• mommy

Behöver man ett "första hjälpen kit"?

Hej!

Behöver man ett första hjälpen kit?

Vi har två barn; 1 år och 3 år.

Vad ska finnas i detta kit isf?

Tack för ditt svar! 

• Svar på tråden Behöver man ett "första hjälpen kit"?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att det är bra att ha ett husapotek hemma. Jag skulle se till att ha följande;

Sårtvätt, sterila kompresser, plåster, någon form av gasbinda och kirurgtejp. Detta gör att ni lägga om ett sår eller brännskada till exempel.

Febertermometer, febernedsättande/smärtstillande, näsdroppar/spray och koksaltdroppar. Detta underlättar bland annat vid infektioner.

Pincett, hydrokortisonkräm (inflammationsdämpande och klådstillande) och xylocainsalva (smärtlindrande) är bra hjälp vid insektsbett, för att ta bort fästingar och kurera kraftigt kliande myggbett bland annat.

Dessutom skulle jag även ha någon form av ögonskölj om de får sand eller något annat obehagligt i ögonen. Sist med inte minst, så bör man ha medicinskt kol hemma med risk för att barnen stoppar i sig något olämpligt.

Se över att ala läkemedel är anpassade efter dina barn ålder och att de inte gått ut. Det är lätt hänt att man har gamla "inventarier" i medicinskåpet (där medicinen naturligtvis skall förvaras, otillgängligt för barnen Flört).

MVH Christine

Svar på tråden Behöver man ett "första hjälpen kit"?