• Dietist Viveca Annell

Ställ frågor till dietist på Allévo Viktcoach

Hej alla medlemmar i Allévos viktresa!

Nu är jag tillbaka. Välkomna att ställa frågor till mig om allt som rör mat, viktminskning och Allévometoden. Jag tittar in och svarar på era frågor några gånger i veckan.

Du är också välkommen att besöka Allévos hemsida www.allevo.nu och bli medlem i Allévo. Där kan du läsa om Allévometoden och få svar på de vanligaste frågorna om Allévo och viktminskning. Sidan innehåller även kostinformation, råd från beteendecoachen, träningstips, information om Allévos produkter och du får tillgång till matdagbok och recept.

/Viveca, dietist på Allévo Viktcoach

• Svar på tråden Ställ frågor till dietist på Allévo Viktcoach
  • Dietist Viveca Annell

Ja äntligen är det högsäsong för grillning igen! Att grilla är lätt matlagning och alla kan få vad de vill ha från grillen.

En bra grund till kalla såser matyoghurt eller fraiche 5-8%. Till 4 personer beräknad 2 dl. Smaksättning kan du variera mellan

några marinerade soltorkade tomater, 1 fint riven vitlöksklyfta och hackad färsk basilika ca 1 dl fint skuret kryddgrönt och 1 tsk fransk senap 1 msk currypasta 2 msk mango chutney och 1 tsk riven färsk ingefära

En lättare variant av Rhode Islandsås kan du göra på:

0,25 dl lätt majonnäs

1 dl yoghurt 3%

0,25 dl chilisås

Ett par droppar Tabasco

salt

Förslag på marinad till kött och grönsaker:

0,5 dl balsamvinäger

0,5 dl olivolja

0,5 dl ljus soja

1 msk honung

1 klyfta pressad vitlök

2 krm cayennepeppar

rosmarin, vitpeppar

Hoppas det smakar!
    /Viveca

• Forumvärd
    Viveca Annell skrev 2011-05-11 14:56:00 följande:

Ja äntligen är det högsäsong för grillning igen! Att grilla är lätt matlagning och alla kan få vad de vill ha från grillen.

En bra grund till kalla såser matyoghurt eller fraiche 5-8%. Till 4 personer beräknad 2 dl. Smaksättning kan du variera mellan

några marinerade soltorkade tomater, 1 fint riven vitlöksklyfta och hackad färsk basilika ca 1 dl fint skuret kryddgrönt och 1 tsk fransk senap 1 msk currypasta 2 msk mango chutney och 1 tsk riven färsk ingefära

En lättare variant av Rhode Islandsås kan du göra på:

0,25 dl lätt majonnäs

1 dl yoghurt 3%

0,25 dl chilisås

Ett par droppar Tabasco

salt

Förslag på marinad till kött och grönsaker:

0,5 dl balsamvinäger

0,5 dl olivolja

0,5 dl ljus soja

1 msk honung

1 klyfta pressad vitlök

2 krm cayennepeppar

rosmarin, vitpeppar

Hoppas det smakar!
    /Viveca

Tack tack tack! Solig

Det här är precis vad jag behöver!
    Tänker ta och prova det här nu i helgen- om regnet håller sig undan.
    Grupp under uppbyggnad Vi som gillar Hemliga Lådan www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/vi-som-gillar-hemliga-ladan-231
  • lolita

När man kör kickstart så ska man ju äta 5 påsar och inget annat.
    Men går det att ta 4 påsar och sen ta en knäckemacka eller ett par kokta ägg istället?
     just för att man ska få nån riktig mat och kanske inte tröttna så lätt

• Dietist Viveca Annell
    lolita skrev 2011-05-24 07:59:58 följande:
    När man kör kickstart så ska man ju äta 5 påsar och inget annat.
    Men går det att ta 4 påsar och sen ta en knäckemacka eller ett par kokta ägg istället?
    just för att man ska få nån riktig mat och kanske inte tröttna så lätt

Det går bra att kombinera Allévos Kickstartprodukter med vanlig mat. Då sänker du energiintaget och går ner i vikt utan att behöva avstå helt från mat. Men det blir ingen Kickstart i den meningen att du tömmer glykogendepåerna (kolhydratlager) och får en ökad förbränning av fettväv s k ketogenes.

En måltid med knäckebröd och ägg är bra komplement till fyra påsar Allévo. Äggvitan ger värdefullt protein och gulan fett. Lägg gärna till någon frukt eller grönsak också. Lycka till!

• lolita
    Viveca Annell skrev 2011-05-24 09:35:52 följande:

Det går bra att kombinera Allévos Kickstartprodukter med vanlig mat. Då sänker du energiintaget och går ner i vikt utan att behöva avstå helt från mat. Men det blir ingen Kickstart i den meningen att du tömmer glykogendepåerna (kolhydratlager) och får en ökad förbränning av fettväv s k ketogenes.

En måltid med knäckebröd och ägg är bra komplement till fyra påsar Allévo. Äggvitan ger värdefullt protein och gulan fett. Lägg gärna till någon frukt eller grönsak också. Lycka till!

