• Svalövsmamma

Att finansiera renovering av huset - hur tänker ni?

Vi har bott i vårt hus i 4 år nu. När vi köpte huset valde vi att betala av hela topplånet direkt och sedan inte amortera de första åren utan lägga de pengarna på huset. Vi har under de här åren gjort mindre utbyggnader och uppfrächningar så som takkupa (ett extra rum), pool med trädäck runt, byggt infällda skåp i stödbensvägg och tapetserat om. Trädgården har även den fått mindre justeringar med sandlåda och en (ordentligt byggt) större lekstuga. Planen är ju att höja värdet på huset och vår levnadstandard efterhand som vi har råd.

Nu till problemet. Vi hade planerat att byta kök och planlösning för sparade pengar men har haft en hel del större engångsutgifter det senaste året som nästintill tömt den potten. Det har varit helt oplanerade utgifter som bla ivf-behandling och handpenning för ny bil när vår gamla plötsligt slutade fungera helt. Detta utesluter den här typen av renoveringar/betalningar den närmaste tiden. Frågan är alltså hur har ni finansierat sådana här större renoveringar? Har ni sparat pengar innan eller har ni lånat upp på huslånet? Att låna upp på huslånet är ju ett alternativ för oss, vi hade däremot planerat att göra detta för att byta uppvärmningssystem i huset (planerad kostnad 100.000kr, alltså ung samma som vi planerat för köket). Men det får ju konsekvenser på hur mycket vi får över varje månad. Hur hade ni resonerat?

Även om vi lånar upp 200.000 kr (alltså kök + uppvärmningssystem) så är det totala lånet i ung samma nivå som det ursprungliga lånet var från början (alltså det vi köpte huset för). Renoveringarna borde däremot ha höjt värdet på huset, hur fungerar det då, blir topplånet samma procent som på nylån eller kan man räkna det på värdet av huset?

Hoppas någon har lust att svara och komma med bra råd eller kanske någon som delar våra funderingar.

• Svar på tråden Att finansiera renovering av huset - hur tänker ni?
  • Åssi

Jag gjorde så att jag lånade fullt alltså med topplån och renoverade jag för sparade pengar. Sedan gjorde jag en värdering och fick då in hela topplånet i bottenlånet. Jag amorterar och för närvarande har jag inga större renoveringsplaner men de dyker säkert upp snart. Då tänker jag att jag kan göra samma sak igen alltså belåna huset och sedan få det uppvärderat. 

• A von B

Hej TS.

Vi har gjort liknande renoveringar som ni, inklusive bytt värmesystem men vi har finansierat allt med sparpengar. Det är dock långt ifrån alla som gör det, skulle nog tro att det är vanligare att man lånar för stora renoveringar i 100000 kronorsklassen. Om ni vill låna till bottenlånsränta så tror jag att ni måste värdera upp huset först så ni inte överstiger 85%, det ordnar banken men det kostar nån tusenlapp som jag förstått det. Banken vet mer om detta.

Lycka till.

• Svalövsmamma
    Åssi skrev 2011-05-04 10:08:12 följande:
    Jag gjorde så att jag lånade fullt alltså med topplån och renoverade jag för sparade pengar. Sedan gjorde jag en värdering och fick då in hela topplånet i bottenlånet. Jag amorterar och för närvarande har jag inga större renoveringsplaner men de dyker säkert upp snart. Då tänker jag att jag kan göra samma sak igen alltså belåna huset och sedan få det uppvärderat. 
    Okej så man kan alltså få topplånet bestämt beroende på värdet av huset? Det vore ju bra för oss i så fall för med nytt kök/planlösning och ett betydligt bättre uppvärmningssystem så kanske man till och med kan höja värdet med en stor del av vad det extra lånet blir, det vill säga nästan slippa topplån igen. Med högre lån kommer ju däremot högre kostnader för ränta och med topplån kommer dessutom kravet att amortera så det är ju ändå inget man gör bara så där. Men perfekt att veta att det är ett alternativ. Effekterna bli ju inte så stora som jag befarat om man kan göra så.
  • Svalövsmamma
    A von B skrev 2011-05-04 10:10:21 följande:
    Hej TS.

