• Rockringen

Hur krydda? recept

Vilka maträtter eller såser brukar ni krydda med de här kryddorna Allround, grillkrydda, körvel, basilika, citronpeppar, dragon, paprika, grönpeppar, timjan. De är kryddor som jag har köpt, som nästan inte alls blir använda. Söker efter recept så jag ska få använda upp kryddorna. Söker efter recept som inte innehåller så många ingredienser.

• Svar på tråden Hur krydda? recept
  • MissUnderstood

Här är en enkel kycklinggryta med dragon som är jättegod!

Basilika använder jag MASSOR! Framförallt i köttfärsås! Supergott.
    Citronpeppar använder jag helst till fisk.
    Grönpeppar använder jag sällan, förutom i det här goda kycklingreceptet.

Allround/grillkrydda använder jag massor när jag gör klyftpotatis. Klyfta potatisen, häll på olja och rör runt. Krydda med paprikapulver och grillkrydda och kör dem i ugnen i ca 40 minuter. Rör om då och då.

Hoppas du fick lite tips!

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
  • mimsan01

Grönpeppar är jättegott på kött.
    Timjan vräker jag över potatisen när jag gör potatisklyftor i ugn. Paprika är också gott att ha på.  
    Citronpeppar har jag på lax, eller i kalla såser.
    Basilika kör jag mest på färsk, men torkad kan vara gott att ha i köttfärssås eller om man gör tomatsås.

Körvel och dragon har jag inte hemma

• k girl
    Rockringen skrev 2011-05-04 09:19:03 följande:
    Vilka maträtter eller såser brukar ni krydda med de här kryddorna Allround, grillkrydda, körvel, basilika, citronpeppar, dragon, paprika, grönpeppar, timjan. De är kryddor som jag har köpt, som nästan inte alls blir använda. Söker efter recept så jag ska få använda upp kryddorna. Söker efter recept som inte innehåller så många ingredienser.
    Allround och grillkrydda använder jag aldrig, inte heller körvel.
    Basilika använder jag exempelvis i köttfärssås eller när jag gör tomatsås till pizza.
    Citronpeppar går åt massor här hemma. Den kan man använda på fisk, eller litegrann i en romsås. Själv brukar jag göra hårdbrödmackor med gravad lax och citronpeppar - MUMS!
    Dragon använder jag när jag gör bearnaisesås, eller när jag gör vitvinssås till fisk.
    Timjan använder jag också massor. Det är till exempel gott i köttfärsrätter eller i köttgrytor. Funkar i chili con carne, boeuf bourgogne, köttfärssås, när man gör tjälknöl, köttfärsbiffar, mm.
  • Gunny

Dragon passar väl till kyckling. Torkad basilika är lite problematisk genom att det är en krydda som snabbt tappar sin smak men tänk Italien när du funderar vad du ska ha den till. Grönpeppar funkar som någon skrev till kött- grönpepparsås är en klassiker. Timjan funkar till både ärtsoppa och fisksoppa. Allround, grillkrydda och citronpeppar är inte egentligen kryddor utan kryddblandningar som jag personligen skulle låta åka rakt ner i sopkorgen. Det är bättre att kombinera riktig citron och vitpeppar istället för citronpeppar t ex.

• k girl
    Gunny skrev 2011-05-04 11:41:31 följande:
    Dragon passar väl till kyckling. Torkad basilika är lite problematisk genom att det är en krydda som snabbt tappar sin smak men tänk Italien när du funderar vad du ska ha den till. Grönpeppar funkar som någon skrev till kött- grönpepparsås är en klassiker. Timjan funkar till både ärtsoppa och fisksoppa. Allround, grillkrydda och citronpeppar är inte egentligen kryddor utan kryddblandningar som jag personligen skulle låta åka rakt ner i sopkorgen. Det är bättre att kombinera riktig citron och vitpeppar istället för citronpeppar t ex.
    Ska vi nu vara noga är det faktiskt svartpeppar och inte vitpeppar i citronpeppar. Och jag kan lova att laxmackor inte skulle smaka laxmackor om man pressade citron, saltade och malde lite svartpeppar på gravlaxskivorna.
  • Gunny

Förlåt, det har du säkert helt rätt i. Laxmackan kanske då blir bättre om du river lite citronskal på den så du slipper vätskan.

• k girl

Nej, jag är ju ute efter just den smaken som Santa Marias citronpeppar ger. Vägrar alla andra märken till och med. Dessutom skulle det kännas bökigt, varför inte göra det enkelt för sig när man gillar smaken?

• Gunny

Ja om du är ute efter citronpepparsmaken är det väl helt rätt.

• carnitas01

Körvlen kan du köra i vitlökssås.
    Grönpeppar är gott att skicka ner i hamburgare/pannbiff.

Resten ska la knappast vara några svårigheter att komma på att använda.

Svar på tråden Hur krydda? recept