• magnolia3

Råd angående stil på fönster + spröjs till enplansvilla!

Vi ska bygga en enplansvilla i lite äldre stil, med tex stående+liggande panel. Falurött+vitt. Vi funderar på att att ha fönster med delat mittparti och fyra små rutor överst i varje halva av fönstret, alltså "flaggfönster" med plus-spröjs överst om någon förstår vad jag menar??? En del har kryss överst men jag tror det blir lite "för mycket". Jag har letat och letat efter bilder på ett enplanshus med sådana fönster utan resultat!!! Jag hittar bara andra hus i 1 1/2 och 2 plan. Någon som har tips på var man kan hitta bilder?
    Tror ni att det kan passa med sådana fönster på ett enplanshus som är byggt i gammaldags stil?

• Svar på tråden Råd angående stil på fönster + spröjs till enplansvilla!
  • AnnaCeciliaIngrid

Gå in på styleroom :)

Det är skit fint med spröjsade fönster!

• Millicent

Jag håller med om att spröjsade fönster är jättefint. Men sen är jag tyvärr snobbig och menar att fuskspröjs inte är så fint och att hela stilen på huset ska vara sammanhållen. Enplanshus och spröjsade fönster är ju lite av en motsättning. Även enplanshus och gammeldags stil är lite av en motsägelse. MEN vill du ha det så och känner att spröjs känns viktigt trots att det är ett enplanshus så tycker jag att du ska köra på det. Alla är inte byggnadsvårdskramare som jag och det är fullt tillåtet!

Något jag tycker man ska tänka på om man kör på spröjs (och särskilt om man tänker sig "flaggfönster") är att fönstren har rätt proportioner, dvs är tillräckligt höga. Titta på gamla hus från sekelskiftet så ser du att fönstrena är större och att höjden är större i förhållande till bredden än vad de ofta är på mer moderna hus.

Vad jag menade med motsägelse är att det jag ser framför mig när man säger enplanshus ofta är något lågt byggt på platta på mark och som har ett tak med väldigt öppen vinkel dvs liten lutning. Äldre hus som i sekelskiftes, står ju ofta på en högre grund och har ett tak med spetsig vinkel dvs rätt brant lutning ner från taknocken. Till det är fönstren höga och "smala" vilket överlag ger ett resligt intryck istället för den mer markkrypande stilen som många enplanshus har. 

• magnolia3

Vårt blivande hus ser inte riktigt ut som de flesta enplansvillorna jag har sett i min omgivning. Det har ryggåstak i mitten, utbyggnad fram vid entrén och även på baksidan, där med stora fönster. Det känns INTE som en 80- eller 90-talsvilla, utan mer som ett gammalt hus utseendemässigt. Det är ett färdigt hus från en firma.
    Men det är jättesvårt att hitta bilder på enplanshus med fönster i äldre stil, tycker jag!

• Millicent

Usch jag vet att jag lät förjäkla dryg. Det var inte meningen egentligen. Vad är det för firma?

• Rigmor Mortis

Jag undrar också vad det är för firma (och hus), det är mycket lättare om man får se bilder

• magnolia3

Här kommer några exempel på enplanshus i den stil jag tänker på:

Myresjöhus "Herrgården"
    Värsåsvillan "Villa Ekebo"
    Fiskarhedenvillan "Domherren"
    Lövsta Trähus "Dalarö", "Ekerö"

Vad tror ni om sådana fönster på ett hus i den stilen?

• Millicent

Flaggspröjsproportionerna bör i princip vara ungefär som följer. Den översta tredjedelen på varje sida "mittposten" delas in med ett kors. Den nedre delen av fönstret motsvarar två tredjedelar av rutan och är spröjslös. Ett alternativ för att få mer högt intryck är att istället för en flagga (fyra små rutor) Ha sex små rutor dvs två rader med tre i varje som då blir mer högsmala.

Myresjöhus "Herrgården": funkar inte eftersom fönstrena varierar så i storlek och bara något enstaka har rätt proportioner för att göra flaggspröjs i.

Värsåsvillan "Villa Ekebo" : Skulle ju funka med flaggfönster eftersom fönstrena har rätt bra proportioner för det och är jämstora. Något enstaka fönster får man spröjsa på annat sätt (ofta småspröjsat, dvs många små rutor i de mindre fönstrena på hus som har flaggspröjs på stora fönster)

Fiskarhedenvillan "Domherren": Även här ser fönstrena ut att ha många olika storlekar och då kan det bli svårt. Dessutom är fönstrena för "låga" i förhållande till bredden så att spröjsen delar in rutan i liggande rektanglar istället för kvadrater eller stående rektanglar.

Lövsta Trähus "Dalarö", "Ekerö": Om du går in på http://www.lovsta-trahus.se/ och tittar på byggda hus och 1-planshus så finns en bild på  Lövsta "Dalarö" där de satt kryssspröjs och det skulle ju funka lika med flaggspröjs där och proportionerna är ok.

Annars kanske ni kan undersöka möjligheten att köpa fönster på annat håll och få dem insatta, om ni vill ha större fönster alltså? 

• kallekula01

Jag har till mitt hus gjort precis tvärtom mot vad Ahliona tycker.

Bor i en 30-talsvilla där fönstren är utbytta på 80-talet. På grund av väldigt kort avstånd till havet var det nu dags att byta igen. Av samma anledning, alltså närheten till havet, har jag valt moderna H-hängda aluminiumklädda fönster med fuskspröjs.

Att skrapa och måla fönster var femte år är helt enkelt inget som jag tycker platsar i min vardag och även om jag på många plan försöker återställa huset till ungefär liknande utseende som när det var nytt, så använder jag gärna moderna material som inte kräver lika mycket underhåll.

Vad någon förbipasserande byggnadsvårdare tycker kan jag inte bry mig mindre om. Flört

Om jag hade byggt nytt hus hade jag också byggt i gammaldags stil, men även då hade jag valt aluminiumklädda fönster med fuskspröjs.

Att bevara husets charm, men ändå leva i nutid tycker jag är en bra beskrivning.

• Ari Gold

Se till att få glasbrytande spröjs! Inga kompromisser på det! Även attalu-listen inne i gaskasetten är vitlackad om det är treglasfönster.Superviktigt!

Fuskspröjs är djävulens påfund, vi har det på ett par fönster som min sambo bytte innan jag kom in i bilden. Ser för sorgligt ut, särskilt innifrån.

Svar på tråden Råd angående stil på fönster + spröjs till enplansvilla!