• Anonym

Hur upptäcka springmask?

Det går springmask på dagis och jag har fundrat lite över om det kan vara mask eller om dottern bara tycker det är jobbigt när det svider för hon torkat sig dåligt.

Hur upptäcker man springmask? Hur ser det ut? kryper maskarna? Geggit vitt (färglöst) ?Hon har fortfarande blöja nattetid och ibland kan jag ana lite vit gegga där bak men inte alltid.

Hjälp mig få rätsida på om vi är smittade och ska medicinera.

Tack!

• Svar på tråden Hur upptäcka springmask?
  • SilverLadyG

Ja, springmask...det klias i analöppningen jätte mycket, barnen kan inte sova om de blir för många. Man kan se i barnets bajs och när du tittar vid analöppningen, ser du såna väldigt små vita maskar, de kan endast vara några mm. Barnen visar tydligt eftersom de kliar sååå mycket, de kan få ont i magen också.

• SilverLadyG

aa de är vita upptill 1 cm

• Anonym

ok, så mkt kliar det defenitivt inte. Bara ibland och ont i magen har hon inte. Men det är alltså bara maskarna man ser ingen mer? typ maskslem?

• Anonym (Fobi)

Om det ser ut som spagetti när du skiter så är det springmask.

• SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-05-05 11:47:09 följande:
    ok, så mkt kliar det defenitivt inte. Bara ibland och ont i magen har hon inte. Men det är alltså bara maskarna man ser ingen mer? typ maskslem?
    Mask slem kan man inte se med ögat. Du ser tydligt maskarna, det går inte att missa!
  • Mockasin123

Fick tips från en fröken när det gick på vårt dagis att man kan lysa med ficklampa i rumpan när barnet har sovit en stund och det är mörkt och nersläckt i rummet. Då ska det tydligen vara full aktivitet på maskarna. Vet inte om det funkar för jag misstänkte aldrig det på min flicka, så jag behövde inte prova.

• Anonym

Ok, då är det nog inte springmask. inga maskar i avföring ( kan bara se det på bebisen, den andra går ju på toa) och ingen aktivitetet i rumpan igår kväll innan vi la oss. och inget frenetiskt kliande heller. bara i bland. Kanske beror på att hon är röd av att inte torka sig så bra själv?

• Anonym

Ett allmänt tips kan ju vara att tvätta skrevet på din dotter på kvällen om hon inte kan torka sig ordentligt. Antingen i duschen eller med en blöt tvättlapp. Då kan ni ju utesluta mask sen om hon slutar klia :) Om inte annat så är det nog skönare för henne.

Svar på tråden Hur upptäcka springmask?