• whatever

3 månaders vaccination idag...lugna en orolig mamma!

Ja, som rubriken lyder...min lille pojk ska vaccineras idag och jag är (som vanligt) orolig för allt!

Hur har era små reagerat på sprutan? Feber och rodnad på stickstället? mer?

• Svar på tråden 3 månaders vaccination idag...lugna en orolig mamma!
  • Dimitra

Det kommer att gå fort och bra ska du se

Min dotter fick väldigt ont i låren och lite feber. Om du inte redan har Alvedon hemma så skaffa det ifall det blir jobbigt din lille.

The Dimitra universe.
  • Amazina

Det jag tycker är jobbigast med vaccinationer är när barnet börjar gråta. Jag är så himla blödig och börjar nästan gråta själv... Mitt tips är följande: Se till att barnet är mätt och belåtet. Efter läkarundersökningen, börja sätt på kläderna igen så du slipper göra allt det sen om barnet skulle vara ledset. Dit jag går får man alltid vaccin i låret, men jag vet inte om det är lika på alla ställen. Lämna i alla fall den kroppsdelen fri från kläder...

Min erfarenhet är att febern kommer på kvällen om man tagit vaccinet på morgonen. Sedan är barnet halvslött i ett dygn, men mår inte dåligt. Bara slött och lite febrigt. Så har det varit vid samtliga vaccinationer utom nu den sista (min äldsta dotter är 2 år). Om du är själv med barnet eller är rädd för feberkramper eller så så kan du ju alltid ge paracetamol i förebyggande syfte. Annars funkar det nog bra även utan.

• viseversa

Nej ingen av mina tjejer reagerade på den sprutan alls. Inte ens lite feber fick dom. Dom var som vanligt efteråt. Alwa blev lite röd och varm på stickstället men annars som vanligt!

• anansie

Min tös vaccinerades igår... Visst grät hon floder av den ena sprutan men sen var hon mer intresserad av en färgglad leksak som fanns där Glad
    Än så länge verkar hon inte det minsta påverkad av sprutorna, lite go och glad som vanligt Skrattande Och det borde ju visat sej nu isåfall.

Det kommer gå jättebra. Visst skär det i hjärtat när de gråter och har ont men man får tänka att dom kommer ju inte komma ihåg detta sen.. det är bara vi. 

• skånegås

Jag väntade med att ge första sprutan tills barnen var drygt året. Man måste inte ta vaccinationen så tidigt...

• kimi90

Min son grät bara mkt när han fick sprutan och sen påvägen hem somnade han i vagnenen och sov tre timmar i sängen innan det va dags för mat och sen sov 5 timmar. Sen fick han ingen feber som tur va, men vi köpte hem Alvedon i storpiller som BVC sa. Han va bara mer trött än normalt men olika bebisar regerar ju olika. Men du ska se det blir bra. Lycka till:)

• lisalisa85

Min lilla tjej gnydde bara till lite när hon fick sprutan i andra benet, reagerade inte alls på första. Ingen feber men hon sov som en stock hela kvällen och natten. Lite röd svullen av sticket blev hon men var inte alls öm.

Det går säkert bra ska du se =) 

• Emmelyn

Är du orolig så kommer det säkert gå bättre än vad du förväntar dig, det gjorde det för oss iaf =)

Jag är jätterädd för sprutor själv så jag var jättenervös innan och började gråta om jag tänkte för mkt på det. Vi tog det för två v sedan och det gick jättebra. Jag bad om att de skulle ge båda sprutorna samtidigt så att det blev ett stick, sen valde jag att inte hålla i honom, så att han inte skulle bli så påverkad av min oro. Så fort de stuckit tog jag upp honom och tröstade. Allt gick jättebra, han blev ledsen i någon minut, sen gick det över.

Min son fick inga symptom alls...så jag behövde inte ge honom några av de suppar jag laddat upp med. Jag är så glad att allt gick bra, nu slipper jag oroa mig och ligga sömnlös inför nästa gång!

• bananflugan82

Vaccinationen är värst för mamman Jag hade två gallskrikande bebisar och jag började själv gråta för att dom blev så otroligt ledsna.. själva fick dom lite, lite feber, det var allt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
Svar på tråden 3 månaders vaccination idag...lugna en orolig mamma!