• Anonym

Stamma.

Hej
    Varför har alla emot stamning?
    Jag stammar.
    Jag har gjort det sen jag började prata.
    Jag tycker att det är jätte jobbigt att stamma.
    Jag blir nekad jobb pga detta...

Jag känner mig inte "hemma" hos släkten... Nästan alla tycker att det är extremt jobbigt att jag stammar..

Finns det någon som är i samma sits som mig?

• Svar på tråden Stamma.
  • Den allsmäktige

Jag stammar inte, men jag har två personer i min närhet som gör det. Tror det är viktigt att ge dem tid att säga det som ska sägas och inte stressa på eller avsluta deras meningar.
    Om sanningen ska fram så tycker jag att stamning är "gulligt" (misstolka mig rätt)

• paloma84

Jag stammar. Nu är det lite bättre, men så fort jag blir stressad, arg, nervös och liknande börjar jag att stamma igen...

Som barn och yngre stammade jag hela tiden, varje ord, varje mening... Kunde knappt prata.

Idag har jag svårt med ord som börjar på vissa konsonanter och vokaler, och vissa kombinationer och det är jätte jobbigt. I mitt huvud letar jag ofta efter andra ord, synonymer,  som jag kan uttala.

Det värsta jag har varit med om, det är när folk hämar en.. Mmmenmenmmen... Usch, då mår jag dåligt. 

• MattiasFru

jag måste också säga att det är lite charmigt. min lillebror stammar och min frisör stammar. men jag tycker snarare att det är lite charmigt och får dom att sticka ut lite. man lägger märke till dom, fast på ett bra sätt!

• Anonym

Jag stammar när jag blir nervös..
    Men det jag tycker är hemskast är att jag blir nekad jobb för att jag har problem med att prata...
    Vad är det för fel med att stamma? Egentligen?
    Kommer jag aldrig att kunna få ett jobb som alla andra??
    jag längtar efter att bli accepterad för den, jag är!
    Och inte för någon som jag borde vara(?!?)

• MattiasFru
    Anonym skrev 2011-05-05 11:30:12 följande:
    Jag stammar när jag blir nervös..
    Men det jag tycker är hemskast är att jag blir nekad jobb för att jag har problem med att prata...
    Vad är det för fel med att stamma? Egentligen?
    Kommer jag aldrig att kunna få ett jobb som alla andra??
    jag längtar efter att bli accepterad för den, jag är!
    Och inte för någon som jag borde vara(?!?)
    Tycker det låter konstigt att du inte skulle få jobb just enbart pga. stammningen. Är du säker på att det är enbart pga det? I dagsläget är det ju inte lätt att få jobb för någon. Som sagt så stammar min frisör, och han stammar en del också. men han arbetar ju och har fast tjänst och så, och är en superbra frisör!
  • JennyochMira
    Anonym skrev 2011-05-04 20:04:36 följande:
    Hej
    Varför har alla emot stamning?
    Jag stammar.
    Jag har gjort det sen jag började prata.
    Jag tycker att det är jätte jobbigt att stamma.
    Jag blir nekad jobb pga detta...

Jag känner mig inte "hemma" hos släkten... Nästan alla tycker att det är extremt jobbigt att jag stammar..

Finns det någon som är i samma sits som mig?
    hej
    jag stammar oxå-... har gjort det sen ja börja prata... när ja va liten stamma jag på varje ord,, nu e det dock " bättre" men jag stamnmar i varje mening.. ibland stammar jag mer och ibland mindre...... Jag har oxå blitt nekad jobb pga av detta och känner även att jag missat så mycket i min uppväxt då stamningen styrde mitt liv totalt.... Känner du igen dej???? har du barn??? jag har 2 barn och jag fasar att de oxå ska stamma....... alla kanske inte får det tufft, men jag jämför ju med hur min barndom va=(
    ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. MIRA ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • villvetavadsomhänder

Hej :) Jennyochmira!
    Jag har oxå stammat sen jag började prata.. Jag har fått gå hos logoped.. Men det gjorde nog nästan min stamning ännu värre.
    :(
    Jag har ett barn.. Och jag bävar inför att han oxå ska börja stamma... Jag upplever stamning som något hemskt... Pga hur mitt liv har sett ut...
    Idag 22 år senare.. Har jag ännu inte blivit accepterad för att jag stammar... det känns jättejobbigt...

Vad är det meningen att vi som stammar ska jobba med??
    Jag är utbildad inom handel, och som undersköterska. Men nej.. jag får inga jobb pga att jag stammar.. Det har arbetsgivarna sagt rakt ut.. Är det meningen att jag ska stamma hela livet?? Och aldrig få ett jobb som alla andra??

Har du blivit accepterad trots att du stammar?

Svar på tråden Stamma.