• mjarv

8-månaders som sover MYCKET!

Vår son sover MYCKET, har alltid gjort. Han är 8-9 månader nu.
    Exempel på dag:
    Sover hel natt mellan ca 21-07.30
    Äter välling när han vaknar. Leker lite efter det. Somnar igen vid ca 10-12. Sen är han vaken någon timme, får lunch och så. Sen vill han sova igen vid kanske 14. Kan lugnt sova 2 timmar. Han får lite mellanmål/middag beroende på hur länge han sovit och vad klockan är. Jättetrött vid ca 18/19-tiden igen och får sova. Känns som att han skulle sova flera timmar om han fick. Men tvingas väcka honom och hålla honom vaken tills han får välling för natten.
    Han sover ju hela nätter ändå. Även fast han sover så mkt på dagen. Ska man väcka honom ändå? Som det ser ut nu är det väldigt olika när på dagen han vill sova. Han vill bara sova mkt. Men känns inget bra att det är så olika. Känns som att han kanske borde ha mer sömnrutiner. När han är jättetrött vid 19-tiden kanske man ska prova att låta honom somna för natten. Men känns som att han skulle vakna 3 på natten och vilja "gå upp" då. 
    Tankar kring detta?!

• Svar på tråden 8-månaders som sover MYCKET!
  • Finesse

Förlåt.. men herregud låt pojken sova! Jag har inte förstått det där med att bebisar inte får sova.

När dottern var 8 månader sov hon HELA nätter.. 19-7 sen orkade hon vara vaken 1 timme drygt och sov sedan 1,5 timme.. sen sov hon minst 2 timmar på eftermiddagen å sen i säng 19.. Det är helt normalt att bebisar sover mkt.. var glad att du fått en som vill sova

Sen när hon började hos dagmamman vid 12 månaders ålder så blev det att hon bara sov 1 gång om dagen.. då 12-15.. jag hämtade henne 15 å ibland sov hon tills vi kom hem.. då sov hon även hela nätter 19-7.

Nu är hon 3 år och sover ibland på dagarna.. då väcker vi henne efter 1 timme.. men en bebis skulle jag aldrig väcka för dom behöver sömnen.

Sonen verkar nu vara likadan för han sover i snitt 18-20 timmar per dygn.. (2 månder gammal) 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • ekholm

Våran son har sovit jätte mycket sen han föddes och när han va runt 8-9 månader sov han ca 14 timmar per natt plus att han sov ca 2 timmar 2 gånger om dagen. Han la sig runt 19 och sov till 9 på morronen och runt 8 månader så slutade han även med vällling på natten.

Nu är han 17 månader och sover från 18-19 på kvällen till runt halv sju på morronen. Sen sover han runt 2,5 - 3 timmar på dagen. Han behöver den sömnen annars blir han jätte sur och grinig.

Jag tror dom ska få sova det dom behöver för att orka med sina vakna stunder. Det händer så mycket i deras utveckling och det är så mycket nya intryck hela tiden som tar på krafterna hos dom så dom behöver mycket sömn för att smälta allt och samla nya krafter

Vi låter vår son sova dom timmarna han behöver sova

• mjarv

Tack för svar!
    Alltså jag är väl inte orolig att han sover för mycket. Det är mest det att jag undrar om jag ska börja begränsa sovandet på dagarna för att han ska få sova längre under natten... Om han sover lite mindre på dagen så kan jag ju låta honom somna tidigare på kvällen och att han ändå sover till typ halv åtta på morgonen. 

• ElsaT

Min son sover också mkt, 6,5månad är han.
    Somnar vid 19-20 och vaknar vid 7.30-8.30, sover sen mellan ca 10-11 (ibland 2 tim)  sen blir det lite olika beroende på vad vi gör på dagen men oftast 30min-1,5 tim vid två tillfällen till. Har dagen varit stökig kan han vara trött redan vid 18 så  tar han en liten lur då blir nattningen lite senare helt enkelt.

Testa att natta honom vid 19, han kanske sover hela natten ändå.

• fallen angel

det är inte ovanligt att barn sover mycket! bry er inte om att han sover mycket och låt honom sova.. se bara till att han får mat när han är vaken..

Själv sov jag merparten av dygnet upp tills jag var mer än ett år... mamma  berättade att hon väckte mig för mat på morgonen men jag var typ bara vaken max 3 till 4 timmar varje dag.... 

Svar på tråden 8-månaders som sover MYCKET!