• Mamma060812

Jag går inte ner i vikt, trots träning & omlagd kost !!!!!!

Jag fattar inte vad felet är ?? 

Jag har sedan veckan innan Påsk börjat röra på mig massor. Jag går eller cyklar runt 15 000 steg varje dag. Jag äter naturdiet alla måltider utom kvällsmaten som jag äter ihop med familjen. & då äter jag bra mat med mycket sallad & grönsaker

Jag äter inget godis i veckorna utan håller mig till fredag eller lördag då jag "får ta ut svängarna" lite.

Men trots detta så rör jag mig inte ett enda gram !! Det är tom så att jag väger lika mycket på morgonen som på kvällen. Detta är absolut inte normalt för mig så jag har bokat ett läkarbesök för att kolla upp min sköldkörtel (har bara halva). Något känns som att det måste vara fel, det kan ju itne bara stämma.

Är det nån annan som fastnat på detta viset ?  

• Svar på tråden Jag går inte ner i vikt, trots träning & omlagd kost !!!!!!
  • Vilda Tiger

Jag har iofs gått ner 19 kg sedan i juli, men nu är det tvärstopp sedan två månader tillbaka. Jag började springa för ett tag sedan, som komplement till gymträningen som jag har haft två ggr i veckan sedan 1 december. Och då, helt plötsligt, så gick jag UPP två kg och så står det stilla där! Jag vet inte vad som har hänt. Kanske behöver kroppen tid att ta sig an den nya, utökade träningen? Så jag känner lite igen mig i dig.

• Bia 80

Bra att du bokat tid hos dr. Det låter som att du skulle kunna ha problem med sköldkörtelhormonerna och då är det bra att du får rätt medicinering. Inget ovanligt med att ha problem med den men jag vet att det inte är vanligt att man har problem med vikten om man har en störning på hormonerna.

• Bia 80
    Vilda Tiger skrev 2011-05-05 13:51:25 följande:
    Jag har iofs gått ner 19 kg sedan i juli, men nu är det tvärstopp sedan två månader tillbaka. Jag började springa för ett tag sedan, som komplement till gymträningen som jag har haft två ggr i veckan sedan 1 december. Och då, helt plötsligt, så gick jag UPP två kg och så står det stilla där! Jag vet inte vad som har hänt. Kanske behöver kroppen tid att ta sig an den nya, utökade träningen? Så jag känner lite igen mig i dig.
    Låter som du bränt det "lätta fettet" dvs det som är lättåtkomligt och nu börjat bygga muskler istället.
    Har du gjort en mätning på din kroppsammansättning, den ger dig svar på andel fett muskler mm. Det kan vara så att du bränner fett men bygger muskler och då visar vågen plus istället
  • Koffie

Ja, jag har haft såna stillestånd.
    Ibland kommer sedan viktnedgången som en ketchupeffekt. Eftersom du faktiskt inte hållit på så värst länge med den här nya kuren, så kan det faktiskt fortfarande vara något sådant som händer.

Men, som en doktor sa när jag gick dit för en undersökning för precis samma sak sist: om man har uteslutit fusk/förnekande om vad man får i sig och mängden motion - så kan det bara betyda två saker. Antingen är patienten gravid, eller så har han/hon problem med sköldkörteln.
    Jag var själv gravid den gången..

Men, jag har även varit med om att sköldkörteln varit påverkat pga stress och givit viktuppgång medan jag har rört mycket på mig och ätit mellan 1200-1500 kcal per dag, vilket på sikt borde ge en viktnedgång då jag är både lång och mullig.

Om du bara har en halv sköldkörtel så ligger det ju nära till hands att det är den som spökar för dig. Hoppas du får rätsida på det!

• Mamma060812
    Bia 80 skrev 2011-05-05 13:54:30 följande:
    Låter som du bränt det "lätta fettet" dvs det som är lättåtkomligt och nu börjat bygga muskler istället.
    Har du gjort en mätning på din kroppsammansättning, den ger dig svar på andel fett muskler mm. Det kan vara så att du bränner fett men bygger muskler och då visar vågen plus istället
    Ja på nåt sätt är det ju det man hoppas på ! & nej jag har inte gjort nån kroppsmätning. Man kanske skulle göra en sådan för o se om nåt hänt.

