en traditionell pistol är för det första omöjlig att hålla tillräckligt ren...då smycket forceras genom örsnibben blir det microskopiska blodstänk mot bakstycket som överlever den tvätt frisörer mäktar med. med andra ord, har hepatit-harry varit där före dig kan du gå där ifrån med en härlig släng hepatit du med.
Smycket är för trubbigt och spränger vävnaden, snarare än som en kanyl skära upp ett lagom stort hål för smycket. Smycket är ofta för tight så att örat inte får något utrymme att svälla vilket irriterar såret och kan förstärka risken för en infektion.
pistoler kärvar ofta, även de med sterilkasetter, vilket gör att frisören måste vara där med sina fingrar och pilla vilket inte är hygieniskt.
listan kan göras hur lång som helst. Som sagt bör en piercer utföra håltagningen då den vet vad den sysslar med. du skulle inte gå till en piercer och klippa dig, gå då inte till en frisör och ta hål!
Sveriges Branschorganisation ASAP (association of safe piercing) har ingen lägre åldersgräns för örsnibb då de anser det bättre att få det utfört av en piercer än frisör. så de flesta brukar acceptera yngre barn.
under de 4 år jag piercade hade jag inga betänkligheter med att ta hål i örsnibben på kids runt 9.
Men som någon skrev att ta i ögonbryn osv är inget en seriös utövare gör ändå på någon udner 15, och då aldrig utan målsmans medgivande.
och att ha stora hål i öronen är vanligtvis en segdragen process, mina på 40mm tog flera år att få till.
det går att få gjort snabbt med skalpeller eller biopsipunchar men det är inget gemene man brukar vilja ;D