• Anonym

amma efter bröstförminskning

jag har gjort en bröstförminskning för några år sedan och nu när vi planerar att skaffa barn så har jag börjat fundera på det här med amning, läkaren sa iofs att det inte var säkert att jag skulle kunna amma men tänk om mitt ena bröst fungerar som det ska och inte det andra, hur kommer det att fungera och inte minst hur kommer det att se ut??! *hemska tanke* *s* Kanske en väldigt dum fråga men det kanske finns nån här som vet.

• Svar på tråden amma efter bröstförminskning
  • Jessi

Hej!
    Har förminskat mina bröst, med följd av att jag inte kunde amma min nu tre månaders lilla tjej! Och utifrån vad jag läst här och på andra sidor, så verkar det vara mycket vanligare att amningen krånglar efter bröstreducering än vad läkarna påstår när man gör det...
    Till mig sa de att chansen var 50/50 att jag skulle klara amma, men det där är nog vääldigt optimistiskt tror jag

Men det jag tänkte komma till var att om jag hade klarat amma från ETT utav mina bröst, så hade jag varit tacksam över att jag åtminstone kunde amma!
    Det är ju inget som säger att man inte kan göra så? Vissa barn vägrar att suga från mer än ett bröst, trots att bägge "funkar" så att säga! Nej, bekymra dig inte om det, funkar bara ett bröst så var glad för det åtminstone! Och lycka till

• Anonym

Jag har gjort bröstreduktion oxå.
    Jag kunde amma lite grand ett tag. Vad jag förstod på barnmorskan så är väl inte prolemet att ena bröstet funkar, utan det hon pratade om var att man brukar kunna amma lite grand, men oftast räcker inte mjölken så länge. Verkar som att de flesta brukar ha -åtmonstone lite- råmjölk.

Lycka till!

• Anonym

Hej hej
    Jag har förminskat mina bröst & var sten säker på att det inte skulle funka att amma.
    ibörjan va det lite trögt för hon gick inte upp i vikt som hon skulle. men det gick nån vecka efter vi hade kommit hem från BB, hon åt typ hela dagarna, kvällarna & nätterna. men sen börja hon gå upp i vikt & jag ammade inte fullt lika ofta.
    Jag hel ammar (e såå lycklig) Hon växer som hon ska & jag tror förvisso jag ammar oftare än mina kompisar som ha bäbisar i hennes ålder. MEN DET ÄR VÄRT DET. På morrnarna har jag massa mjölk så det läcker . känns jätte häftig.
    Läkaren sa till mej du har 50% chans att kunna amma. Jag va åxå jätte rädd för att inte kunna amma.
    Oroa dej inte Utan tänk possitivt. Jepp jag vet det inte är lätt. Men jag håller tummarna för dej

KRAMISAR

• miya

Jag gjorde min reduktion för snart fem år sedan och har fött tre barn, ingen av dom har jag kunnat amma och det har att öra med ärrbildningarna som jag har i brösten. Dels till följd av en jätteinfektion och resten pga av själva ingreppet.
    Innan ingreppet sa dom att det va ca 40% för mig att kunna amma, men det kan vara mindre oxå...
    Jag har under alla graviditeter haft läckage i brösten, men eftersom ärren trycker ihop mjölkkanalerna när tyngden ökar så går det inte.

Hoppas det funkar för dig och det finns ju många det funkar för så jag önskar dig lycka till!!!

• ceci lia

Amningen har inte att göra med om man oroar sig eller tänker tillräckligt positivt. Det har att göra med mjölkkörtlar, mjölkgångar och ärrbildning.
    Enligt min erfarenhet är det ovanligt att man kan helamma efter en bröstreducering. 50% stämmer inte. Så känn dig inte misslyckad om det inte går och ge inte upp bara för att du inte kan helamma. Du kan alltid amma på deltid om det går och om du orkar. Lycka till och hoppas att det går bra för dig!

Svar på tråden amma efter bröstförminskning