• Jens79
    Äldre 4 May 21:09
    2867 visningar
    3 svar
    3
    2867

    vill ha råd

    jag är en pappa som har varit om kjesar snitt  och jag var nervös...och det gick bra och nu väntar jag mitt andra barn och hon vill föda normalt och jag är rädd.  så jag vill ha råd hur man ska göra  för att kvinnan ska  må bra under förlosningen..........................

  • Svar på tråden vill ha råd
  • Äldre 12 May 17:40
    #1

    Det är ju mycket som kan hända under en förlossning, så att du är nervös är ju helt naturligt! Var det någon speciell orsak det blev kejsarsnitt förra gången? Det bästa rådet jag kan ge är att vara så stöttande du kan mot din kvinna och massera och göra det så drägligt du kan för henne! En mental förberedelse för din del kan ju vara att titta på tv-programmet "en unge i minuten". Lycka till!

  • LarsS
    Äldre 6 Sep 10:27
    #2

    Kolla med läkaren igen. Om man en gång börjat med kejasrsnitt så tror jag man måste fortsätta på den vägen. Så var det i alla för två fall jag hört om.

  • TeoG
    Äldre 21 Sep 14:08
    #3

     


    Hej Jens


    Jag förstår att det känns nervöst inför födseln, oavsett om det är genom tjejsarsnitt eller den naturliga vägen. Jag har själv reflekterat en hel del över hur jag kände både innan, under och efter att min dotter kom till världen genom naturlig födsel.


    Min sambo hade en ganska lång födsel där värkarna pågick i nästan ett dygn. Det var dock de sista timmarna som blev väldigt intensiva. När hon började få de "riktiga" födselvärkarna så ökade även hennes smärta rejält. Hon hade epiduralbedövning som hade hjälpt mycket tidigare, men som nu inte gjorde så stor nytta längre. Till slut tog barnmorskarn bort den helt. Det var en pärs att se hur hon kämpade och hade ont när hon krystade för att trycka ut vår dotter. När man står vid sidan om så känner man sig väldigt otillräcklig och maktlös. Det låter inte speciellt glamouröst förstår jag, och det var en mycket intensiv upplevelse. Men, det är samtidigt något helt fantastiskt att vara med om. Och även om det är en upplevelse med en del jobbiga inslag, så är det något ni kommer att dela emellan er resten av livet.


    Som kille så kände jag mig som sagt ganska maktlös och otillräcklig. Men efteråt så har min sambo talat om att det ändå var väldigt viktigt att jag fanns där bredvid henne hela tiden. De uttryck av ”kom igen älskling, ta i en gång till” som känns så taffliga när man står där, visade sig motivera henne mer än jag trodde. Jag såg till att hon försökte få i sig lite vatten ibland, masserade henne innan själva födseln drog igång, höll kontakt med släkt som undrade hur det gick, fixade med kuddar och annat som hon blev bekvämare av. Men mest av allt så fanns jag där och pratade med henne, försökte vara trygg och dämpa hennes oro och nervositet så gott det gick. Det är nog det man kan göra.


    Förhoppningsvis kommer din partners födsel att gå snabbt och smidigt. Och även om vår roll på sidlinjen känns futtig, så är det viktigt att finnas där och visa henne uppmärksamhet och omtanke. Hon förväntar sig säker inte mer av dig än det du kan ge ska du se. Att låta henne känna att du älskar henne är ett kraftfullt tillägg till lustgas och epiduraler.

    Lycka till bägge två.. du kommer att greja det där galant skall du se.

Svar på tråden vill ha råd