Är svenska ett svårt språk?
Är svenska ett svårt språk? Vet att vi svenskar inte tycker det, men vad tycker ni som kommer ifrån ett annat land?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 19:33
Självklart får svenskar också tycka till.
Är svenska ett svårt språk? Vet att vi svenskar inte tycker det, men vad tycker ni som kommer ifrån ett annat land?
Tyckte det va sådär. Är holländare
Ja, eftersom de flesta svenskar känner inte till deras egen grammatik, flera svenska lärare på SFI osv kan inte förklara t.ex. särskrivningar, ett/en o.s.v. lätt att beskriva när man använder men inte varför. Det gäller att även förklara bakgrunden och förklara varför något är så och inte. Många säger att 2så är det" men egentligen finns det en hel kunskap bakom dessa!
Jag har bott här i 14 år och gör fortfarande grammatiska fel, hur mycket jag än försöker...har flera ordlistor, skrivreglers böcker men alltid skriver något fel i.a.f.
Nu är jag iofs helsvensk men svarar ändå.
Minns att en svenskalärare jag hade sa att svenska är ett ganska svårt språk om man jämför med andra. Dvs gramatiskt. Att det finns många regler men också många undantag som inte alltid ger självklara former.
Något av de lättaste skulle vara spanskan.
Nu är alltså detta inte min egen åsikt, utan vad denne lärare sa.
Tack för era svar! Är så nyfiken
Jag tyckte inte alls att det var svårt men visserligen var jag ca. 9 år. Det händer däremot att jag skriver fel, i sådant som meningsbyggnad eller att jag blir osäker.
Det jag skrivit ovan "det händer däremot" ELLER ska det vara "det däremot händer", "däremot händer det?, bara sådana alternativ kan göra mig osäker (vad som är rätt,
vilka är rätt osv.)
Är halvholländska men har bott i Holland större delen av mitt liv och har fått kämpa lite med svenskan. Det var ganska svårt då det inte finns några speciella regler för en eller ett t.ex. i andra språk finns det ju nästan alltid regler men i svenskan är de väldigt få... Men nu talar jag svenska utan problem:)
Ja, jag tror faktiskt att det e ett svårt språk! Alla våra bokstäver uttalas väldigt rent å "rakt", vilket många andra språk inte gör.
Sen har vi bestämd form på bestämt form
"Det (bestämd form) gula (bestämd form, hade räckt med gul) huset (oxå bestämd form)
Grundform, "det gul hus". Hänger ni med på vad jag menar?!
Tja, alla språk är ju svåra på olika sätt, sedan är det ju alltid lättare att lära sig ett nytt språk om det ligger nära ens eget modersmål/något annat språk man kan bra än om det är väldigt olika. T.ex. är det ju lättare för en tysk att lära sig svenska än det är för en japan eller någon med arabiska som modersmål.
Det där med att svenskar inte kan sin egen grammatik gäller enligt min erfarenhet för de flesta människor, oavsett modersmål. Man behöver helt enkelt inte lära sig sitt eget modersmål på det sättet. Däremot måste man lära sig relger osv om man ska undervisa språket, speciellt SFI. Mycket av den svenska grammatik jag kan har jag lärt mig av att lära mig andra språks grammatik och hitta paralleller i mitt modersmål. Hur många svenskar går omkring och tänker på att uttalet av ä och ö blir mer öppet före r till exempel? Men så har jag också försökt förklara för tyskar hur vi i Sverige rabblar ramsor med tyska prepositioner och de ser ut som fågelholkar när jag försöker förklara, så vi är nog inte värre än någon annan folkgrupp.
Visst finns det språk som är lättare än andra, framför allt pidginspråk, men de flesta språk har sina olika egenheter, är det inte ordföljd så är det kasusböjning, verbböjning eller toner. Det är det som gör språk så fascinerande!