• omni

Ni som haft blindtarmsinflammation!

Hur började det?

Jag har haft feber av och till i ca 1 månad, sjukdomskänsla, ont långt ner i höger sida av och till. Illamående och ingen aptit. Risig i kistan. På vårdcentralen säger läkaren att det sällan håller på så länge innan man får riktigt, riktigt ont av blindtarmen. Så, hur började det för dig?

• Svar på tråden Ni som haft blindtarmsinflammation!
  • MrsKnapa

1 år av åkande in o ut på akuten me smärta till o från, ibland kändes de som om ja höll på o dö o sen dan efter inget alls!! Slutade me ambulansfärd o Op och precis då sprack blindtarmen men klarade mig bra :) Men göra relativt "enkelt titthål" kan dem göra om dem kan utesluta andra faktorer!!

• Kazeer

Jag har inte haft blindtarmsinflammation men maken har haft det.

För hans del började det med våldsamma kräkningar på natten. På morgonen hade han fruktansvärt ont i magen. Ingen feber. Han åkte till VC och läkaren där skickade honom vidare till sjukhusets akutmottagning. Han blev inlagd och opererad på kvällen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • GrodanSkrutt

Jag hade ont på höger sida ett par omgångar - men bara när man klämde där & de var på en yta stor som en femkrona ungefär.

En morgon, nä de gått två månader, sa mamma att det minsann måste vara blindtarmen,
    så vi åkte in till akuten, läkaren sa desamma & jag rullades upp på op på med ilfart

Jag skrattade bra åt mamma på morgonen när vi skulle in till akuten - blindtarmen, haha, då har man feber & skit ont & kan inte böja benet mm - tji fick ja =)
    Ett sött ärr har jag på magen nu ia f :)

Nu för tiden gör man blindtarms-op med titthål?

Hoppas de går bra för dig TS - inget kul om de är blindtarmen & den brister...
    Lycka till!!!!

• omni

Tack för era svar

För mig är det precis som för MrsKnapa. Igår kväll packade jag till och med en väska att ha i beredskap ifall jag skulle bli tvungen att åka in. Vaknade i morse och mådde ganska ok. Nu på eftermiddagen är smärtan på väg igen. Men där ser man, det behöver inte vara by the book för att det ska vara blindtarmen då!

• Redbit

Jag hade blindtarmen "by the book" - nästan. Började i överdelen av magen, kändes nästan som träningsvärk i mellangärdet. Värken flyttade sig sakta neråt och hamnade till slut på höger sida, strax bredvid naveln.
    Från VC blev jag skickad direkt till akuten, där kom tre läkare i tur och ordning och klämde och kände på mig, konstaterade lätt feber och infektionssymptom och sa alla "klassisk blindtarm". Jag blev inlagd för möjlig operation dagen därpå (det var inte riktigt akut än). Men under natten avtog symptomen helt, och morgonen därpå hade jag inte ont alls. Läkarna sa att min blindtarm antagligen varit irriterad men inte direkt inflammerad, alternativt att en långvarig förkylning (vilket jag haft) kunde göra att bukhinnan blir öm precis där...

Så trots "by the book", ingen blindtarmsop. Som jag förstått det är det en av de svårare sakerna att faktiskt konstatera, för att den kan spöka länge från och till för att plötsligt bli urakut, men att det inte heller behöver vara den. Men VC brukar ha skarpa order att skicka misstänkta fall vidare till sjukhus direkt!

• plankton

Jag hade blindtarmsinflammation när jag var liten. Kommer inte ihåg hur jag mådde innan karusellen satte igång på riktigt men jag minns iaf att jag hade fruktansvärt ont på höger sida av magen, mest nere vid tarmarna då och jag spydde en gång i halvtimmen.
    Jag och mamma åkte in till sjukhuset och de skickade vidare oss till ett större sjukhuset i en annan stad.
    Jag fick operera mig iaf men det visade sig att det inte var något fel på bihanget de tog bort. Jag har iaf inte haft något problem sen dess så det var nog på gång iaf...

• SysterPralin

Jag opererade bort min blindtarm för ett par år sedan. Ungefär ett halvår tidigare hade jag hemskt ont i magen, problem med hård avföring och annat. Kunde helt enkelt inte gå på toaletten. Misstänkte att jag hade tarmvred eller något, men det försvann spårlöst efter någon dag. Fick senare höra att det förmodligen var blindtarmen då också, men att den "läkt" igen.
    Fick sedan samma symptom igen, men kunde knappt kissa heller, trots att jag kände mig kissnödig. Satt på toa konstant och försökte få ur mig något. Mådde illa och försökte spy också. Sprang vad jag minns fram och tillbaka mellan toan och sängen, försökte vila i en ställning där det inte gjorde ont. En ställning där jag minns att jag lyckades somna var att jag låg typ på mage med högerbenet uppböjt, eller hur man ska förklara. Vad jag hade förstått skulle man inte kunna böja upp högerbenet om man hade en inflammerad blindtarm, men det kunde alltså jag.
    Efter en hel dag med hemsk smärta slutade det med att jag i halvpanik sprang runt i lägenheten då jag inte kunde sitta eller ligga på grund av smärta, men heller inte gå eller stå. Minns att min sambo ringde sjukvårdsrådgivningen några timmar tidigare som frågade något om jag hade haft mens nyligen eller nåt, eftersom att jag kvinna, och att jag skulle ta en alvedon och gå och lägga mig.
    Jag sa till slut åt min sambo att han fick köra mig till akuten, för jag klarade inte av smärtan längre. Väl där hittade dom inte direkt orsaken. Röntgade mig till och med och undersökte en massa.
    Dom förberedde mig ändå för operation och sa att dom först skulle gå in med titthål för att kolla om det kanske var blindtarmen. Innan dess hade jag inte en tanke på att det kunde vara den.
    Det visade sig att det var blindtarmen, och att den var väldigt nära att brista. Fick också höra att den satt mer i mitten än normalt, därav att jag kunde böja upp mitt högerben, och att dom inte direkt misstänkte blindtarmen.

