• Anonym (syrran)

Gravida sjuksköterskor - hur gör ni med antibiotikablandningen?

Har precis testat positivt och nu kommer alla frågor...

Vill ju såklart inte berätta om detta på jobbet alltför tidigt. Men jag tänker på det här med att blanda antibiotika. Ofta har vi antibiotika i glasampuller med pulver och då går det bra att blanda med hjälp av ett blandningsaggregat och då antar jag att det är ok även för gravida att iordningsställa antibiotikan men hur gör man med antibiotika där man behöver blanda utan blandningsaggregat? Är det ok så länge man använder handskar bara?? Hur ska man tänka?

Egentligen är detta en fråga som borde tagits upp utan att någon gravid undrar över det. Jag är ganska ny i yrket och på arbetsplatsen men rutinerna känns inte så bra... ska man till exempel inte ha ett dragskåp när man blandar antibiotika "för hand"? Här om dagen upptäckte en sköterska att det fanns särskilda "spikes" för antibiotikablandning men dittills har de använd vanliga, blåa, spykes, som är till för att dra upp NaCl med och liknande.

Skulle uppskatta jättemycket att få lite input på detta då jag känner mig VÄLDIGT vilsen och inte kan fråga någon annan på jobbet då jag är mitt uppe i att kanske för en tillsvidareanställning snart... och vill inte ta upp detta det första jag gör

• Svar på tråden Gravida sjuksköterskor - hur gör ni med antibiotikablandningen?
  • Pink Muffin

Jag har blandat ab som vanligt trots att jag varit gravid. När jag väntade mitt första barn jobbade jag på infektionsavd. och blandade en hel del ab, men då i dragskåp. Med dom andra två har jag jobbat på medicinavd. och blandat en del ab, dock utan dragskåp. Man får, som alltid annars, vara försiktig och i möjligaste mån blanda i slutna system! Du kan ju utan att nämna att du är gravid, ta upp att du tycker att ab-blandandet behöver ses över...?

Var sak har sin tid.
  • Anonym (syrran)
    Pink Muffin skrev 2011-05-03 21:59:33 följande:
    Jag har blandat ab som vanligt trots att jag varit gravid. När jag väntade mitt första barn jobbade jag på infektionsavd. och blandade en hel del ab, men då i dragskåp. Med dom andra två har jag jobbat på medicinavd. och blandat en del ab, dock utan dragskåp. Man får, som alltid annars, vara försiktig och i möjligaste mån blanda i slutna system! Du kan ju utan att nämna att du är gravid, ta upp att du tycker att ab-blandandet behöver ses över...?
    Ursäkta den dumma följdfrågan men var går gränsen för att systemet är slutet? För ibland sprutar vi ju in sterilt vatten i ampullerna, blandar, drar upp och sprutar in lösningen i NaCl-flaskor. Men då är det väl inte slutet? Eller? Skulle du gjort så om du vore gravid, utan ett dragskåp? Så fort man använder ett blandningsaggregat så är väl systemet slutet?

Det är just det som är problemet, att jag inte känner att jag kan ta upp det nu. Det är en så känslig period just nu med tanke på om jag ska få fortsätta efter sommaren och jag vet att en del redan undrar om vi kommer få fler barn och då vill jag inte ge folk fler ledtrådar än de behöver... Skulle kännas väldigt genomskinligt så att säga.
  • Pink Muffin
    Anonym (syrran) skrev 2011-05-03 22:02:48 följande:
    Ursäkta den dumma följdfrågan men var går gränsen för att systemet är slutet? För ibland sprutar vi ju in sterilt vatten i ampullerna, blandar, drar upp och sprutar in lösningen i NaCl-flaskor. Men då är det väl inte slutet? Eller? Skulle du gjort så om du vore gravid, utan ett dragskåp? Så fort man använder ett blandningsaggregat så är väl systemet slutet?

Det är just det som är problemet, att jag inte känner att jag kan ta upp det nu. Det är en så känslig period just nu med tanke på om jag ska få fortsätta efter sommaren och jag vet att en del redan undrar om vi kommer få fler barn och då vill jag inte ge folk fler ledtrådar än de behöver... Skulle kännas väldigt genomskinligt så att säga.
    Nej, det du beskriver är ju inte ett slutet system, men så har jag gjort gravid utan dragskåp... känns ju lite som att det inte finns nåt alternativ... Spikesen som du beskriver i TS är ju inte heller helt slutna, men till skillnad från att balansera med spruta och kanyl är ju risken för backflöde och spill mindre. Menar du att ni hänger NaCl-flaskor? Till påsarna finns ju annars speciella aggregat som gör att det blir slutet, men det funkar ju inte om man först måste lösa i sterilt vatten... 

Finns det forskning som visar att det skulle vara en risk för ett foster att utsättas för ab på det sätt som det gör om mamma blandar ab? Jag skulle inte lägga så stor vikt vid det... men det kanske är jag som är naiv? 
    Var sak har sin tid.
  • Tiro

Vi har Phaseal som är ett helt slutet system. Arbetar med cytostatika oxå men eftersom vi inte har ett ehlt slutet system så har jag valt att inte administrera cytostatika.

• Anonym (syrran)
    Pink Muffin skrev 2011-05-03 22:12:08 följande:
    Nej, det du beskriver är ju inte ett slutet system, men så har jag gjort gravid utan dragskåp... känns ju lite som att det inte finns nåt alternativ... Spikesen som du beskriver i TS är ju inte heller helt slutna, men till skillnad från att balansera med spruta och kanyl är ju risken för backflöde och spill mindre. Menar du att ni hänger NaCl-flaskor? Till påsarna finns ju annars speciella aggregat som gör att det blir slutet, men det funkar ju inte om man först måste lösa i sterilt vatten... 

Finns det forskning som visar att det skulle vara en risk för ett foster att utsättas för ab på det sätt som det gör om mamma blandar ab? Jag skulle inte lägga så stor vikt vid det... men det kanske är jag som är naiv? 
    Ja, eller alltså de där plastförpackningarna. Vad kallas de?? Är det de du kallar för påsar?

Jag kanske också är naiv men jag tänker att om det vore så farligt så borde ju alla veta om det. Ingen vill ju utsätta sig för en medveten risk. Och folk blir ju gravida på avdelningar titt som tätt och då borde det ju funnits ett dragskåp för länge sedan? Ja, jag kanske också är naiv.... men jag vill ändå veta hur andra gör för jag vill inte behöva gå och ha dåligt samvete eller oroa mig för missbildningar eller allt vad det kan vara för att jag inte kollade upp innan!
Svar på tråden Gravida sjuksköterskor - hur gör ni med antibiotikablandningen?