Frukt o grönsaker är något som jag bara inte kan äta tyvärr.. men jag tycker inte om kakor och godis heller så det är ju bra :)
    Min stora last är mat..
  • Dietist Viveca Annell
    lolita skrev 2011-05-24 12:36:44 följande:
    Frukt o grönsaker är något som jag bara inte kan äta tyvärr.. men jag tycker inte om kakor och godis heller så det är ju bra :)
    Min stora last är mat..

Tycker du om bär?

Vad bra att du inte gillar godis och kakor!

• lolita
    Viveca Annell skrev 2011-05-25 10:17:11 följande:

Tycker du om bär?

Vad bra att du inte gillar godis och kakor!

Nej inte bär heller..
  • MammaaL

Hej, Jag har en liten fråga, har nu hållit på med allevo i 2 dagar och blir väldigt hård i magen, finns de något man kan göra mot det om man går på denna diet?

• Dietist Viveca Annell
    MammaaL skrev 2011-08-31 19:06:38 följande:
    Hej, Jag har en liten fråga, har nu hållit på med allevo i 2 dagar och blir väldigt hård i magen, finns de något man kan göra mot det om man går på denna diet?

Hej! Prova drick mer vatten. Det kan få lite skjuts på magen. Du kan också ta fiberkapslar Allévos Weight Loss. Ta kapslarna tillsammans med ett stort glas vatten. Fibrerna underlättar tarmverksamheten och ger även mätttnadskänsla. Hoppas det hjälper!

Viveca 
    Allévo Viktcoach 
  • Snoffsan

Om jag vill äta ett mål mat om dagen och sen byta ut resten, hur många ersättningar ska jag ta då? Läste att det var fem om man böt ut allt, ska jag ta 4, 3 eller 2 ersättningar om jag vill äta vanlig lunch?

• Dietist Viveca Annell
    Snoffsan skrev 2011-09-04 18:38:51 följande:
    Om jag vill äta ett mål mat om dagen och sen byta ut resten, hur många ersättningar ska jag ta då? Läste att det var fem om man böt ut allt, ska jag ta 4, 3 eller 2 ersättningar om jag vill äta vanlig lunch?

Hej! Se mitt svar till dig i KickstarttrådenGlad
  • ninadockan

Hej!

Dag 1 och första frukosten avklarad, kör inte kickstart så det fick bli en bar. Men - vad ska man dricka till? Jag brukar dricka ett glas vatten med sockerfri vitaminbrustablett, och kaffe med minimjölk, kan jag fortsätta med detta?

Mvh,

Nina

• Dietist Viveca Annell
    ninadockan skrev 2011-09-05 08:50:22 följande:
    Hej!

Dag 1 och första frukosten avklarad, kör inte kickstart så det fick bli en bar. Men - vad ska man dricka till? Jag brukar dricka ett glas vatten med sockerfri vitaminbrustablett, och kaffe med minimjölk, kan jag fortsätta med detta?

Mvh,

Nina

Hej Nina!
    Bra att du dricker ett glas vatten när du äter en bar. Barerna är fiberrika, fiber behöver vätska för att svälla i mage och tarm.
    Du kan även dricka en kopp kaffe med minimjölk.

Viveca
    Allévo Viktcoach 

• ninadockan

Jag undrar hur det funkar om man vill dricka t.ex. en dietläsk ibland när man tar sig en bar eller är ute och fikar, är det OK?  Vatten ska man ju också dricka, gör det skillnad om man tar kolsyrat eller vanligt vatten?

• Dietist Viveca Annell
    ninadockan skrev 2011-09-05 13:57:33 följande:
    Jag undrar hur det funkar om man vill dricka t.ex. en dietläsk ibland när man tar sig en bar eller är ute och fikar, är det OK?  Vatten ska man ju också dricka, gör det skillnad om man tar kolsyrat eller vanligt vatten?

Du kan dricka lightläsk om du vill. Men vi rekommenderar i första hand vatten. Det går bra att dricka kolsyrat vatten. Även om lightläsk är så gott som kalorifri smakar den sött. Vill man komma ifrån suget efter sötsaker är det bra att undvika allt sött, både vanligt socker och sötningsmedel. Det söta som finns i Allévos produkter är tillräckligt.

• ninadockan

Fråga inför stundande helgen, hur mycket förstör man för sig om man tar sig ett par öl eller glas vin? Är det helt "no no" eller?

• Dietist Viveca Annell
    ninadockan skrev 2011-09-08 08:37:45 följande:
    Fråga inför stundande helgen, hur mycket förstör man för sig om man tar sig ett par öl eller glas vin? Är det helt "no no" eller?

Mitt råd är att du undviker alkohol helt i helgen. Bryt tidigare mat- och alkoholvanor, låt helgen vara alkoholfri. Öl och vin bidrar med mycket energi och helt onödig energi.

Svar på tråden Ställ frågor till dietist på Allévo Viktcoach