nu för tiden....men jag har ju erfarenhet av både vård,försäljning och service - som ju är branscherna jag sökt inom - men nej, det är jättesvårt att få jobb!

Det känns som att det är fel att ha en utbildning inom vissa branscher?? Eller är jag för gammal vid 32 års ålder?

Jag vet inte.....

Hur har ni andra upplevt detta med att söka okvalificerade jobb? Någon som har erfarit liknande?

• Svar på tråden Ni med hög utbildning, svårt få okvalificerat arbete?
  • Anonym

Det är nästan omöjligt att få okvalificerade jobb när man har högskoleutbildning. Det beror inte på lönen, för du får ju samma lön som alla andra. Det beror på att de vet att du inte kommer stanna. Det är dyrt att utbilda dig och sedan vara tvungen att nyrekrytera igen när du går vidare till bättre jobb.

Jag har själv en mastersexamen och jag kunde inte ens få jobb på McDonalds när jag pluggade. Och alla de arbetsgivare som inte ville anställa mig gav samma motivering, att jag inte skulle stanna och de anställde hellre någon som ville vara kvar längre. Och det är ju svårt att argumentera med det.

• Anonym (anna)

Herregud, kan det vara det??

Jag är en extremt flitig och hårt arbetande människa, jag gör verkligen alltid det bästa på jobbet...man känner sig ENORMT ratad...precis som att man inte är vatten värd....jag har ju sökt enormt "enkla" jobb som jag ju jobbade med som 19-åring....t.ex. sitta i kassan, sälja biljetter osv... Upplever arbetsgivaren inte att de har nån nytta av mina kunskaper alls?? Hmm...

• Danitra
    Anonym (anna) skrev 2011-05-03 19:14:50 följande:
    Herregud, kan det vara det??

Jag är en extremt flitig och hårt arbetande människa, jag gör verkligen alltid det bästa på jobbet...man känner sig ENORMT ratad...precis som att man inte är vatten värd....jag har ju sökt enormt "enkla" jobb som jag ju jobbade med som 19-åring....t.ex. sitta i kassan, sälja biljetter osv... Upplever arbetsgivaren inte att de har nån nytta av mina kunskaper alls?? Hmm...
    Är du över 26 år är du väldigt mycket dyrare att anställa än någon som är yngre.
  • Indianica
    Danitra skrev 2011-05-03 19:57:40 följande:
    Är du över 26 år är du väldigt mycket dyrare att anställa än någon som är yngre.
    Det är ganska sjukt egentligen. Man studerar i en massa år och visar framfötterna och god vilja att vara en del av kunskapssamhället och är den där gode medborgaren alla som röstar blått i teorin älskar (flitig och kunnig). Men sedan ratas man på arbetsmarknaden för att man helt enkelt är för bra och för gammal (ja, man åldras ju naturligt när man studerar eftersom man inte befinner sig i en konserveringsburk på universitetet).

Men tyvärr tror jag teorin stämmer. Det är dock oftast enklast att få in en fot på jobb man är överkvalificerad för om man känner någon i branchen, som kan hjälpa en att få in en fot

Jag kommer nog av ovanstående skäl att starta eget. Det tär på självkänslan att ratas.
  • Anonym (anna)
    Indianica skrev 2011-05-03 20:28:56 följande:
    Det är ganska sjukt egentligen. Man studerar i en massa år och visar framfötterna och god vilja att vara en del av kunskapssamhället och är den där gode medborgaren alla som röstar blått i teorin älskar (flitig och kunnig). Men sedan ratas man på arbetsmarknaden för att man helt enkelt är för bra och för gammal (ja, man åldras ju naturligt när man studerar eftersom man inte befinner sig i en konserveringsburk på universitetet).

Men tyvärr tror jag teorin stämmer. Det är dock oftast enklast att få in en fot på jobb man är överkvalificerad för om man känner någon i branchen, som kan hjälpa en att få in en fot

Jag kommer nog av ovanstående skäl att starta eget. Det tär på självkänslan att ratas.
    Har du också upplevt det? Ja, kära nån....visst är det galet?? Är man gammal redan vid 32...

