• Princess84

De och dem, hur säger man?

Jag har länge funderat över detta då jag alltid blev rättad av min lärare i engelska.

De ska enligt mig sägas de men när jag ska säga dem så säger jag dom. (Jag är mycket väl medveten om att dom är talspråk så den diskussionen kan skipas) Min lärare sa hela tiden att det ska vara tvärtom. Jag får inte ihop det överhuvudtaget!

• Svar på tråden De och dem, hur säger man?
  • paloma84
    Språktips
    De och dem
    Personliga pronomen finns i subjektsform och objektsform. Exempel:

subjektsform
    de
    vi

objektsform
    dem
    oss

Om du tvekar mellan de och dem kan du ersätta de med vi och dem med oss. Då hör du oftast vad som låter bra och kan på så sätt välja rätt. Exempel:

– För de/dem som vill åka med avgår bussen om en timme. 

(Om du ersätter de/dem med vi/oss hör du att oss låter bäst och då är det alltså objektsformen dem som gäller.) 

• paloma84

Men om läraren säger att "dem" är talspråk och "dom" är skriftligt, så har han fel eller så har du missuppfattat honom.....?

• Trasselnöt
    Princess84 skrev 2011-05-04 19:59:41 följande:
    Jag har länge funderat över detta då jag alltid blev rättad av min lärare i engelska.

De ska enligt mig sägas de men när jag ska säga dem så säger jag dom. (Jag är mycket väl medveten om att dom är talspråk så den diskussionen kan skipas) Min lärare sa hela tiden att det ska vara tvärtom. Jag får inte ihop det överhuvudtaget!
    De används i engelska motsvarigheten THEY.
    Dem används i engelska motsvarigheten THEM.

De hjälper oss
    Vi hjälper dem
  • Trasselnöt

Jag vet inte hur man ska förklara men jag vet hur man använder dem.

Googlade nu och hittade ett quiz där man kan prova
    quiz.svd.se/

Fick för övrigt 8 av 10

• Princess84

Nu var jag nog otydlig. Det vi hade diskussioner om var hur man säger de och dem på svenska.
    När man ska skriva dem i en mening så säger jag dom och när man skriver de så säger jag de.

Som i exemplet ovanför:
    De hjälper oss.
    Då säger jag DE, han menar att man då ska säga DOM.

• Thursday

Det normala i talspråket är att man uttalar både de och dem likadant, som "dom". Att utala "de" är ett läsuttal.

• paloma84

Hmm...

Alltså.. De och dem, uttalas i talspråk båda två för dom? Är vi med på det?
    Dock när vi skriver, i skriftspråk, så separerar vi dem och de?

Ditt exempel:
    De hjälper oss.

Då ska man skriva "De hjälper oss", men när man säger det... så säger vi "dom hjälper oss"?

Shit, man blir total förvirrad. Jag har alltid haft fel på detta, har försökt att lära mig när jag övergick till universitets studier... men blir lika förvirrad fortfarande när jag pratar om det....

• Thursday
    paloma84 skrev 2011-05-04 20:30:02 följande:
    Hmm...

Alltså.. De och dem, uttalas i talspråk båda två för dom? Är vi med på det?
    Jag tror att det är det som är TS fråga, hon uttalar inte "de" som "dom" utan som "de".
  • ramsylina

man brukar säga dom eftersom det låter mindre formellt. "dom kommer hem till oss ikväll"... men i tal och liknande säger man de.  det beror liksom på tillfället och känslan. jag tror nog att både du och din lärare har rätt :) men måste jag välja sida skulle jag dessvärre hålla med din lärare ;P

• Princess84

Såg ett till exempel i tråden.

Vi hjälper dem.
    Jag säger då, vi hjälper DOM. Min lärare tyckte däremot att man ska säga, vi hjälper DE.

• Filemon Syklon
    Princess84 skrev 2011-05-04 21:02:50 följande:
    Såg ett till exempel i tråden.

Vi hjälper dem.
    Jag säger då, vi hjälper DOM. Min lärare tyckte däremot att man ska säga, vi hjälper DE.
    Vi hjälper de är fel.
    God's away on business
  • Filemon Syklon

Om det inte finns en fortsättning, vill säga … t.ex. vi hjälper de utsatta flyktingarna

God's away on business
  • Trasselnöt

Men om det står "Vi hjälper dem" så uttalar man det dom alternativt dem. Skulle man säga "Vi hjälper de" så blir det ju ett helt annat ord!

Svar på tråden De och dem, hur säger man?