Behöver jag behandla mina pallkragar innan jag odlar i dem?
Har tänkt sätta lite frön och dylikt i några pallkragar i trädgården. Frågan är då om jag behöver behandla dem med något då dessa är helt obehandlade...
Har tänkt sätta lite frön och dylikt i några pallkragar i trädgården. Frågan är då om jag behöver behandla dem med något då dessa är helt obehandlade...
Jag har inte behandlat mina. Täånker som så att jag kan byta om några år när dom ruttnat.
På potatisen har jag dubbla kragar och dom har jag satt plast på insidan för att jorden inte ska rinna ut mellan o göra dom skitiga.
Morätter, räddisor, tomater osv har jag planterat i enkla pallgragar.
Vad tänker du ha i dina?
Var får man tag i pallkragar, och vad kostar de?
De behöver inte behandlas, men de håller självklart bättre om man behandlar dem med någonting t ex linolja eller slamfärg.
De behöver inte behandlas, men de håller självklart bättre om man behandlar dem med någonting t ex linolja eller slamfärg.
Jag har målat mina med svart Falu rödfärg, blev jättefint!
Har ni vanliga pallar under, eller rakt på marken i ett trädgårdsland? Ni som har erfarenhet, spelar det roll?
Jag fyllde igen en gammal damm med sten, lera, jord o sand. Ställde pallkragarna direkt på. Bra drenering.
Idag har jag grusat mellan. Blev så snyggt. Nu ska jag snart sätta ut tomatplantorna. :)
Nu har jag äntligen skaffat pallkragar, två st. Är helt nybörjare på detta, är det ngt särskilt ni rekommenderar som är "svårt att misslyckas med"? Eller är det försent att så?
Sår du nu kommer dom upp ganska snabbt, men du får ju en senare skördetid.
Dom allra flesta saker mankan ha i gillar soligt läga. Så du kan ju sätta färdiga tomatplantor o sqasch mfl.
Lycxka till