• Stelyd79

Ni med småbarn, hur hinner ni med träning?

Den här tråden riktar sig till er som har småbarn och särskilt till er med fler än ett barn.

Jag har en dotter på snart ett år och är f.n. föräldraledig med henne. Jag gillar att träna och försöker hålla igång i snitt 4-5 gånger per vecka, främst löpning och lite styrketräning. Tycker att tiden räcker ganska bra då jag utnyttjar kvällarna när hon sover till träning samt helgerna när min sambo också är hemma. Hon tränar f.ö. också en del.

Det jag funderar på är hur möjligheten att få tid till träning förändras när barn nummer två kommer samt när barnen blir äldre och mer krävande? Kan tänka mig att det är en stor omställning att gå från ett till två barn.

Man vill ju ha tid till familjen men även tid till sig själv. Att hålla sig i form får mig att bli mycket piggare och gladare så det betyder onekligen en del för mig.

Så vad jag skulle vilja veta är era erfarenheter, tips och trix och annat på hur man får livspusslet att gå ihop så att det efter jobb finns tid till barnen, partner och till sig själv. Hur mycket "egentid" har ni per vecka? 

• Svar på tråden Ni med småbarn, hur hinner ni med träning?
  • Eber

egentid finns inte här!
    men på mitt gym så finns det barnpassning, och mamma/pappa-barn gympa..
    om bägge vill träna kan man ju turas om...

så det hinns med om man nu prioriterar det :))

• OliviaP

Min räddning är barnpassning på gymmet, fantastiskt bra! Det är annars lite pyssel men det viktigaste är att partnern förstår än och att man hjälps åt. Jag brukar träna ca 5-6 ggr / vecka om det är relevant.

• Toddes mamma

Jag brukar faktiskt lägga träningen sent, då är sambon hemma efter jobbet, har vilat en stund och kan ta kvälls-rutinerna..funkar för oss iaf.

Sen beror det på hur man är som person tror jag, jag gillar ju att träna på kvällarna, kanske inte passar alla.

• KMJ

Träna på morgonen innan jobbet, med två små och en stor som ska till skolan så är man van att gå upp tidigt. Jogging runda innan barnen ska väckas och i väg till förskola/skola. Eller turas om att ta lämningar och åk till gymmet innan jobbet.

Jag är i och för sig en kvälls människa så jag brukar ta en powervalk eller ett pass på gymet när de små lagt sig vilket de gör vid sju på kvällen.

Här där vi bor har vi kört friskis och svettis på lördag morgnar. kl10 familje gympa, lekfull gympa för de minsta och hela familjen. Kl 11 har de sagostund och då kan vi vuxna träna och medans stora tjejen går på ett junior pass.

Vi åker ofta till simhallen barnen älskar att bada och då kan mannen och jag turas om att ta simma några längder medans den andre leker med barnen.

• Gladskit

Jag tränar alltid innan jobbet, de dagar jag inte lämnar på dagis.
    Då blir det svårt att fuska också eftersom antalet sådana mornar på en vecka är begränsat, så det är bara att ge sig ut och göra det liksom!

När min son var liten så stoppade jag ner honom i vagnen när han vaknade och så fick han dricka sin morgonvälling under min powerwalk. Överhuvudtaget har vi alltid varit ute mycket och promenerat runt så jag känner att bara den "vardagsmotionen" har varit nog ibland.

Nu är han äldre och vi har bara honom, så nu är det som sagt morgonträning som gäller. Då har jag gjort mitt när jag kommer hem från jobbet och kan ägna tid åt familjen.

• pingel

När det gäller "vanlig" träning: Ge varandra tid att träna, turas om att ta hand om barnen så att den andre får komma iväg ett slag. Bestäm en viss tid i veckan.

Ett annat alternativ för att få röra på sig mer är att uppvärdera lågintensiv träning och se möjligheter till att kombinera fysisk aktivitet med tid tillsammans. Häromdagen var vi t ex ute på en långpromenad i skogen. Jag bar lillkillen som är 8 mån i en sån där ryggsäckssele, femåringen gick själv med ryggsäck. Vi gick 6 km och även om det inte var någon direkt ansträngning för oss vuxna så var det ju ändå bra mycket bättre än ingenting, och väldigt trevligt. Har man två små barn kan man ju bära varsitt, det finns ju selar som funkar upp till rätt stora barn.

Man kan ju också tänka sig att man tar hand om varsitt barn. Det går ju t ex utmärkt att cykla en runda med en ettåring bakpå cykeln och man kan passa på att styrketräna när lilla bebisen sover på dagen. Jogging funkar bra med både bebisar och lite större barn. När min son var sådär ett-två år stack jag ibland ut och sprang kortare rundor. För att han också skulle få lite kul stannade vi till på någon lekplats där jag härjade runt med honom och också passade på att göra enklare styrkeövningar

Har man lämpligt cykelavstånd till jobbet kan man ju passa på att cykla dit ett par dagar i veckan. Min man har tre mil till jobbet och cyklar dit på ca en timme. Bussen tar 45 min, bil kanske 30. Det är ingen större tidsförlust men blir bra träning för honom med 3+3 mil på en dag.

