• Anonym

Utvecklingssprång??

Hej! jag har en liten tjej som blir 3 månader om en vecka. De senaste 2 dagarna har hon varit oerhört gnällig och inget verkar passa. Hon sover också jättedåligt både dag och natt. Min fråga är om hon kan vara i ett utvecklingssprång som gör att hon är så här? kan tillägga att hon är född 4 veckor för tidigt och överallt står det att då kommer de olika sprången senare. Hur vet jag då vilket språng hon är i? för övrigt kan hon alla färdigheter som de vanligtvis kan vid 3 månaders ålder så där märker jag inte att hon är född lite tidigare. Sen undrar jag också hur länge dessa språng varar? Säkert jobbigt för min dotter att gå igenom detta men det är också väldigt påfrestande för oss föräldrar som inte tycks kunna tillfredställa henne just nu.

Mvh Jennie

• Svar på tråden Utvecklingssprång??
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att alla barn, mer eller mindre påtagligt, går igenom sju utvecklingsfaser/språng under de första året. Alla barn utvecklas i sin takt, så det går inte att förutspå i förväg hur ens barn kommer reagera och när de inträffar. Det är dock ganska tydligt att barnet inledningsvis blir mer gnälliga och otillfredsställda. Vilket ofta påverkar barnets sömn och gör dem mer krävande.

De första faserna brukar inte pågå mer än en till två veckor, medan faserna under andra halvåret brukar vara under betydligt fler veckor. Ofta hänger inte den motoriska och den mentala utvecklingen inte ritkigt med varandra, under dessa faser, vilket gör det blir ännu jobbigare för barnet (och föräldrarna).

Du får nog acceptera att hon är mer krävande. Det är svårt att tillfredsställa någon som inte själv vet vad den vill. Erbjud mycket närhet och trygghet. Läs även på om de olika faserna, så kan du underlätta genom att stimulera det som är aktuellt för den fas hon är i. Här på familjeliv finns det en artikel om alla sju olika utvecklingssprång.

Även om det är jobbigt, kom ihåg att dessa utvecklingsfaser/språng är en naturlig del av hennes utveckling Solig

MVH Christine

Svar på tråden Utvecklingssprång??