• MrM

Försäkringskassans eviga sjabbel

Återigen har försäkringskassan gjort fel, återigen till min nackdel. Jag har hittills i mitt liv gjort två anmälningar till försäkringskassan, en för min frus föräldrapenning och en för mina pappadagar. Båda anmälningarna helt korrekta och gjorda via internet för att förenkla för alla parter. För att få till två korrekta utbetalningar har nu försäkringskassan behövt göra fem separata utbetalningar, dvs 3 extra enbart för att korrigera deras egna misstag.

Jag måste spendera en massa tid på att kontrollera allt de gör och kontakta dem för att korrigera deras misstag. De måste spendera en massa tid på att göra om samma arbete gång på gång för att få det rätt. Jjag är uppenbarligen inte ensam av att drabbas av deras inkompetens. Vad är felet? Kan en organisation lyckas med att anställa 16 000 personer som alla ligger en bra bit under det begåvningsstreck som indikerar att man kan utföra ens de enklaste uppgifter här i livet? Jag vill ogärna tro det men allt jag sett hittills indikerar ändå att så är fallet.

I mitt upprörda tillstånd blev jag tvungen att maila försäkringskassans överdirektör och generaldirektör för att få deras syn på saken. Det skall bli intressant att se om de tar sig tid att svara eller om de har fullt upp med att komplicera livet för sina kunder.

Mvh

• Svar på tråden Försäkringskassans eviga sjabbel
  • mammamia1979

Oh, det svaret vill jag höra! Jag väntar fortfarande på besked om min fp. Har både lämnat in anmälan via internet o via brev. Tyvärr hade jag gamla inkomstuppgifter o blev tvungen att skicka in arbetsgivarintyg från -99. Detta är snart en månad sedan.

• MsRahkonen

Jag har varit hemma sen i augusti, fick barn i oktober.. har därför inte fått några pengar sen i september... ringde upp försäkringskassan för att höra när pengarna skulle komma. men dom har inte ens tagit itu med papprena som ja skickat in.. kommer alltså inte få några pengar i december.. hur fan ska man kunna försörja ett barn om man inte får några pengar? har visserligen sambon som jobbar men ändå.. man måste juh kunna ha någonting att leva på.. eller? blir så less...

• MrM

Jag fick ett utbetalningskort från FK idag. Jag hade anmält ett kontonummer som pengarna skulle sättas in på men lik förbaskat får jag ett utbetalningskort. Samma sak hände min fru. Jag har inte för avsikt att ta ledigt från jobbet för att kunna åka till en bank och lösa in det. Nu går utbetalningskortet tillbaka till FK med vändande post tillsammans med ett brev om vart pengarna skall sättas in. Gör om, gör rätt!

Mvh

PS Inget svar på mitt mail ännu.

• FruCissy

MrM : Det där med att pengarna kommer på utbetalningskort och ej på konto tror jag har med att dom har haft enorma datorproblem på FK i höst. Ett nytt datorsystem kom och det har varit mycket strul med det som inte handläggarna har kunnit styra över.

Sen citerar jag dig : "Kan en organisation lyckas med att anställa 16 000 personer som alla ligger en bra bit under det begåvningsstreck som indikerar att man kan utföra ens de enklaste uppgifter här i livet? Jag vill ogärna tro det men allt jag sett hittills indikerar ändå att så är fallet. "
    Jag hoppas du gjorde dessa tankar i upprörd tillstånd, för det är inte kul att ble beskyllt för att vara mindre begåvat.... Arbetar i vanliga fall på FK, är nu mammaledig. Mina kollegor är alla mycket kompetenta tjänstemänn, som jag uppfattar som normal begåvade Jag tycker inte det är ok att hoppa på alla anställda på FK och påstod att dom inte är kompetenta eller normalbegåvade. Ville du tyckt om det om jag sa sådant om dig ?

Men det är faktisk så att dom(vi) som arbetar på FK bara är människor, och med den arbetsbelastningen som finns nu pga av det ovan nämda datorstrulet kan det bli fel. Tror du att FKs handläggare gör fel bara för att jäklas ?? Som du säger ger det dom merarbete också, då dom gör inte fel med flit.

Det är bra att du majlat styrelsen för FK, men majla gärna dom politikarna som beviljer budgeten också... En budget som minskas varje år pga att det ovan nämda datorsystemet "underlättar" handläggningen.

