• vallakra

YES som tvättmedel?

Vill minnas att jag läste i en tråd att någon använder Yes handdiskmedel som flytande tvätt medel i tvättmaskinen. Kommer inte i håg dosering odyl. Tror hon blandade ut det med vatten men vet inte säkert.

Är det någon mer som provat? Hur funkar det?  Blir det riktigt rent?

• Svar på tråden YES som tvättmedel?
  • Stella Kardunn

Har tyvärr ingen som helst erfarenhet av det, men jag kan tänka mig att man får vara oerhört försiktig med doseringen eftersom handdiskmedel är gjort för att löddra så du riskerar att få skum i hela tvättstugan

• Pettersson

Använd INTE Yes diskmedel i tvättmaskinen de kommer att skumma utav bara faan. Känner en som använde Yes i diskmaskinen å de gör hon inte igen.

• Cecese

Jag använder det som fläckborttagningsmedel och där funkar det jättebra men jag skulle inte använda det som tvättmedel.

• Golvmoppen

Användning som fläckborttagningsmedel +  ytterst lite vid tvättning av Duplo/Lego, annars inte.

• Dr Mupp

Går utmärkt att använda som tvättmedel. Tänk på att inte överdosera. Max en matsked. Superbra om man har mycket fettfläckar på kläderna.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • vallakra
    Dr Mupp skrev 2011-05-05 14:55:16 följande:
     Går utmärkt att använda som tvättmedel. Tänk på att inte överdosera. Max en matsked. Superbra om man har mycket fettfläckar på kläderna.
    Så du menar att det funkar alltså? Om man doserar med försiktighet. Ska man hälla det i tvättmedels-facket? Ska det späs med vatten?
  • Raskask

Jag var vid tillfälle kreativ och använde Yes i den allmänna tvättstugan. Det var en skinande ren tvättstuga efter den tvätten vill jag lova.

Tjabba eller något- är du säker på doseringen på 1 msk? Nu har jag tvättmaskinen i badrummet så det är ju enkelt att spola bort lödder iofs, men jag har några gräsligt flottiga grejor jag skulle vilja tvätta.

• Dr Mupp
    Raskask skrev 2011-05-05 14:59:21 följande:
    Jag var vid tillfälle kreativ och använde Yes i den allmänna tvättstugan. Det var en skinande ren tvättstuga efter den tvätten vill jag lova.

Tjabba eller något- är du säker på doseringen på 1 msk? Nu har jag tvättmaskinen i badrummet så det är ju enkelt att spola bort lödder iofs, men jag har några gräsligt flottiga grejor jag skulle vilja tvätta.
    Vi brukar använda 1 msk till vår 5 kg hemmamaskin och det fungerar bra. Brukar köra tygblöjorna i yes då och då för att "avfetta" fleecen.

Jag brukar hälla det direkt på tvätten och så kör jag utan förtvätt.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Raskask
    Dr Mupp skrev 2011-05-05 15:01:32 följande:
    Vi brukar använda 1 msk till vår 5 kg hemmamaskin och det fungerar bra. Brukar köra tygblöjorna i yes då och då för att "avfetta" fleecen.

Då prövar jag!
  • vallakra
    Dr Mupp skrev 2011-05-05 15:01:32 följande:

Tack så mycket! Ska testa genast.
  • Ultima
    Pettersson skrev 2011-05-05 12:34:01 följande:
    Använd INTE Yes diskmedel i tvättmaskinen de kommer att skumma utav bara faan. Känner en som använde Yes i diskmaskinen å de gör hon inte igen.
    Ha ha... den har jag också gjort... man gör det bara en gång :))))

• Khaleesi

I stugan tvättar vi allt med Yes. Vi kör med 1 tsk Yes som vi blandar ut med lite vatten i en tvättmedelsboll. Funkar finfint. Egentligen fattar jag inte varför vi inte gör det hemma också. Billigt, drygt och miljövänligt. (Plus att tvätten ju blir ren!)

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden YES som tvättmedel?