• Äldre 5 May 09:37
    21146 visningar
    12 svar
    12
    21146

    Hur får man till STORA & HÖGA muffins ??

    Tror jag har testat det mesta som finns i receptväg för stora amerikanska muffins, lyckas ändå inte få till varken höjden eller storleken på dem !  Vad gör jag för fel tro ? Nån som har tips ?

  • Svar på tråden Hur får man till STORA & HÖGA muffins ??
  • Äldre 5 May 09:40
    #1

    Använder du en sån där plåt med muffinshål i den?

  • Fotavt­ryck
    Äldre 5 May 09:41
    #2

    Muffinsplåt. Kanon.
    Och sen lära sig ugnen och inte följa tempraturen i receptet slaviskt.
    Se till att blanda bakpullver med mjölet NOGA eller att jästen blandas i rätt tempratur, och att bunken är varm när du börjar. Inte kokhet, men spola den i varmt vatten innan.

  • Äldre 5 May 10:04
    #3

    Ja, jag använder muffinsplåt. Blandar ingredienserna noga också... Men JÄST ??? I muffins ?  Vad är det för recept ? Kanske ska testa det istället, har aldrig hört talas om det...

  • Äldre 6 May 10:06
    #4

    Fyller du dessutom formarna med lite mer än rekommenderade 3/4 får du oftast till en topp på dem också, risken ökar förstås för att de rinner över innan de stelnat till men det brukar funka om du inte fyller ända till bredden.

  • fröken­piggy
    Äldre 6 May 10:17
    #5

    Testa att lägga till 1 tesked bikarbonat, förutom bakpulvret i receptet. Det är bikarbonat som är den aktiva ingrediensen i bakpulver, så muffinsen får en liten extra skjuts. Viktigt dock att inte ha i så mycket att smeten tar smak av det. Jag är ingen expert, har bara experimenterat lite på sistone!

    Tänk på att blanda ihop smeten och få in dina muffins i ugnen så fort som möjligt efter att du har blandat ner mjöl och bakpulver+bikarbonat. Bikarbonatet börjar reagera så fort det kommer i kontakt med vätska.

    Håller också med om att inte förlita sig helt på temperaturen i recept. Jag har oftast lite högre temp. T ex runt 200 grader istället för 175. Tycker det verkar som muffins och kakor reser sig mer då. Men man måste hålla lite koll och eventuellt sätta ner temperaturen efter ett tag, så att det inte blir bränt.

  • Fotavt­ryck
    Äldre 6 May 13:17
    #6
    Erase skrev 2011-05-05 10:04:22 följande:
    Ja, jag använder muffinsplåt. Blandar ingredienserna noga också... Men JÄST ??? I muffins ?  Vad är det för recept ? Kanske ska testa det istället, har aldrig hört talas om det...
    Jag tänkte matmuffins jag brukar göra.
  • Äldre 7 May 19:35
    #7
    Fotavtryck skrev 2011-05-06 13:17:34 följande:
    Jag tänkte matmuffins jag brukar göra.
    Jahaaaaaaaa ...Å jag menade vanliga onyttiga Tungan ute 
  • Äldre 7 May 23:45
    #8

    Vispa ägg + socker lääääääänge! Och så lite vispning som möjligt när mjölet ska i, bara så det precis blir ihopblandat. Works every time :)

  • Äldre 11 May 20:43
    #9
  • Äldre 11 May 20:47
    #10

    Muffinsplåt!! 

    Samt att blanda mjöl och bakpulver för sig, noga, innan du blandar med övriga ingredienser. 

  • Äldre 11 May 23:33
    #11
    Miss Obsessive skrev 2011-05-11 20:47:35 följande:
    Muffinsplåt!! 

    Samt att blanda mjöl och bakpulver för sig, noga, innan du blandar med övriga ingredienser. 
    Använder plåt... Blandar redan noga, var för sig...Flört
  • Äldre 13 Mar 18:02
    #12

    Hej.

    Min morbror är konditor och lärde mig detta...

    1. Ta valfritt recept på muffins och följ instruktionerna.

    2. Låt smeten vila i kylskåp minst ett par tre timmar GÄRNA över natten.

    3. Fyll formen ( med den kalla smeten ) till precis under kanten, altså INTE 3/4 del som oftast är.

    4. Ugnen ska vara inställd på 225 grader. Ställ in muffinsen i mitten av ugnen.

    5. Sänk temperaturen till 175 grader och baka till de är klara.

    Har inte misslyckats nån gång. Tänk på att inte smeten blir rinnig, då ökar risken för att degen rinner ut.

    Lycka till

Svar på tråden Hur får man till STORA & HÖGA muffins ??