• Primrose

    Går LCHF-dieten och miljömedvetenhet ihop?

    Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan, men chansar på att det här är ett bra ställe. Jag lägger den kanske i kropp och hälsa också, beroende på vad jag får för svar här. Jag funderar på att testa LCHF-dieten, men jag har två problem med den: 1) Jag äter normalt (sedan 30 år tillbaka) ytterst litet kött och ganska litet animalisk föda överhuvud taget (fast jag har börjat äta mer fisk/skaldjur/ägg), 2) Jag är relativt miljömedveten och äter helst ekologiskt och KRAV-märkt.

    1) När det gäller det första problemet är det så att jag helst skulle vilja slippa äta mycket kött, eftersom jag inte brukar må så bra av det (matsmältningen tar mycket lång tid. Kyckling är ok, men ekologisk kyckling är så dyrt att jag inte kan äta det mer än ett par gånger i veckan. Att äta väldigt mycket ägg varje dag, vilket kanske skulle kunna vara ett alternativ, känns inte riktigt nyttigt. Men jag måste ju äta mycket fett och proteiner enligt LCHF för att inte bli hungrig och för att jag låter bli kolhydraterna. Hur ska jag få till det, så att säga? Är det fet fisk som makrill (mycket miljögifter?) och lax som gäller? Eller ska jag bara försöka tvinga mig själv att äta mer kött ett tag?

    2) Det är ju allmänt kännt att det inte är bra för miljön med all köttproduktion som pågår i världen. Kan man verkligen äta en "äkta" LCHF-diet med gott samvete? När det gäller kött (de få gånger jag köper det) så handlar jag ekologiskt - men de ekologiska böndernas kor pruttar väl lika mycket som andra, om man säger så.Drömmer
    Eller ska jag bara strunta i mitt miljöansvar ett tag och testa dieten och se om den känns bra för mig, rent fysiskt?

    Jag är ganska ordentligt kolhydratberoende och skulle tycka att det vore intressant att se hur min kropp reagerade på LCHF. Jag tränar relativt mycket.

    Tacksam för tips och tankar!

  • Svar på tråden Går LCHF-dieten och miljömedvetenhet ihop?
  • amia01

    Sök inofmration om metangas, nötkött och betesmarker, så får du veta att alla växter som förmultnar avger metangas, som är det som påverkar klimatet.
    Att äta kött från kor eller får som fötts upp på naturbete + gräs från marker som inte är lämpliga för odling av säd/ärtor/bönor är ingen stor klimatpåverkan.
    Kyckling, gris eller nötkött från djur som fötts upp på mark där man skövlat skog är inte bra klimatval.
    Går att kombinera LCHF med miljötänk om man läser på lite tror jag.

  • pyyyret

    jag är av åsikten att man inte kan äta miljövänlig LCHF. Mycket av maten bygger ju på kött och/eller mejeriprodukter, och det är ju den industrin som förstör rätt mycket...!

  • Rödnäbba

    Nej, det går inte riktigt bra ihop.  Men det finns en del vegetariska med rätter så det går nog om man vill. nej, jag tycker inte du ska strunta i ditt miljöansvar.

  • Primrose
    Rödnäbba skrev 2011-07-16 09:57:49 följande:
    Nej, det går inte riktigt bra ihop.  Men det finns en del vegetariska med rätter så det går nog om man vill. nej, jag tycker inte du ska strunta i ditt miljöansvar.
    Jämfört med många andra har jag dock levt miljöansvarsfullt hela livet, i princip. Så ett litet tag på LCHF gjorde nog ingen större skillnad i min personliga "statistik". Nu har jag, dock, börjat frångå dieten (som jag höll på med i c:a 6 veckor), eftersom jag har så svårt för att äta mycket fett, kött osv. Och så ÄLSKAR jag bär och grönsaker - och tyckte att det var supertrist att vara restriktiv med dem. Och eftersom jag inte tyckte att min kropps vitaminbalans verkade fungera med dieten (jag fick t ex kramper i benen och mycket blåmärken). Och träningen fungerade inte heller så bra på LCHF. Men magen mådde bra, vilket förvånade mig. Det verkar, därmed, faktiskt vara så att det är kombinationen kolhydrater och kött som gör att jag annars finner det svårsmält. Vilket är litet intressant.

    Nåväl, nu är jag tillbaka till att vara mitt gamla, mer vegetariska, jag.
Svar på tråden Går LCHF-dieten och miljömedvetenhet ihop?