Danitra: Jaha, ja så kan det vara....men man tycker väl att man har ett kapital av kunskap med sig som ju är väldigt mycket värt...
  • Danitra
    Anonym (anna) skrev 2011-05-03 20:40:46 följande:
    Har du också upplevt det? Ja, kära nån....visst är det galet?? Är man gammal redan vid 32...

Danitra: Jaha, ja så kan det vara....men man tycker väl att man har ett kapital av kunskap med sig som ju är väldigt mycket värt...
    Fast så tänker inte majoriteten av arbetsgivare inom de okvalificerade yrkena. 
  • Anonym

Men varför måste du nödvändigtvis ta med din utbildning i ditt CV? Det är inte tillåtet att ljuga men det är fullt tillåtet att ta bort meriter. Man anpassar helt enkelt cv:t efter tjänsten man söker. Om jag tex söker servitrisjobb så tar jag med mina erfarenheter inom restaurangbranchen, men jag utelämnar mina erfarenheter som tex trädgårdsmästare (detta var bara ett exempel). För det har nget med att göra med tjänsten man söker.

lycka till.

• Anonym

Jag har funderat i liknande banor. Fyller även 32 i år jag med.

Jag har dock "bara" 3 års folkhögskuleutbildning/ar. dvs 3 ettåriga utbildningar inom konst, mode och design.

Tror någon att det kan vara problemet?Jag söker mest butiksjobb just nu då jag jobbat i klädbutik tidigare. Knappast ett högutbildat område men stor konkurans. Har ett CV som imponerade på ams men likväl så kommer jag inte enns på intervjuer.

• Anonym (spårvagn)

Ang cv:t

Känner en som pluggat till ingenjör men inte fick jobb när det var svacka. Sökte det mesta och skickade även in en ansökan för att bli spårvagnsförare.

Hade han uppgett att han var ingenjör hade de inte ens kallat honom till intervju, nu var han nära att komma med på utbildningen istället då han inte uppgett sin utbildning. (Dock fick han ett ingenjörsjobb i samma veva till slut och tackade nej till spårvägen.)

• Indianica
    Anonym (anna) skrev 2011-05-03 20:40:46 följande:

Jag har aldrig blivit kallad till intervju på något lågkvalificerat jobb Mne man ska ju inet ge upp, men jag kommer att starta eget företag medan jag söker
  • Anonym

Jag är 32 och har antingen för lite erfarenhet inom min gebit eller är överkvalificerad när jag sökt okvalificerade jobb, men även jobb inom andra områden som administration och dylikt. Fick höra av en bemanningsfirma just det att de skulle tänka jag kommer dra så fort jag får något bättre. Kan förstå dem helt klart, men hallå, det betyder inte att jag inte skulle va bra. Känns bara jävligt kasst och deppigt.

• Anonym (anna)

Inlägg 8: Så sant, jag ska tänka på det...man kanske inte behöver ta med exakt allt som spretar.. ;)

Anonym skrev 2011-05-03 22:56:30 följande:
    Jag har funderat i liknande banor. Fyller även 32 i år jag med.

Jag har dock "bara" 3 års folkhögskuleutbildning/ar. dvs 3 ettåriga utbildningar inom konst, mode och design.

Tror någon att det kan vara problemet?Jag söker mest butiksjobb just nu då jag jobbat i klädbutik tidigare. Knappast ett högutbildat område men stor konkurans. Har ett CV som imponerade på ams men likväl så kommer jag inte enns på intervjuer.
    Konst låter intressant... Jo, men det är väl många unga som har en dröm att jobba i butik tror jag, så det kanske finns ett större urval för arbetsgivaren.... En butik sa till mig att "ja, det finns ju massa småtjejer som skickar in sina brev hit....men visst, du kan maila..."....lätt ju verkligen piggt, haha... ;)  Jag mailade men fick ingen respons alls....