Vi har gjort liknande renoveringar som ni, inklusive bytt värmesystem men vi har finansierat allt med sparpengar. Det är dock långt ifrån alla som gör det, skulle nog tro att det är vanligare att man lånar för stora renoveringar i 100000 kronorsklassen. Om ni vill låna till bottenlånsränta så tror jag att ni måste värdera upp huset först så ni inte överstiger 85%, det ordnar banken men det kostar nån tusenlapp som jag förstått det. Banken vet mer om detta.

Lycka till.
    Då har vi tänkt likadant som er. Tyvärr så blir det ju inte så för oss när det gäller de större renoveringarna längre. Lite måste man ju ha kvar som buffert. Men då är en värdering via banken ett bra ställe och börja iaf. Blir inte nu i sommar eftersom vi har lite annat "småfix" och allmänt underhåll på huset som vi ska göra (och det kan ju vara bra att ha så mycket sånt som möjligt fixat inför en värdering).
  • Åssi
    Svalövsmamma skrev 2011-05-04 10:12:58 följande:
    Okej så man kan alltså få topplånet bestämt beroende på värdet av huset? Det vore ju bra för oss i så fall för med nytt kök/planlösning och ett betydligt bättre uppvärmningssystem så kanske man till och med kan höja värdet med en stor del av vad det extra lånet blir, det vill säga nästan slippa topplån igen. Med högre lån kommer ju däremot högre kostnader för ränta och med topplån kommer dessutom kravet att amortera så det är ju ändå inget man gör bara så där. Men perfekt att veta att det är ett alternativ. Effekterna bli ju inte så stora som jag befarat om man kan göra så.
    Ja jag lånade som sagt till hela huset. När renoveringarna var klara beställde jag en värdering och fick det uppvärderat ca 25%. Jag gick till banken och berättade detta och fick då in topplånet i bottenlånet.

Kan tillägga att jag beställde en gratisvärdering. Jag tänkte att om jag får det uppvärderat så är det värt att betala för en "riktig" värdering som jag kan använda på banken. Jag gick ändå in på banken och berättade att deras mäklare gjort uppvärderingen och de bakade ihop lånen enbart på de grunderna (alltså utan betald värdering). Lite förvånad men nöjd och glad
  • Rigmor Mortis

Vi har bytt tak och byggt badrum för sparade pengar. Åtgärderna i fråga höjde husets värde såpass så att topplånet hamnade i bottenlånet. Sedan sparade vi ihop 50% av vad det skulle kosta att bygga ut och fick resten som byggnadskreditiv. När tillbyggnaden är klar kommer huset värderas om och den lånade summan läggas på huslånen (bottenlånet, värdet lär öka tillräckligt för att slippa topplån igen).

• Ari Gold

Vi har lånat upp på huset för att täcka en del av kostnaden då vi byggde ut. Detta höjde också värdet på  så det känns OK även om vi normalt inte lånar till renoveringar.

Allt annat sparar vi till eller betalar succesivt under tiden vi gör det. En köksrenvering kan man ju inte  heller sägahöjder bostqadsvärdet annat än tillfälligtvis, om några år är ju köket lika omodernt igen. Skulle för min del kännas fel att låna  till det.

• Sar

Vi har sparat ihop till alla renoveringar. Vi gör allt själva förutom rörmokeri och viss el så det blir ju materialet som kostar.
    Nu när räntorna är på väg upp så hade jag nog varit lite försiktig med lånen. Byte av uppvärmningssystem tycker jag dock är klart försvarligt om man p.g.a. detta får en lägre uppvärmningskostnad i framtiden.

• trollkarl

Jag kommer framöver med nästa fastighet ha omfattande renovering på alla sätt tänkbart. Men jag lånar inte, för att sänka totala månadsutgiften.

• kallekula01
    trollkarl skrev 2011-05-11 14:44:57 följande:
    Jag kommer framöver med nästa fastighet ha omfattande renovering på alla sätt tänkbart. Men jag lånar inte, för att sänka totala månadsutgiften.
    Du kommer ha renovering tänkbart men lånar inte för att sänka månadsutgiften? Jag kanske är trög, men jag fattar verkligen ingenting av ditt inlägg. Glad
Svar på tråden Att finansiera renovering av huset - hur tänker ni?