• Rockenrola

Jag har haft ont till o från i cirka 2 månader i magen. mestadels högersida o merst vid tryck.

men ja sökte vård för andra symtom nämligen yrsel o illamående som ja haft i cirka 2 veckor efter en mindre op. då när läkaren undersökte mig så klämde han på magen o ja blev skickad vidare till kirurgakuten.

nu sitter ja här en blindtarm fattigare.

de va i måndags ja sökte till vårdcentralen igår (torsdag) kom ja hem från sjukhuset.

mina symtom va endast att de gjorde ont vid just tryck dör blindtarmen ska sitta.
    ingen feber, inga prover som visa nått. dom hade lätt kunnat missa det men hade tur denna gången med nogranna läkare!

• vaniljbullen

Jag fick ont i magen under kvällen/natten, trodde det var mensvärk för det var rätt tid för det, men sen, eftersom jag har diabetes, så åkte vi in för att undersöka då jag inte kunde äta och när läkaren tryckte på höger sida så kopplade jag, min mamma hade väl däremot tänkt någonting ditåt. Jag hade dock ingen feber, men fick ändå ligga kvar för observation. Dagen därpå hade febern stigit och det blev akutoperation, då hade blindtarmen nästan spruckit och sen fick jag ligga kvar med öppet sår (eller, de sydde inte ihop ändå upp för att det skulle vara lätt att komma åt om det blev inflammerat) i några dagar. 

Jag hoppas att du ska må bättre snart! 

• Sofia 444

Hej! Jag har nastan precis tagit bort min lille! Ha tre hal pa magen som fortfarande ar plastrade efter op.
    Jag hade ont i ca 5 dagar, men inget speciellt....lite molande nere i hogra delen och sidan om naveln litegrann...
    Madde lite illa, men inget speciellt..Bara att det var valdigt obehagligt att lyfta hoger ben eller att straka pa mig ordentligt...
    Forsta vandan in pa sjukhuset skickade de hem mig igen och trodde nog att det bara var gaser, men dagen efter akte jag in igen, for det blev inget battre av att ga pa toaletten...
    Nar jag kom in hade jag lite ont, inget speciellt, vare med mensvark! Jag hade INGA vita lodkroppar och INGET forhojt crp...blod och urin perfekt alltsa...det enda var 37.3 i feber...
    Men operation blev det och blindtarmen var totalinflammerad och pa det hade jag aven backeninfammation, inget kul alls!
    Sa man beover inte ma sa daligt....Bindtarmen ar ruskigt klurig! 

• eggy97

Har haft ont i en vecka nu, åkt till akuten 3 gånger, men dem hittar ingen inflammation eller förhöjda blodvärden, ont på höger sida på magen, har inte så jätte ont hela tiden, men när attackerna kommer så, strålar det ut i ryggen med, öm i magen på högra sidan hela tiden, tror ni att jag har en blindtarmsinflammation eller?

• Anova
    eggy97 skrev 2013-08-14 17:50:38 följande:
    Har haft ont i en vecka nu, åkt till akuten 3 gånger, men dem hittar ingen inflammation eller förhöjda blodvärden, ont på höger sida på magen, har inte så jätte ont hela tiden, men när attackerna kommer så, strålar det ut i ryggen med, öm i magen på högra sidan hela tiden, tror ni att jag har en blindtarmsinflammation eller?
    Behöver det inte vara.
    Jag är nykommen hem från kriurgen och gjorde en blindtarmsoperation i går kväll. Det visade sig inte vara blindtarmen utan en cysta (troligtvis på äggledaren) som skruckit. Jag hade ont på höger sida, kräktes massor, hade för höjda infektionsvärden som gick ner och upp hela tiden.  
  • eggy97

Men asså jag tänker på det eftersom jag är en kille och inte tjej

• Anova
    eggy97 skrev 2013-08-14 18:25:43 följande:
    Men asså jag tänker på det eftersom jag är en kille och inte tjej

då har du med allra säkerhet inte en sprucken cysta på äggledaren/äggstocken.

Vad jag förstod av att ligga på sjukhus med misstänk blindtarmsinflamation var just att det blodvärdet skulle vara en bra indikator på blindtarminflammationen. Jag var preppad inför operation men då gick mitt "blodvärde" ner och då inställdes operationen (sen gick det upp igen och jag fick göra op-en).
Svar på tråden Ni som haft blindtarmsinflammation!