Sen att sakar och ting tar tid är inte alltid FKs fel. Ibland kan det vara arbetsgivare som inte lämnar uppgifter i tid, eller andra instanser som kan fördröja arbetet för FK.

Men er ni missnöjda ta kontakt med chefen på lokalkontoret, generaldirektören, produktionsdirektören eller politikerna. Det är det enda sättet man kan ändra på, hoppa inte på den enskilda handläggaren.

• MIAH73

Mig glömde dom bort helt förra månaden. När jag ringde så kunde dom inte svara på varför dom ej betalat ut pengarna, men dom bad i alla fall om ursäkt och jag fick pengarna 3 dagar senare.

• MrM

FruCissy -
    Jag tror nog inte heller att det är 16 000 underbegåvade personer som jobbar på FK men den samlade erfarenheten jag fått av de två ärenden som jag haft med dem är att de faktiskt behövt göra 5 utbetalningar för att få till 2 korrekta (detta är inte helt sant för de har fortfarande inte lyckats få den 2:a korrekt). Den felstatistiken är inte acceptabel i någon annan bransch och enligt mig är det inte acceptabelt heller för FK.

Rent generellt föredrar jag att kritisera organisationer framför individer men samtidigt är det individer som gång på gång gjort fel med våra utbetalningar.

Mvh

• FruCissy

MrM : Du är välkommen att kritisera FK som oganisation, men att ge sig på dom enskilda handläggarna tycker inte jag hör hemma någon stans faktisk. Och sen generalisera till att 16.000 personer är obegåvade tycker jag är ett påhopp. Handläggare är individer som är en del av en organisation som ger dom vissa förutsättningar och krav.

Mig veterligen gör stress att man gör fler fel, och i dagsläget är situationen på FK mycket ansträngt pga att datorsystemet (som inte handläggarna styr över) inte fungerar som det ska. Det ger sig uttryck i att många handläggare är mycket stressade för att dom vet att folk behöver sina pengar. Dessutom blir dom stressat av att folk ringer och skäller på dom, när dom trots allt gör så gott dom kan i en situation som dom inte kan rå för.

Fel kan alla göra, och jag tycker att du har lite grundlag för att säga att felprocenten på FK är högre än andra ställen, två ärenden är inte mycket underlag för att dra dom slutsatser du gör. Det finns flera sidor av samma sak oftast, och här lägger du fram dina upplevelser.

I den länskassan jag arbetar har vi en procent på korrekt handllägggning på ca 98%, hur många verksamheter har en sådan statisktik ? Nu vet jag iof inte var du bor, men jag skulle tro att dom flesta länskassor har liknade siffror, då det förs en mycket noggrant resultatuppföljning på FK.

Jag kan dessutom ge dig tips på vem i ledningen av FK som ansvarar för den här delen, produktionsdirektören, som jag tyvärr inte minns namnet på.

• mia1968

FruCissy

Är helt på din sida och kan bara hålla med. Jag jobbar inte på FK men har väl gjort det och är en sådan som bl.a. handlade tfp. Visst kan den enskilde handläggaren göra fel, men min erfarenhet är att det inte är så utan nån bugg i systemet eller att den försäkrade själv har kommit in med ej fullständiga handlingar +stressfaktorn.

• Åke Vilse

Varför ska fk ha ett sådant struligt och svårbegripligt datasystem som de själva inte begriper utan att det hela tiden blir en massa strul och fel?
    Jag har vid alla kontakter med dem utom 1 gång fått ringa och påpeka att de gjort fel och att de då blir tvugna att göra om jobbet.
    Oavsett om det gäller utbetalningar eller intyg. Detta sedan juli -04...
    Man måste alltid dubbelkolla alla utbetalningar och papper som man får.

Hade de varit leverantörer till mig på jobbet så hade jag sagt upp avtalen med dem för länge sedan. En leverantör som missköter sig så grovt och gång på gång och som man aldrig kan lite på kan man inte ha...

• MrM

FruCissy -
    Jag kan ju inte uttala mig om det kontor du jobbar på men det skrämmande är att i princip alla som jag pratat med som varit i kontakt med FK har berättelser liknande min. Jag tror inte för ett ögonblick att det kontor jag tillhör kan uppvisa 98% korrekt handläggning. Det omvända skulle jag tro på.

