Kan hon börja älska mig igen?
Hej!
Jag är pappa till 2 barn, 10 och 6 år gamla. Min fru och jag har varit tillsammans i 16 år. Båda är av den lugna typen, med fötterna stadigt på marken.
Min svärmor dog före jul och därtill har min fru haft skitlånga arbetsdagar. Hon har varit jättetrött, och tappat alla känslor för mig. Kan de komma tillbaka?
Vi har haft ett mycket stabilt förhållande. Väldigt tryggt. Vi har aldrig behövt oroa oss för att den andra sviker. Vi har levt och gjort allt för barnen, så de ska ha det bra. Emellanåt tror jag att vi glömt bort oss själva. Ekonomin är hekt OK, och inte har vi haft några större gräl heller. Detta är vår första riktiga kris.
För ett par månader sen sa hon att hon inte har några känslor kvar för mig. För mig kom allt som en chock. Visst hade jag märkt att hon var tystlåten, men jag trodde att det berodde på hennes mammas död och stressen i arbetet.
När hon berättade om sina känslor, som inte längre fanns, talade hon samtidigt om skilsmässa. Jag märkte att hon tänkt igenom allt en längre tid, utan att jag fattat nåt.
Det blev för mycket för mig, och jag har sovit väldigt dåligt. Känner mig övergiven, vilse, sårad och ensam.
Jag är den som fått ta mera hand om barnen och hemmet, då hon haft så långa dagar. Någon annan har hon inte. Det har hon sagt bestämt, och det litar jag på. Hon säger att det är henne det är fel på, inte mig. Ganska typiskt när man bara vill flyga iväg, va?
Vi har bestämt oss för att ge problemet mera tid, före vi gör några beslut. Men det känns som om vi trampar på stället.
Vad göra? Någon har sagt att om man springer efter en kvinna så springer hon undan, men om man själv springer undan kommer hon efter.
Jag vill ha henne kvar, men framtiden är i hennes händer.