• elingabriella

Massa hundhår!! Hjälp någon!?

Det är HELT otroligt vad mina små älsklingar tappar päls just nu! Det är framförallt vår lille mopskille på 10 månader som fäller mest. Det kan man väl ändå inte tro? HahaSkrattande

Jag kammar och dammsuger hela tiden men det tar ju aldrig slut! Hur gör ni andra med hundar som fäller? 
    *hoppas på mirakelkur mot hundhår* 

elingabriella.se - Mops & chihuahua
  • Svar på tråden Massa hundhår!! Hjälp någon!?
  • Birgitta2

Jag har min mirakelmopp till golven - de tar damm och hundhår hur enkelt som helst. Sen tar man bara det man samlat in och dammsuger upp. Mattorna dammsuger jag som vanligt men noggrannare vid fällningstider.

• Noxigen

Gillette funkar ...men annars en fuktig trasa tar håret bra.

• Noxigen
    Noxigen skrev 2011-05-05 14:31:18 följande:
    Gillette funkar ...men annars en fuktig trasa tar håret bra.
    Alltså en wetex trasa på hunden
  • Birgitta2

Ett bad då och då tar också enormt mycket hår.

• Superkex

Jag har en tät specialkam "Furstar", finns också en liknande som heter "Furminator" som funkar bra. Och så har jag klippt ner lilla damen också...

• ikelipiken

Jag har Schäfer som fäller kopiösa mängder året om, men värre vissa perioder. Använder furminator dagligen. Tar ca 10 minuter att gå igenom pälsen och det gör jag utomhus. Då fäller hon inte alls lika mycket hår inne.
    Furminatorn fungerar även utmärkt att dram bort päls som har lagt sig på mattor och på kanterna av soffan. 
    Dammsuger även 1-2 ggr om dagen. 

• Miew

Jag har 4 labbar som driver mig till vansinne, men jag har införskaffat mig borsten furminator. Den är jättebra. Annars så dammsuger jag minst 1 gång om dagen oftast 2. Och sopar runt korgarna och överallt i vardagsrummet några gånger om dagen... Kul? Nej! Men jag måste.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • elingabriella
    Birgitta2 skrev 2011-05-05 14:29:45 följande:
    Jag har min mirakelmopp till golven - de tar damm och hundhår hur enkelt som helst. Sen tar man bara det man samlat in och dammsuger upp. Mattorna dammsuger jag som vanligt men noggrannare vid fällningstider.
    Den här moppen låter intressant! :) Vad heter den?
    elingabriella.se - Mops & chihuahua
  • dezibel
    elingabriella skrev 2011-05-05 17:21:07 följande:
    Den här moppen låter intressant! :) Vad heter den?
    Det finns massor av märken. Jag har ett stativ med en platta som man fäster olika typer av dukar på. Min kommer fråm Enjo men det finns andra märken i alla större ICAbutiker tex. Dom är helt suveräna fast mattorna måste ju skakas/dammsugas ändå.
  • Deiia

.....det är ju VÅR!
    Vinterpälsen ska av!

• Mette86

Jag släcker lampan hemma och tänder ljus om kvällarna för att slippa se eländet Cool

Sen trimmar jag golden tiken till en betydligt kortare frisyr utan för mycket hårsvall och borstar, borstar och borstar.

• Tribute

Jag tänkte direkt då jag löste rubriken "Hon måste ha en mops". Jag har haft hundar med betydligt mer päls men ingen kan föreställa sig hur mycket de här små asen hårar. Jag trodde att en korthårig hund skulle göra pälsvården enklare men det är verkligen tvärtom.

Vi har köpt en furminator och får bort väldigt mycket hår från vår ettåriga mops men ändå så blir man helt beige av hår på benen bara hunden råkar nudda dem. Det här är verkligen något i särklass.

• Aniiee
    lijfi skrev 2015-05-03 11:11:43 följande:

Skjut byrackan. Det är mitt tips!!

Grattis till veckans trådlyft!
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Massa hundhår!! Hjälp någon!?