Anonym (Kontrollant) skrev 2011-05-05 18:06:24 följande:
Jag arbetar med bla livsmedelshygien och livsmedelslagstiftningen.
Jag håller dock inte på med butiker och dyl. utan är på andra livsmedelsanläggningar som slakterier, styckanläggningar och "korvfabriker".
På dessa anläggningar är det inte tillåtet med hundar i lokalerna där det finns livsmedel.
Kanske att man kunde tillåta en hund på kontoret om det inte fanns någon chans alls att hunden kan komma i kontakt med verksamheten (har aldrig ställts inför det problemet).
Om man läser ett stycke ur "Vägledning om hygien" (
www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/... ) sida 25 som finns på livsmedelsverkets hemsida så står det följande:
"Tamdjur (d.v.s. husdjur och andra djur) får inte ha tillträde till platser där livsmedel bereds, hanteras eller lagras enligt kapitel IX punkt 4.
Sådana djur bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse och där förekomst av djur skulle kunna innebära en risk för indirekt kontaminering av livsmedel. Exempel på sådana platser är omklädningsrum och diskrum. Även om detta inte direkt regleras i ovan nämnda punkt 4 så är det en slutsats av bl. a. punkt 3.
Funktionshindrad person bör få medföra ledarhund, servicehund eller signalhund i serveringslokal och i vissa delar av en butik, under förutsättning att detta inte medföra risk för att livsmedlen kontamineras."
Om det är lämpligt att det finns hundar i just din lokala butik är svårt att svara på, om det är en liten butik som bara säljer livsmedel i förpackningar så är ju risken liten att maten på något sätt kan bli förorenad av hundens närvaro. Men om man har en manuell chark där man skivar skinka och delar ostar, kanske har en bake off så är riskerna större eftersom de livsmedeln är "nakna" och oskyddade.
Vad gäller att ha hundar i butiker i övrigt så tror jag att det är tillåtet så länge man sätter en skylt på dörren så att allergiker kan låta bli att gå in där.
Det står ju butiksinnehavaren fritt att anställa vilken personal de vill, ha vilken inredning de vill, sälja vilka produkter de vill (inga olagliga saker dock). Så vill de ha hundar, katter, papegojor (finns en tygbutik i Uppsala som har en papegoja!) eller vad de nu önskar i sin butik så är det fritt fram. Gillar man inte konceptet så behöver man inte vara kund där.
Men djurskyddet kan ha vissa åsikter om miljön i butiken är lämplig eller ej för djuret. För några år sedan var det strid om en hund som var med sin matte i hennes frisersalong. Djurskyddet var oroliga över att kemikalier och ångor som finns i salongsmiljön skulle vara skadliga för hunden. Jag vet inte hur ärendet slutade, men jag tror att hunden fick vara kvar i salongen.
Hoppas att mitt svar gjorde dig lite klokare!
Javisst det gjorde det...
Tanken slog mig bara när jag var därinne idag, inget jag ska anmäla eller bry mig över, ville bara se vad andra tycker mera...
Jobbade i en video/godisbutik för många herrans år sen. vi hade ett antal pyrayor där...

dom åt godis...