& nä dum som ajg var så mätte jag mig inte från början heller, brukar jag alltid göra men denna gg. så kände jag att jag inte skulle hålla på o väga mig o mäta mig stupalöst, som ajg alltid gör annars. För jag tror det stressar mig i onädan.
    Men det skulle jag kanske gjort denna gg. men jag känner tyvärr inget på klädera heller
    Vilda Tiger skrev 2011-05-05 13:51:25 följande:
     Ja jag brukar alltid rasa i vikt när jag drar igång, typ 4Kg på en v brukar det bli i början, men nu är det verkligen totalstopp !!

Opererade bort min ena sköldkörtel 2003 & har aldrig ätit medicin för det & ajg ahr kollat värden med jäna mellanrum o dom ahr aldrig varit tokiga innan. Men nåt verkar ju helt kalrt galet nu, precis som ajg binder en massa vätska i kroppen. 
  • Mamma060812
    Koffie skrev 2011-05-05 14:00:28 följande:

Ja, jag har haft såna stillestånd.
    Ibland kommer sedan viktnedgången som en ketchupeffekt. Eftersom du faktiskt inte hållit på så värst länge med den här nya kuren, så kan det faktiskt fortfarande vara något sådant som händer.

Men, som en doktor sa när jag gick dit för en undersökning för precis samma sak sist: om man har uteslutit fusk/förnekande om vad man får i sig och mängden motion - så kan det bara betyda två saker. Antingen är patienten gravid, eller så har han/hon problem med sköldkörteln.
    Jag var själv gravid den gången..

Men, jag har även varit med om att sköldkörteln varit påverkat pga stress och givit viktuppgång medan jag har rört mycket på mig och ätit mellan 1200-1500 kcal per dag, vilket på sikt borde ge en viktnedgång då jag är både lång och mullig.

Om du bara har en halv sköldkörtel så ligger det ju nära till hands att det är den som spökar för dig. Hoppas du får rätsida på det!

Ja gravid är jag då inte

Så jag hoppas på det andra !
  • Trolletroll

Sök på kalorier och håll dej sten hårt på kalorier in (Mat) < kalorier ut (motion)  Så ska du se att du går ner. Ju mindre du väger och mindre du rör dig desto mindre behöver du röra dig. men minst 1500 kcal / dag för att kroppen ska orka bara vara igång. Tips--- kolla hur mycket kalorier det finns i en chokladkaka.. Den kan (teoretiskt vad gäller energi) hålla igång din kropp ganska länge men du får inga näringsämnen... bara energi som om du äter annat också ....lagras.. 
    Enkelt teoretiskt...men i praktiken är det jättejobbigt att se vilket överflöd av energi vi stoppar i oss... 

Lycka till Ge dig inte

• Trolletroll

Desto mindre behöver du äta menar jag... blev lite fel där...men ni förstår   =) Glad

• Mamma060812
    Trolletroll skrev 2011-05-05 14:04:36 följande:
    Sök på kalorier och håll dej sten hårt på kalorier in (Mat) < kalorier ut (motion)  Så ska du se att du går ner. Ju mindre du väger och mindre du rör dig desto mindre behöver du röra dig. men minst 1500 kcal / dag för att kroppen ska orka bara vara igång. Tips--- kolla hur mycket kalorier det finns i en chokladkaka.. Den kan (teoretiskt vad gäller energi) hålla igång din kropp ganska länge men du får inga näringsämnen... bara energi som om du äter annat också ....lagras.. 
    Enkelt teoretiskt...men i praktiken är det jättejobbigt att se vilket överflöd av energi vi stoppar i oss... 

Lycka till Ge dig inte
    Men det är ju det jag gör, äter mindre än jag gör av med, det är ju det som är så konstigt !

Kom precis in efter in efter en 3,5km i skogen, helt underbart !! Passade på att jogga oxå  
Svar på tråden Jag går inte ner i vikt, trots träning & omlagd kost !!!!!!