• sny1

Köpa hus under taxeringsvärde, nån som vet?

Jag och min sambo har blivit erbjudna att köpa en släktgård för ett billigt pris. Hela gården med all skog och mark har ett taxeringsvärde på 1.543.000kr. Men nu är lite skog avverkat så en ny taxering väntas, men minus 1-250.000kr av taxeringsvärdet ca.
    Tanken är att vi ska få köpa det för långt under taxeringsvärdet, men är det någon särskilt skatt man ska betala då? Är det någon som förlorar på om vi köper det så billigt?
    Andra tips och råd?

• Svar på tråden Köpa hus under taxeringsvärde, nån som vet?
  • Ramborg

Det kan bli strul i framtiden, försäljning av en släktgård till underpris kan räknas som förtida arv och ställa till det med laglottsberäkningen.

Sen finns ofta mycket gamla grejer (möbler etc) i släktgårdar som kan ställa till med bitterhet om de går ur släkten. Så fråga släkten innan ni slänger eller gör er av med lösöret, är mitt tips. "Åhhh har ni slängt porslinskatten som farmor alltid hade på hyllan, den som jag ÄLSKADE när jag var barn" osv. Onödigt.

• sny1

Vad är det för konsekvenser om det kommer räknas som förtida arv? Och beskriv gärna vad som menas med laglottsberäkning?

Det är 4 syskon och 3 barn till ett bortgånget syskon som står som ägare av gården nu och alla är överrens om att jag i första hand ska få köpa gården om jag vill.
    Alla grejer kommer givetvis rensas innan vi tar över gården, sånt vill jag inte ha.

• Ramborg

Strulet som jag beskrev är mer om ett av syskonen köper släktgården billigt medan föräldrarna lever. Då har ju det syskonet fått en stor del av föräldrarnas tillgångar och arvet som syskonen delar på en dag blir mindre.

Men i den situation du beskriver är det ju en helt annan sak. Arvet har ju redan inträffat, så att säga, så det kan inte bli någon konflikt!

Angående eventuella skattemässiga eller andra konsekvenser av att sälja under taxeringsvärdet så har jag faktiskt ingen aning. Du bör nog fråga någon som vet. Banken? Advokat?

Är du gift eller sambo? Vad händer om ni skiljer er? Om någon av er dör? Har du barn?

Ibland är det viktigt att en släktgård inte går "ur släkten" och då kanske du behöver ett testamente och äktenskapsförord eller samboavtal.

• sny1

Ja det var väl mer skattemässiga funderingar jag hade, men också tips och råd runt det hela.

Jag är sambo och idag har vi 2 barn. Antagligen skriver någon typ av avtal så det blir jag som stannar på gården om det skulle bli så att vi skiljs åt.

Svar på tråden Köpa hus under taxeringsvärde, nån som vet?