Med små barn tror jag nog mest på såna här utanför-ramarna-lösningar. Det blir lätt lite träligt annars om var och en bara ska träna själv alltid, man får så lite tid tillsammans och kommer liksom ifrån varandra.

• syster78

Jag har en som på 18 månader som jag är föräldraledig med. Visst är det absolut en del pussel med träning men jag har en sambo som supportar och som dessutom själv inte är nån tränande vilket ju underlättar lite grann. I nuläget tränar jag 2-3 ggr per vecka, lite olika utifrån möjligheterna men mest gym och jogging.

Mitt tips är nog som nån ovan sa att tänka lite utanför ramarna. Ta på inlines när du tar en långpromenad med barnvagnen, ta med hela familjen ut i skogen och gå en promenad där, ta en liten kvällspromenad efter middagen hela familjen när det är fint väder, om ni har någon som med lätthet kan barnpassa en timme passa på att träna tillsammans tex badminton eller en joggingrunda tillsammans, då blir det ju dessutom lite "partid". Andra exempel är tex nån hemmaträningsDVD eller om mor/farföräldrar har nån träningscykel så använd den en stund när ni är på besök där. 

Ffa är ju den träning som blir av den bästa, i olika faser i livet är det ju olika svårt att få tiden att räcka till och hålla sig i toppform, så tänker jag tex när det gäller våra kvällspromenader efter middagen. Vi rör på oss lite grann och blir av med fler kcal än vi gjort i soffan, kan ostörda från TV o dator prata med varann och sonen är nöjd när han får sitta i vagnen och spana på omgivningen

• Pillemin

Mina döttrar är 3½ år och 7 månader gamla. Tycker det funkar väldigt bra. Egentid får jag också.

När det gäller träning brukar jag ta den minsta i bärsele på ryggen när jag lämnar den större på dagis, sen går jag en rask powerwalk på 1 timme. Tungt med 8 kg extra på ryggen, men hon sover sin middagslur och jag får extra träning!

När de somnat för kvällen har jag ett eget hemmaprogram med situps, utfall och sånt som jag gör. 

Annars har jag dansat endel poledance. Utmärkt träning för hela kroppen som dessutom är jävligt kul! Gick en kurs och köpte sedan en egen stång att öva på. Funkade bra att göra när jag var hemma med barnen, och ja, egentligen vilken tid som helst på dygnet.  

• Estelle 83

Lösningen är planering och kunna träna hemma. Jag har motionscykel som jag använder och då kan barnen se på tv. Ibland springer jag med vagnen vilket ger mig väldigt bra fysisk träning. Innan körde jag en del tränings-dvd men tröttnade. Det tyckte barnen var kul och "tränade" med. När jag åker i väg och tränar planerar jag och mannen in i kalendern. Därför har jag aldrig kunnat skylla på att jag inte har tid att träna.

• Tonx

Jag är ensamstående med barnen varannan vecka.
    Barnveckor; Tränar hemma och på jobbet. Jag har kettlebells som jag tränar med, samt vikter, pilatesboll och en bra matta, hittar jag en lucka så blir det en löprunda.
    Pappaveckor; Styrketräning hemma, enstaka gång på gymmet men mest för att komma ut, och spinningpass som cardio.

Jag tränar nästan all styrketräning hemma. Jag får ut allt jag behöver av mina kettlebells, hantlar och kroppsvikt. Gymmet gav mig aldrig såhär mycket faktiskt.

• mamma88

Jag går ut o går en timme vid 5-halv6 o kör lite styrketräning tills barnen vaknar :)

• violan

Jag är mammaledig med min 3 månaders och jag tränar med min tjej, jag springer med vagnen och går på speciell gruppträning för mammor och barn. Detta fungerar utmärkt, men som sagt då är min dotter bara 3 månader, så jag vet ju inte om det kommer att fungera när hon är ett år..

• pingel
    mamma88 skrev 2011-05-19 19:19:43 följande:
    Jag går ut o går en timme vid 5-halv6 o kör lite styrketräning tills barnen vaknar :)
    Wow, det låter härligt! Blev inspirerad.
  • mamma88
    pingel skrev 2011-05-20 09:40:16 följande:
    Hehe ja det är faktiskt otroligt skönt! Nästan inga ute så man hör typ bara fågelkvitter och solen skiner jätteskönt! Det jobbiga är ju att gå upp på morgonen men man få rin det där efter ett tag :D
  • mamma88
    pingel skrev 2011-05-20 09:40:16 följande:
    Kul att du blev inspirerad förresten! :D nu blev jag ju jätteglad haha
  • pingel
    mamma88 skrev 2011-05-22 08:24:49 följande:
    Kul att du blev inspirerad förresten! :D nu blev jag ju jätteglad haha
    Visst är det underbart att träna på morgonen! Jag är verkligen morgonmänniska i normala fall men just nu är jag uppe en gång på natten med minste sonen och är därför rätt trött - jag är en sån där människa som blir jättegnällig om jag inte får sova bra. Men alltså, trots det överväger jag att hasa mig upp lite tidigare för att få träna ostört åtminstone en eller två gånger i veckan. Man blir ju faktiskt piggare av det också!
  • Stelyd79

Tack för alla svar och tips! Det finns hopp...

Svar på tråden Ni med småbarn, hur hinner ni med träning?