Jag håller med dig om att alla kan göra fel. Jag gör fel i mitt arbete också men om jag betedde mig som FK mot mina kunder skulle jag snart få lägga ner verksamheten. Jag kan påpeka att FK inte hittat något som helst fel i mina anmälningar, utan har helt och hållet tagit på sig ansvaret vid varje enskilt tillfälle. Fyra separata fel, vart och ett i mina ögon ganska grovt, på två utbetalningar (där en fortfarande inte har slutförts) är vansinnigt. Jag håller med om att det som statistiskt underlag är klart otillräckligt men en enkel handuppräckningsövning i bekantskapskretsen skulle snabbt bättra på den siffran.

Jag tvivlar inte på att det finns stora organisatoriska brister inom FK. Men det fråntar inte handläggarna ansvaret för att på ett korrekt sätt utföra sitt arbete.
    Det var en handläggare som räknat fel på vår ersättning första gången. Web-applikationen hade räknat rätt.
    Det var en handläggare som inte fyllt i kontonumret den första gången. Anmälan var korrekt.
    Det var en handläggare som räknat fel på antalet dagar första gången. Web-applikationen hade räknat rätt.
    Det var en handläggare som inte fyllt i kontonumret den andra gången. Anmälan var korrekt.

Mvh

• Ploe

Jag har de senaste fjorton dagarna försökt få ta ut mina lägstanivådagar. Enligt Web-applikationen har jag/vi tagit it 182 dagar (+ fem som jag får i slutet av december), men enligt en dam på min fk har jag ännu inte tagit ut de 180 dagar som krävs för att få börja med lägstanivådagarna. Jag har kvitto på att sytemet godkänt min anmälan, men handläggaren vill tvinga mig att ta ut ytterligare 12 dagar enligt sjukpenningnivå, eftersom hon eftersom"får det till" att jag bara tagit 170 (och de fem som är anmälda räknas inte förrän de är utbetalda). Hon har alltså stoppat min anmälan. Samtidigt ringer en annan dam från samma fk och klagar på att jag inte anmält dagar för december för min över året gamla dotter. Moment 22? Samarbete? Matematikkunskaper motsvarande grundskolans lägre kurser, dvs. vanlig enkel addition?

• MariaKex

Kan inte annat än att hålla med ovanstående talare ang. kritiken mot Fk.

Har endast behövt beblanda mig med fk i samband med min dotters födelse (nu 10v.) och har redan tröttnat.... eller ska jag säga att den kritik jag tidigare bara hört om fk besannades vid fösta kontakt, och nu även två gånger till.... ja säga vad man vill men fk ger oss inte många anledningar att lita på dess arbetsutförande ej heller lyckas dem motbevisa den kritik som riktas mot dem.

• mirre2

har själv bråkat me fk snart i 2år vet hur det e..nu får jag barbidrag för min äldsta son från danmark och nu får jag bara 2 barnbidrag den 20nde fatst jah har 4 barn.. ..va 3 mån får jag 1 barnbidrag från danmark..på detta sättet går jag miste om flerbarntilläget för 4 barn får bara för 2...har skrivit långt brev till dom går snart till media orar inte mer

• Leos och Vincents mamma

Jag fattar mig inte heller på fk!
    Det måste vara den mest hatade organisationen i hela Sverige
    Så många som har haft krångel med dem alltså.

Innan våran son föddes så var jag sjukskriven p.g.a en ryggskada som jag fick på mitt arbete o det hände inte bara en gång utan FYRA ggr att de "glömde" bort mig när det var dags för utbetalning.
    De hade ingen förklaring nån av gångerna varför det blev så o jag fick inte ens ursäkt utan bara snorkiga svar varje gång.
    Men jag fick tack o lov pengar efter 3 dagar efter varje gång.
    En av gångerna sa de till o med att jag inte hade lämnat in nåt papper fast jag hade gjort det för LÄNGE sen..
    Suck säger man bara!

• MrM

Fick idag ett nytt försök till utbetalning från FK men det saknades givetvis ca 500 kr. Nu har det gjort 5 utbetalningar för det som skulle varit två och den andra är fortfarande inte korrekt. Dvs de kommer att ha behövt göra åtminstone 6 utbetalningar för att få till 2 korrekta. Undrar vad den typen av merarbete kostar oss skattebetalare, bortsett från all tid vi själva måste lägga ner på att bråka med dem. Sagan fortsätter ...

Mvh

Svar på tråden Försäkringskassans eviga sjabbel