• musiknallen

Fått pergotime. har 2 äggblåsor. Hur stor chans är det att det blir tvillingar?

Hej.

Jag och min man har länge försökt bli gravida utan att lyckas. Nu har jag fått pergotime utskrivet och har på dag 13 gjort VUL på fertiliteskliniken. De såg två äggblåsor, en i varje äggstock. Den ena var 11 mm och den andra 16 mm.
    De sa att det inte är så stor risk för tvillingar.
    Men nu läser jag här på familjeliv att det är flera som fått tvillingar med pergotime. Och att en del fått sexförbud om de haft två äggblåsor?
    Så då vet jag inte vad jag ska tro. De sa inget om sexförbud till oss. Hur stor chans är det att det blir tvillingar?
    Äggblåsorna var ju inte lika stora.

Musiknallen 

• Svar på tråden Fått pergotime. har 2 äggblåsor. Hur stor chans är det att det blir tvillingar?
  • Småtussar

Jag är inte nån expert på detta, men det verkar som att kvaliteten på äggen spelar roll. Om man har ägg av lägre kvalitet så kan man köra på även om man har 3-4 ägg. Men två ägg verkar ändå oftast vara ok. Kanske för att en tvillinggraviditet inte är lika riskabel som trilling-fyrling. Kan du/ni förlika er med tvillingar eller är det absolut nej? Jag gissar att det är ganska stor möjlighet att ändå bara få ett barn, men det kan ju vara bra att ta ställning till tvillingrisken innan man chansar.

• musiknallen

Hej.
    Hur ser man kvaliteten på äggen då?
    Kanske ska be att få ett till ultraljud för att se om båda eller bara ett växt till sig. Fast det vet jag inte om jag får.
    Tvillingar skulle vara väldigt påfrestande för min kropp då jag har fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom och problem med tarmarna. Har permanent sjukersättning halvtid. Har ont nästan jämt och väldigt dålig ork.
    Så ett barn känns nog.

• Småtussar

Du borde nog iaf kontakta din gynläkare för att få råd om hur du ska göra. Jag har också läst nåt om nån som blev gravid med flera, men där man gick in och plockade bort ett par befruktade ägg så det "bara" blev tvillingar. Kanske kan vara ett alternativ för dig, som har medicinska skäl till att inte få fler än ett?

• Cat79

Jag släppte 2 ägg och då var dem mellan 18-20 mm men det blev bara en bebis. Tror att 11 mm är lite litet om man jämför med det som är 16 mm. Lycka till!

• Hjärtefröjd

Risken/chansen för tvillingar ökar ju generellt från 1% till 10% när man äter pergo.

Jag har dock haft 3-4 jämnstora äggblåsor utan att bli gravid. Och då har jag ändå bra äggkvalitet enligt vår IVF-läkare.

Svar på tråden Fått pergotime. har 2 äggblåsor. Hur stor chans är det att det blir tvillingar?