• lunedi

För- och nackdelar med ringsjal

Har bara erfarenhet med elastisk sjal och för kortare stunder funderar jag på en ringsjal, men läste just lite negativa kommentarer, ni med erfarenhet av ringlar vad säger ni??

• Svar på tråden För- och nackdelar med ringsjal
  • lunedi

ringsjalar ska det givetvis vara

• JeanneDArc

Blir snedfördelning av tyngden så jag fick snabbt ont i ena axeln. Då var ändå min dotter bara 2 månader när jag hade en ringsjal. Visst det skulle väl vara vid korta stunder, fast jag föredrog att helt enkelt bara ha henne på höften eller nåt då. Mei tai eller ergonomisk bärsele vad myyycket bättre och ändå lite snabbare att ta på än långsjal. Tycker jag då.

• Dr Mupp

Jag älskar ringsjal och använder det hemma just för kortare bärstunder.

Fördelar
    * Snabbt upp och ner
    * Bebisen sitter på höften och är därmed inte ivägen när man gör saker
    * Snabbt att hasa bebisen på ryggen om man behöver få undan den vid tke matlagnnig
    * Om bebisen somnar går det snabbt och enkelt att lägga ner den i sängen och "krypa" ur sjalen.
    * Tar liten plats, perfekt att ha i tex skötväskan när man är ute med vagnen.

Nackdel
    * Snedbelastning, men för så kort tid spelar det ingen roll.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • moggleif

De flesta brukar ju gå runt och bära sina barn i ena handen på höften istället och då luta kroppen. Varför då inte istället använda en ringsjal som hjälp? Glöm bara inte att använda varannan sida. Oftast blir ena siden en jättefavorit.

• zleepiehead

Fördelen med ringsjalen är väl smidigheten, det är lätt och snabbt helt enkelt. Jag håller med "moggleif", ofta bär man ju  barnet mycket ändå, ringsjalen erbjuder jättefin avlastning.

• lunedi

Det blev en ringsjal, har väl inte helt lärt mig att sätta den helt rätt men har bara provat några gånger. Funkade bra en halvtimme för att gå och hämta de stora barnen på dagis. 
    Tycker det är svårt med stöd för huvudet som fortfarande behövs och han är dessutom redan väldigt stor trots att han bara är 6 veckor

• moggleif

Kul att du blev nöjd. Vill du bära längra stunder och skippa barnvagnen så skaffa en ergonomisk sele eller sjal. Kolla in www.sjalbarn.se för olika bärverktyg.

• Dr Mupp
    lunedi skrev 2011-05-12 13:05:19 följande:
    Det blev en ringsjal, har väl inte helt lärt mig att sätta den helt rätt men har bara provat några gånger. Funkade bra en halvtimme för att gå och hämta de stora barnen på dagis. 
    Tycker det är svårt med stöd för huvudet som fortfarande behövs och han är dessutom redan väldigt stor trots att han bara är 6 veckor
    Oj, är han så liten. SÅ små brukar vara bökiga att bära i ringsjal. Går bättre när de kan hålla huvudet själva.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • moggleif

Lägger dem i vagga i sjalen bara. Är det en stillsam bebis så funkar det fint och då får även huvudet stöd och barnet kan till och med sova så gött i sjalen.

• lunedi

Ja, han är inte så gammal än, men väger 6 kg och är 60 cm lång, lycka bättre ibland, men har fortfarande inte haft den så många gånger, fortsätter även med den elastiska sjalen, men det är svårt att få plats med honom i grodpositionen där också nu. Har provat med vagga i ringsjalen, men det gick inte så  bra... Hur länge kan man ha dem i vagga? 

Svar på tråden För- och nackdelar med ringsjal