Äggost, hur gör man?
Hur gör man äggost, är det svårt och krångligt, har för mig att det skall rinna av i något speciellt filter och det har jag inte, inte heller en äggostform.
Hur gör man äggost, är det svårt och krångligt, har för mig att det skall rinna av i något speciellt filter och det har jag inte, inte heller en äggostform.
Ingrids äggost
5 l fullmjölk
½ l filmjölk
10 ägg
1½-2 dl socker
Värm mjölken på mellanstark värme under omrörning. Vispa ägg och fil och rör ner när mjölken börjar bli varm. Om det skär sig dåligt kan man ta i litet ättika. Massan får inte koka för då blir den hård. När det ystar sig rejält, tag kastrullen från värmen och ställ i kallt vatten, till exempel i diskhon. Låt stå i 10 minuter innan du fyller i formen. Kläd helst formen med gasväv. Samla upp ostmassan med hålslev. Sockra mellan lagren. Låt rinna av över natten.
Vad är äggost för något..alltså jag förstår ju vad det är men hur käkar man det? Som typ efterrätt eller nåt? Varmt eller kallt? *nyfiken*
oooh äggost e så gott!!! min mormor gör det allra godaste :D fast den e mkt svår, har inte receptet sorry