Det är ju så att man utsätts ju inte för att bli ratad förrän man börjar söka jobb - har man haft ett jobb länge och inte sökt nytt, så kan man inte heller få ett "nej tack"....på det sättet kräver det mer styrka att våga söka nytt jobb... :)

Inlägg 10: Ja, jag ska testa att ta bort det ur mina ansökningar....galet, men det verkar funka så.....hm...
    Indianica skrev 2011-05-03 23:14:32 följande:
    Jag har aldrig blivit kallad till intervju på något lågkvalificerat jobb Mne man ska ju inet ge upp, men jag kommer att starta eget företag medan jag söker
    Vad har du pluggat och hur mycket? Har du sökt även kvalificerade jobb eller pluggar du än? Jag skulle också vilja ha eget, gäller bara att hitta inom vad....och att ha ett litet kapital....men jag tror det är roligt och man kan påverka själv. :)
    Anonym skrev 2011-05-03 23:18:54 följande:
    Jag är 32 och har antingen för lite erfarenhet inom min gebit eller är överkvalificerad när jag sökt okvalificerade jobb, men även jobb inom andra områden som administration och dylikt. Fick höra av en bemanningsfirma just det att de skulle tänka jag kommer dra så fort jag får något bättre. Kan förstå dem helt klart, men hallå, det betyder inte att jag inte skulle va bra. Känns bara jävligt kasst och deppigt.
    Usch, jag vet hur det känns... Vad har du läst? Har du pluggat klart? Vad vill du helst göra?
  • Anonym

Jag har samma erfarenhet, det är omöjligt att få okvalificerade jobb. Samtidigt förstår jag inte hur det skulle se ut om man tar bort det mesta ur cv:et när man är 35? Undrar dom inte vad man gjort alla andra år, eller är det bättre att inte ha gjort något alls?

• Anonym (anna)
    Anonym skrev 2011-05-04 01:04:57 följande:
    Jag har samma erfarenhet, det är omöjligt att få okvalificerade jobb. Samtidigt förstår jag inte hur det skulle se ut om man tar bort det mesta ur cv:et när man är 35? Undrar dom inte vad man gjort alla andra år, eller är det bättre att inte ha gjort något alls?
    Är det sant? Jag som trodde jag var i minoritet idag när jag blev så deppad....men va skönt att höra att man inte är ensam om det.... Vad har du läst? Vilken sorts jobb har du sökt och hur länge?

Jo, man blir lite less, det ska ju inte ligga en i fatet att man har ansträngt sig några år väl?! Ja, galet....
  • Anonym

Jag jobbade i en skoaffär ett par månader men struntade att skriva min 3-åriga universitetsutbildning i ansökan. Om jag hade lagt till det hade de förstått att jag egentligen inte önskade en karriär i skobranschen utan att det bara var ett nödval som jag bara skulle ha tillfälligt.

• Anonym

Jag tror att ett av felen är att många av dessa jobb är "ungdomsjobb". Man anställer riktigt unga för att det är billigare, kanske rent av arbetsgivare kan få bidrag för att ta emot. Jag har tex tänkt på att i vissa stora livsmedelsbutiker jobbar det ny personal hela tiden och alla är ca 18-22 år, det kan ju inte vara en slump?!

• Anonym

Du är dyrare än en ung person
    Din utbildning och ålder insinuerar att du bara är vill ha jobbet tills något bättre dyker upp
    Det är svårare att bossa runt vuxna människor
    Kvinnor i din ålder  antas ha barn och vara mindre flexibla med tider  (och strula med VAB och sånt)

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-05-04 03:50:00 följande:
    Du är dyrare än en ung person
    Din utbildning och ålder insinuerar att du bara är vill ha jobbet tills något bättre dyker upp
    Det är svårare att bossa runt vuxna människor
    Kvinnor i din ålder  antas ha barn och vara mindre flexibla med tider  (och strula med VAB och sånt)
    Det tror jag är en viktig sak, att anställa en som man ofta ser (utan att skriva utbildningar) i en CV att det finns rätt mycket bland de grå däruppe, är inte intressant för okvalficerade arbetena, de ifrågasätter för mycket, och "rubbar" balansen
  • Brittan

Jag har två stycken universitetsutbildningar och har inte haft problem att få jobba med okvalificerade jobb. Har arbetat som lokalvårdare under och efter utbildningarna. I dag springvikarierar jag inom vård och omsorg. Jag har en vårdutbildning från gymnasiet och jag trodde att den utbildningen skulle ses som gammal men tydligen så fungerar den ännu.

Svar på tråden Ni med hög utbildning, svårt få okvalificerat arbete?