Gravida sjuksköterskor - hur gör ni med antibiotikablandningen?
Har precis testat positivt och nu kommer alla frågor...
Vill ju såklart inte berätta om detta på jobbet alltför tidigt. Men jag tänker på det här med att blanda antibiotika. Ofta har vi antibiotika i glasampuller med pulver och då går det bra att blanda med hjälp av ett blandningsaggregat och då antar jag att det är ok även för gravida att iordningsställa antibiotikan men hur gör man med antibiotika där man behöver blanda utan blandningsaggregat? Är det ok så länge man använder handskar bara?? Hur ska man tänka?
Egentligen är detta en fråga som borde tagits upp utan att någon gravid undrar över det. Jag är ganska ny i yrket och på arbetsplatsen men rutinerna känns inte så bra... ska man till exempel inte ha ett dragskåp när man blandar antibiotika "för hand"? Här om dagen upptäckte en sköterska att det fanns särskilda "spikes" för antibiotikablandning men dittills har de använd vanliga, blåa, spykes, som är till för att dra upp NaCl med och liknande.
Skulle uppskatta jättemycket att få lite input på detta då jag känner mig VÄLDIGT vilsen och inte kan fråga någon annan på jobbet då jag är mitt uppe i att kanske för en tillsvidareanställning snart... och vill inte ta upp detta det första jag gör