Anmäla i efterhand?
Hur lång tid efter att brott begåtts kan man egentligen anmäla det?
Hur lång tid efter att brott begåtts kan man egentligen anmäla det?
Det är olika för olika brott...
Beror också på hur grov misshandel det är... det jag kan läsa mig till är att det är allt från 2 år till 8 år...
Kolla denna länk:
http://lawline.se/answers/3033
Att anmäla ett brott kan man alltid göra oavsett hur länge sedan det var. Är brottet preskiberat kan dock ingen bli dömd för det, men anmälan finns kvar.
Många anmäler sexuellt ofredande eller liknande brott som de blev utsatta för som barn och nu är vuxna. Efter så lång tid kan ingen fällas, men kanske blir det som en sorts terapi för den som anmäler och blivit utsatt att få prata av sig.
Anmäla kan du alltid göra.
Tack för alla era svar!
Misshandeln skedde för 6-8 år sedan.
Detta gäller inte mig, utan en vän som blev misshandlad. Kände inte henne på den tiden och jag har nyligen fått reda på misshandeln som skedde vid flera tillfällen, dock har jag inte fått alla detaljer osv.
Man kan alltid anmäla i efterhand men sannolikheten att det går att fälla någon för misshandel 6-8 år efter det att den inträffat är liten. Det måste ju vara ställt utom all rimlig tvivel att den som misshandlat är skyldig. Det blir svårt att styrka brottet, det betyder inte att det inte har hänt.... Lite ord mot ord, typ.