• Älsko

det här med att räkna kcal ?

Måste gå ner i vikt, har ca 10 kg jag vill i första hand bli av med.. Och tänkte ge mig in på att räkna kcal.. Men jag förstår inte riktigt hur man gör.. Alla säger att man ska undvika bröd.
    Men oftast visar det att 100 g bröd är det ca 250-300 kcal i och ett bröd kanske väger 5 g då är det ju jätte lite kcal i ??? Har jag fel vad är det dåliga då ??
    Kan man äta allt bara man håller sig på en viss kcal nivå så man går ner i vikt eller vad ?
    Hjälp mig reda ut detta. 

• Svar på tråden det här med att räkna kcal ?
  • Fru Kwasthilda

Ett bröd väger ca 800 gram, en brödskiva ca 50 gram. Lättast för dig är nog att hålla sig till ett program tex Viktväktarna.

• Älsko
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-04 12:23:54 följande:
    Ett bröd väger ca 800 gram, en brödskiva ca 50 gram. Lättast för dig är nog att hålla sig till ett program tex Viktväktarna.
    jo jag menade det.. 
    Ja fast det kostar, och ingen lust att slänga ut pengar på sånt. 
  • Neina

Du kan äta precis vad som helst, så länge du ligger under ditt dagliga intag av kcal. Alltså att du gör av med mer än vad du intar. Däremot kan det vara bra att ha någorlunda koll på vad som är bra eller dåliga kcal. Bröd, framför allt ljust bröd innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater - socker. Detta är något som kroppen tar upp direkt och gör till fett, om du inte rör på dig. Ligger du på ett underskott av kcal, vill man försöka fylla dessa kcal man har tillgodo med föda som är bra för kroppen och framför allt mättar. 

• silvermåne

ligg på ett underskott av kcal men de kcal som du äter bör vara protein och fett, väldigt lite kolhydrater. Så du borde skippa potatis, ris, pasta och bröd (finns low carb bröd att köpa istället samt finncrisp)

Den som är allas vän är ingens.
  • Fru Kwasthilda

Just nu är det populärt att utesluta kolhydrater, för tio-femton år sedan var det fett.

• Agapi

Jag rekomenderar att börja med viktklubb eller liknande om du inte har någon koll själv. I början är det väldigt svårt att själv uppskatta hur mycket saker och ting väger och hur mycket kalorier det är osv. Det lär man sig ganska snabbt med hjälp av det.

Annars går det ju bra att läsa på förpackningar eller googla fram råvarornas kalorivärde. Men glöm inte att väga allt. Speciellt till en början. Ofta äter man mycket mer än man tror. och var noga med ALLT, varje liten grej som du stoppar i munnen eller blandar ner i grytan ska skrivas upp. Annars är det lätt hänt att du äter för mycket utan att tänka på det och sen står man där ochförstår inte varför man inte går ner.

Men man kommer snabbt in i det och lär sig vad som är bra(lite kalorier, mättar länge osv) och hur mycket man ska äta osv. 

• Flisan79
    Chicky01 skrev 2011-05-04 18:09:58 följande:
    Kan starkt rekommendera www.matdagboken.se Samma sak som Viktklubben men gratis!!! Fungerar hur bra som helst.
    Skulle rekomendera samma. Jag gick ner min 15 mamma kilon på 9 mån. Ganska långsamt men bestående och inte så stor livsförändring.

Jag åt längtan (bröd) till frukost. En skiva vägde 40 g. 2 skivor med endast smör och en kopp te med mjölk gav ca 300 kcal.

Jag försökte ligga runt 1300-1500 kcal per dag. Eftersom att mitt dagliga kcal behov låg runt 1900 kcal ger detta en viktminskning på ca ett halvt kilo i veckan. Lägger du till träning gör du ju av med fler kcal och går ner fortare.

Det krävs en diff på 7000 kcal för att gå ner 1 kg.

Om du ska köra på kcal så måste du nästan ha en matvåg. Köpte en billig på clas ollson
  • Cymbelina

Jag har precis lyckats gbenet 10 kg genom att räkna kalorier.
    Kan tipsa om en app som heter shape up. Du lägger in allt du äter och motionerar så räknar den ut åt dig hur mycket du kan äta. Jag tyckte det var superbra. Du behöver bara lägga in allt i 2-3 veckor sedan har man lärt sig ungefär hur mycket man kan äta.
    Lycka till!

Svar på tråden det här med att räkna kcal ?