• Anonym

Vad händer efter 30 om man är sjuk?

Såhär står det på Fk´s Hemsida.

"Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är mellan 19 och 29 år och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

Vad händer då man är över 30 år då och blir utförsäkrad eller vad dom nu menar?

Vad får man för pengar då??

• Svar på tråden Vad händer efter 30 om man är sjuk?
  • Ramborg

Om man blir sjuk får man sjukpenning, om man har en SGI. Har man ingen får man noll.

Om sjukpenningdagarna tar slut får man gå på Arbetslivsintroduktion via Arbetsförmedlingen i tre månader. Under den tiden får man någon slags ersättning som jag har glömt vad den kallas. Tror det beror på hur hög A-kassa man har rätt till men jag vet inte.

Är man för sjuk för att gå dit kan Arbetslivsintroduktion innebära typ ett möte i månaden. Inte värre än att gå till doktorn alltså.

Efter tre månader kan man få sjukpenning igen.

Är man så sjuk att man aldrig i hela livet kommer att bli bättre, får man sjukersättning. Det får man även om man har noll i SGI. Men det är ganska lite pengar. Det är det som förut hette sjukpension. För att få det måste alla rehabiliteringsmöjligheter vara uttömda.

• Anonym

lite grymt men här är verkligheten, i alla fall i dagens samhälle, du söker om sjukersättning, har du tur får du det beviljat till en början.. efter någon månad kommer det första avslaget, du överklagar och får avslag, i slutändan så får du inte alls några pengar utan tvingas söka dig till soc. för försäkringskassan accepterar inte ordet sjuk längre, du ska jobba till o med om du är döende. inte meningen att låta cynisk men så är det.

• Anonym

Hej igen!

Jo allt det där med aktivitetsstöd då man är utförsäkrad vet jag. Är där nu men kommer bli sjukskriven igen på onsdag.
    Men nu blir jag 30 detta år och vad jag förstod så får man inte aktivitetsstöd då man är över 30.
    Vad får man då ifall man blir utförsäkrad igen?

• Ramborg

97 procent av dem som söker sjukpenning får det beviljat, läste jag nånstans. Så det stämmer inte riktigt.

• Anonym

Jo fast vi säger att jag blir utförsäkrad igen då jag är över 30 år....var kommer pengarna från då liksom??

Från Fk´s hemsida

Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är mellan 19 och 29 år och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

SEDAN DÅ.....för oss över 30??

• Anonym

beviljat första månaden ja, men inte när sjukskrivningen drar ut på tiden, deras målsättning är att man ska snabbt tillbaks i arbete. sitter själv i spiralen där jag blivit sjuksriven för utbrändhet, varit hemma någon månad, sen nekats ersättning och tvingas tillbaks i jobb bara för att gå i väggen igen och må ännu sämre. efter några vändor där så får jag erkänna att jag faktiskt skaffat barn för att ha tid på mig att läka, så illa är det :( och är många månader jag fått klara mig utan pengar tack vare den kära försäkringskassan. och jag är långt ifrån ensam, tvärtom är det vanligare att det går som för mig istället för få hjälp.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-05 09:40:20 följande:
    Jo fast vi säger att jag blir utförsäkrad igen då jag är över 30 år....var kommer pengarna från då liksom??

Från Fk´s hemsida

Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är mellan 19 och 29 år och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

SEDAN DÅ.....för oss över 30??

finns ingen ersättning som man får, beror väl på vilket sätt du är sjuk antar jag. är du arbetslös tvingas du väl ut i fas3 jobb. annars är som sagt soc enda utvägen om man inte kan jobba och nekas sjukersättning.
  • Anonym

Jag har ett arbete men har inte kunnat jobba på mååånga år.
    Jag har en psykisk sjukdom och har varit utförsäkrad i 3 månader, men på onsdag ska jag över till Fk igen.
    Undrar bara vad som händer när dessa dagar tar slut, för då är jag över 30.

Förhoppningsvis kan jag jobba, men jag är kontroll freak och måste veta hur allt kommer se ut om jag inte är frisk nog att arbeta. 

• Anonym (Miss Lyckad)

Man ansöker om sjukersättning. Men den ersättningen har väldigt snäva regler och få får den. Man ska då ha nedsatt arbetsförmåga i förhållande till HELA arbetsmarknaden, även anpassade arbeten, för all framtid. Dvs, typ ingen kan den ersättningen......

Jag har haft aktivitetsersättning och nu fyllt 30. Jag har i och med det blivit utförsäkrad och är nu med i samverkan med arbetsförmedlingen med mål att bli självförsörjande inom ett år.

Synd bara att jag inte blir frisk bara för att ersättningen upphör. Det är inte troligt att jag mirakulöst blir frisk och klarar av ett arbete under detta år. Det får bli socialbidrag istället.

• Anonym

Faan....blir det alltså soc efter 30.
    Helt sjukt ju. Man blir ju inte frisk för att sjukdagarna tar slut liksom. 

