• Anonym (Tjock!!!!)

Hur tjock,fet,överviktig var du när du blev gravid???

Vet att det är en fara att vara rejält överviktig/Fet när man väntar barn....!!

Vad vägde du när du blev gravid och vågade du genomföra graviditeten???

Men vad gör man om man är det och blivit oplanerat gravid?????

Törs man behålla????  Är nu sååå orolig...... =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 16:48
    Då behöver man inte fundera mera...har fått missfall i v.7...:( Känns tomt,konstigt och nu får man försöka bearbeta detta! Men då jag inte vill(av rädsla för min hälsa genomföra en graviditet just nu så kanske det var bäst det som skedde,även om det just nu känns som en stor,stor sorg!!! :((
    Får tacka alla Er som skrivit så uppmuntrande och peppande svar!
  • Svar på tråden Hur tjock,fet,överviktig var du när du blev gravid???
  • Anonym

Jag vägde 85 och  är 154 cm..jag genomförde den och har en son. Gick upp 10 kg och väger nu 78 och går neråt stadigt. Han är 4 månader.
    Min mamma vägde 100 och när jag föddes vägde hon 60. Jag var fullt frisk. 

• Anonym

De kommer ha bra uppsikt på dig. Är 1.55 och väger 70 kg. Eller gjorde när jag blev gravid.

• Anonym

Vägde 100kg när jag blev gravid o gick upp 24kg under graviditeten.  Jag hade inga som helst problem när jag var gravid. Så jag tror absolut du klara av att vara gravid o överviktig.

• Anonym

är 166 cm lång vägde 80 kg på invägningen i vecka 9. tyckte jag va tjock men barnmorskan nämde aldrig nått om min vikt ;)

• Anonym (90)

Jag har precis blivit gravid (är i v 15) och vägde på inskrivningen i v7, 90 kg, är 172 cm.
    De har inte sagt något speciellt till mig. Jag har i och för sig inte varit tillbaks, ska tillbaka i slutet av maj.
    BM sa bara att jag ska satsa på att gå upp 1kg i månaden. Äta nyttigt och njuta av graviditeten.

Hur mycket väger du TS?

• MammaMia88

165cm och ca93 kg när jag blev gravid, går in i V15 imorgon. Saken är bara den att när man är överviktig så får man göra en extra glycosbelastning i början (iallafall jag), och man "ska" inte gå upp lika mkt som en normalviktig människa. Har gått upp ca1½kg än så länge, men det går upp och ner hela tiden...

• Anonym

Jag vägde 94 kg (170cm) när jag blev gravid första gången. Gick endast upp 2 kilo. Min bm kommenterade aldrig min vikt. Denna gången väger jag 94 kg igen och min bm har sagt att jag får gå upp 4-6 kilo. Är halvvägs nu och har gått ner 1 kilo. 

• Anonym

vägde 82 kg till 160 cm, gick upp 7 kilo. Det enda som min bm pikade negativt var att jag hade gått ner 1 kg vid vecka 30..

• Anonym

Är 171 cm, första barnet vägde jag 98 vid inskrivningen. Andra barnet blev jag gravid med nästan direkt efter ettan och hade därför ALLA grav.kilon kvar, vägde så mycket som 125 vid inskrivning. Skillnaden som tjock va att man då får göra glukosbelastning och jag fick även göra några tillväxtultraljud i slutet på graviditeterna eftersom det är svårt att mäta magen. Har däremot mått prima båda graviditeterna, alla mina värden har också varit perfekta och ut har två normalstora bebisar kommit under två normala förlossningar. Så visst kan det gå jättebra att va gravid och föda som tjock, även om det ju inte är det man drömmer om. Lycka till ts och oroa dej inte! Lyssna på din bm och ta det försiktigt med vikten bara så gör du vad du kan.

• SysterYster76

Klart du ska köra på! Ingen fara, de kommer som sagt var ha extra kontroller på dig bara. De vill gärna också att du ska stå någorlunda still i vikt och inte skjuta iväg för mkt uppåt.

Jag är 1,68 m och vägde 88 kg med första, ca 75 kg med 2a och med 3e 101(!!!) kg. Gick bra med alla graviditeter. Gick bara upp 5-6 kg med eftersom jag åt mkt nyttigare för barnets skull. Mao gick jag ned i vikt: 1 v efter förlossningarna vägde jag ca 5 kg mindre än när jag blev gravid! :)

Var dock beredd på att vid de första besöken så kommer barnmorskan prata mkt/informera om graviditet och övervikt etc. Jag kände mig helt nedslagen, blev ledsen och tänkte att det här kommer aldrig gå vägen... Men BM informerade mig ju bara om varför det var så viktigt med vikten och hon sa samtidigt att hon haft kvinnor med 50(!!!) i BMI och det gick jättebra för dom. :)

Lycka till och grattis!

Svar på tråden Hur tjock,fet,överviktig var du när du blev gravid???