• Anonym (orolig mamma)

Nakenhet mellan syskon

Hej.
    Jag är en enkel tvåbarnsmamma som lever ett underbart liv med mina barn och min sambo.
    Men en sak har gjort att jag har blivit obekväm.

Min dotter som är 13 passar ofta lillebror som är 5 och de har en bra syskonrelation.
    Men när de var ensamma hemma förra helgen (en natt) så fick jag veta att de hade badat tillsammans i badkaret och de var båda nakna!
    Lillebror badar ju med både mig och min sambo men är det ok att en femårig pojke badar naken med sin trettonåriga syster?! Han är ju nyfiken på kroppar och även då på snoppen, snippan, bröst och allt annat , vilket är helt normalt i hans ålder. Min dotter har aldrig varit blyg av sig och inte heller direkt sen puberteten, men är detta ok? Eller bör jag avstyra allt sådant?
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 09:59
    De har varit ensamma hemma förut. Så det är inga problem. Vi hade pratat med en av våra grannar, de hade kunnat gå dit om det var något. De bor i huset mitt emot.

• Svar på tråden Nakenhet mellan syskon
  • Anonym

jag personligen tycker inte det är något konstigt alls. =)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-04 03:18:33 följande:
    jag personligen tycker inte det är något konstigt alls. =)
    Inte konstigare än att han badar med er. Skulle du tycka han börjar bi för gammal för att bada med mamma eller pappa så är han kanske för gammal för att bada med stora syster...
  • pluvdo

Hum. Svår fråga. Men när det handlar om en femåring så vet jag inte om det är sådär jätteallvarligt egentligen. Jag tror knappast att vare sig din dotter eller din son ser det som något konstigt eller på något sätt "eggande" i alla fall. Förmodligen var det bara så att din dotter såg det som naturligt att man är naken när man badar badkar och då är det väl naturligt att vara naken när man badar badkar med sin lillebror också. Eller?

• Anonym

Nä låt dem hållas. Jag har hjälpt min lillasyster att tvätta håret några gånger när hon var i 7-8 årsåldern, då var vi nakna inga konsigheter där, vi duschade ju. Tror det är bra att syster är ogenerad, och att lillabror får titta så mycket han vill. Kanske han slipper känna behovet att "visa min om du visar din" bakom skolmatsalen när han börjar skolan sen, för han vet redan hur det ser ut.

Jag tycker man skall undvika att pränta in i barnen att naket = sexuellt och hemligt. Bättre om de förstår så länge som möjligt att naket likagärna kan betyda "hej jag är en nakenfis!" helt sonika.

• Anonym

Jag tycker inte heller att det är något konstigt. Inte konstigare än att han badar naken med sina föräldrar.
    I mina barns skola har killar och tjejer samma omklädningsrum och duschar vid gympan i förkoleklass. Det är först i 1:an som de delas upp efter kön. Det har jag varit lite fundersam till men barnen verkar inte tycka att det är något märkligt eller spännande med det.

• Anonym

Jag reagerar mer på att en 13 åring och en 5 åring är ensamma hemma en natt än på att de badar tillsammans...

• eeeee

inget fel i det, och inget som "borde avstyras" - enligt mig.

• cärröförfän

absolut inget konstigt med det. jag tycker isf att det är konstigare att de lämnas hemma ensamma en natt.

• Anonym

För 5-åringen är hans 13-åriga storasyster vuxen, så för honom är det lika naturligt som att bada med er.

• linda87

Det är väl superfint att hon tycker det är kul att badad med lillebror, jag vet inte om jag skulle tycket det i den åldern. Att de är nakna är väl som sig bör då man brukar vara naken i badkar :) 

• Anonym

Tycker också att om det är något att tycka är märkligt så är det att lämna dom själva över natten.
    Ang. badningen så är det inte konstigare än att du och din man badar med sonen.

• Anonym

Är nog bara moralkärringar som tycker att man ska avstyra sådant.
    Att vara naken är naturligt. Att umgås med de man gillar lika så.
    Jag har aldrig förstått det "fula" i att vara naken med någon annan än sin partner. Om ingen i sällskapet känner sig obekväm är det väl bara att näcka på?
    På badhus är det dessutom oftast förbjudet med kläder i bastun... hur ska man hantera det med sina barn om man lärt dom att man inte får vara naken bland folk?

• dukat

Men själklart ska syskon kunna vara nakna ihop utan att det ska  anses som ngt annat än helt naturligt Har själv son på 14 o tjej på §12 och dom visar sej ofta nakan för varann  o för mej med  när vi är i badrummet t.ex En självklarhet lixom

• CoolCalle

Som jag skrev i en annan tråd så är jag uppväxt med fyra äldre systrar i en tvåa och de passade ofta mig och ja, ja badede med dem också ibland ofta vi har inte blivit sinnesjuka eller så! Är ingen fara! Nakenhet oh erotik måste hållas isär.

• chrissandra
    cärröförfän skrev 2011-05-04 09:30:12 följande:
    absolut inget konstigt med det. jag tycker isf att det är konstigare att de lämnas hemma ensamma en natt.
    Jag har själv varit barnvakt åt två barn över natten många gånger när jag var tretton år.
    (inte syskon)

Skulle inte tro att TS skulle lämna dem ensamma om inte trettonåringen är uppgiften mogen.
  • Anonym

Barn är barn, att bada naken med sin storesyster/lillebror är ingenting "äckligt" eller sexuellt i deras ögon. Det är någonting helt naturligt för dem, och när de kommer i den åldern att de känner att de börjar förstå innebörden av sina egna kroppsdelar och de kanske även börjar skämmas osv så kommer de själva att säga nej till ett nakenbad med sitt syskon. Låt de vara!

• MammigTjejen

Det är helt ok att de badar nakna tillsammans tycker jag. Det är bara naturligt.

• Anonym (B)

Vi i Sverige har blivit så pryda och sexualiserar så fort någon är naken

Mina barnbarn badade  tillsammans när han var 8 år och tjejen 12 år och dom tar det hur naturligt som helst 
    Det ska inte vara " hysch hysch "
    Nakenhet är NATURLIGT  Glad

Svar på tråden Nakenhet mellan syskon