• Ramborg

Har man aldrig jobbat så har man ingen SGI och då blir sjukpenningen noll oavsett hur dålig man är. Om man inte är bortom all räddning, och det är väl ganska få som är.

DET tycker jag är ett jätteproblem. Inte att folk får vara hos AF i tre månader innan de kommer tillbaka till sjukpenning.

• Anonym

jag är ju inte sådär elak och cynisk som jag låter, om jag fick bestämma skulle sjuk få vara sjuk. själv så lever jag över normen och är därav inte berättigad till ersättning från soc heller, men blir det så att jag inte kommer kunna jobba blir det ju till slut att sälja bilar och hus osv bara för att kunna ta emot ersättning från dom. eftersom det är enda utvägen. annars är ju alternativet att om man inte kan jobba heltid kanske man kan fixa halvtid eller mindre? bara för att få lite pengar i alla fall. nu är jag i alla fall höggravid och slipper bekymra mig närmaste året, men är livrädd vad som ska hända sedan.

• Anonym (Är Där)
    Anonym (Miss Lyckad) skrev 2011-05-05 09:48:33 följande:
    Man ansöker om sjukersättning. Men den ersättningen har väldigt snäva regler och få får den. Man ska då ha nedsatt arbetsförmåga i förhållande till HELA arbetsmarknaden, även anpassade arbeten, för all framtid. Dvs, typ ingen kan den ersättningen......

Jag har haft aktivitetsersättning och nu fyllt 30. Jag har i och med det blivit utförsäkrad och är nu med i samverkan med arbetsförmedlingen med mål att bli självförsörjande inom ett år.

Synd bara att jag inte blir frisk bara för att ersättningen upphör. Det är inte troligt att jag mirakulöst blir frisk och klarar av ett arbete under detta år. Det får bli socialbidrag istället.
    Men så svårt är det inte att få sjukersättning.  Både jag och min sambo har fått det senaste året. Jag pga en whiplashskada och sambon efter att ha skadat ryggen vid ett fall från en stege.
    Vi är såklart utredda och har ordentliga underlag från läkare, och det var aldrig något problem att få permanent sjukersättning.
  • Anonym

MIsslyckad:

Vaddå är det kört efter 30.
    Man kan väl inte bara bli utan pengar. Faan jag blir väl kanske inte frisk samma dag jag blir 30.

Skit system. 

• Anonym (snart där?)
    Anonym (Miss Lyckad) skrev 2011-05-05 09:48:33 följande:

Jag har också aktivitetsersättning och fyller snart 30 år. Är livrädd för att hamna i den sitsen du just nu befinner dig i. Hur fungerar samarbetet med arbetsförmedlingen? Räknar du med att nå ditt mål om självförsörjning?
  • Anova
    Anonym skrev 2011-05-05 17:11:14 följande:
    MIsslyckad:

Vaddå är det kört efter 30.
    Man kan väl inte bara bli utan pengar. Faan jag blir väl kanske inte frisk samma dag jag blir 30.

Skit system. 
    Det är inte kört för att man fyller 30.. Bedömns man vara sjuk och inte kunna jobba får man sjukersättning (den ska du ansöka om själv). Du får troligtvis en tidsbegränad ersättning som är 18 månader, därefter blir du utförsäkarad.. Och då får du ingå i en arbetslivsintroduktion hos Arbetsförmedlingen, under den tiden får du aktivitetsstöd från försäkringskassan (arbetslivsintroduktionen får max vara 3 månader). Bedöms du inte kunna arbeta så hamnar du åter igen på sjukersättning, bedöms du ha någon slags arbetsförmåga kan du antingen få sjukersättning för den del du inte tros kunna jobba. (ex, de tror att du kan ta ett jobb på 25%, vilket betyder att du kan få sjukersättning för 75%). Bedöms du ha 100% arbetsförmåga hamnar du hos arbetsförmedlingen.. 
    Man blir inte utförsäkrad bara för att man fyller 30.

• Ramborg

Jag tror inte det finns tidsbegränsad sjukersättning längre. Så efter 30 är det sjukpenning som gäller, dvs noll kr om du aldrig har jobbat, eller permanent sjukersättning om du aldrig kommer kunna bli frisk.

• Anova
    Ramborg skrev 2011-05-05 17:36:20 följande:
    Jag tror inte det finns tidsbegränsad sjukersättning längre. Så efter 30 är det sjukpenning som gäller, dvs noll kr om du aldrig har jobbat, eller permanent sjukersättning om du aldrig kommer kunna bli frisk.
    Hur är det med övergångsregler? (kanske inte gäller längre?).

Jag är övertygad om att det går att få sjukserättning (dvs inte tidsbegränsad) på deltid. I alla fall idag.
  • Ramborg

Jag tror att övergångsreglerna inte gäller längre, att det är för länge sen reglerna ändrades. Kanske finns några som fortfarande omfattas av dem, inte säker.

Ja, deltid kan man definitivt få. Men bara permanent.

• Laura03

Efter 30år heter det sjukersättning och är den gamla sjukpensionen.

Svar på tråden Vad händer efter 30 om man är sjuk?