• Anonym (Djuraffär??)

Hundar i Mataffär OK???

Bor på en mindre ort och där finns en liten livsmedelsbutik, har förut sett att det finns en hund inne bakom i lager/personalutrymmet... nu idag var jag inne igen och idag satt det 2 stora hundar, den ena var en större valp som ville smita in i affären då det inte finns en dörr emellan, tjejen i kassan sprang då och slet tag i hunden och tog den regält i nacken och fräste på den...

Tanken slog mig faktiskt att det är en livsmedelsaffär och att matvarorna förvaras där hundarna är, lite äckligt faktiskt tycker jag, vad tycker ni??

• Svar på tråden Hundar i Mataffär OK???
  • Dimes

Nä, jag tycker inte det är ok att låta djur vara i en mataffär. Det kan ju finnas människor som är väldigt allergiska eller rädda för hundar.

• Anonym

Inga djur på arbetsplatser tycker jag och särskilt inte sådana arbetsplatser där det kommer kunder. I livsmedelsbutiker känns det verkligen olämpligt.

• Anonym (Djuraffär??)

Undrar om man ens får det eg? Som ni säger allergi osv...

Jag har sett den ena hunden ofta och vet att det är hon som arbetar där som äger hunden.. men nu var det en större valp också så hon kanske har skaffat flera...

• pluvdo

Jag personligen hade inte brytt mig. Bodde i fem år i Nederländerna när jag var yngre och där fick djur komma in på caféer, restauranger och i affärer (dock inte mataffärer) och allergi verkade jättesällsynt där. Under de fem åren jag bodde i Nederländerna så tror jag inte jag träffade en enda person som sade att den var allergisk utom möjligen en svensk eller två. Så, jag tror svenskarnas besatthet vid att hålla päls och pälsdjur borta överallt gör allergiproblemet större och värre och inte tvärtom. För min del hade djur gärna fått komma in på lite fler ställen så folk fick utsättas och bli immuna. Mycket bättre.

• Agapi

sa lange de ar pa lager/personal rum ser jag inget fel. All mat ligger val anda i lador/inplastat dar. Om de sprang runt inne i charken vore de lite annat.

Tycker det ar trevligt med djur i affarer osv. Vet iaf en skoaffar, en advokat och en frisor i gbg dar dom har hund i lokalen. Kan/vill man inte traffa hundar sa ar de ju helt fritt att ga nagon annanstans. Enda skillnaden ar ju da nar de handlar om hygien lagar tex restaurang kok eller sadar saklart. Men som sagt pa lagret i mataffar ser jag inga problem

• Dimes
    pluvdo skrev 2011-05-05 15:30:26 följande:
    Jag personligen hade inte brytt mig. Bodde i fem år i Nederländerna när jag var yngre och där fick djur komma in på caféer, restauranger och i affärer (dock inte mataffärer) och allergi verkade jättesällsynt där. Under de fem åren jag bodde i Nederländerna så tror jag inte jag träffade en enda person som sade att den var allergisk utom möjligen en svensk eller två. Så, jag tror svenskarnas besatthet vid att hålla päls och pälsdjur borta överallt gör allergiproblemet större och värre och inte tvärtom. För min del hade djur gärna fått komma in på lite fler ställen så folk fick utsättas och bli immuna. Mycket bättre.
    Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Om djur fick komma in överallt och man blev lite utsatt här och där skulle mitt liv bli ett rent helvete, och då finns det människor som är mer känslig än vad jag är. Till exempel min mamma, som får blåsor på läpparna och som var tvungen att åka in till akuten på grund av pälsallergi - hennes liv skulle inte fungera om djur fick vara inne på affärer. 
  • Åssi

Min frissa har sin hund i salongen. Jag älskar ju hundar och har inget emot det. Hunden ser ju inte ut att ha särskilt roligt, men skulle antagligen haft ännu tråkigare ensam hemma.
    Men jag har ändå reagerat eftersom det är sällan man ser djur på såna ställen. Det måste ju komma in folk som är hundrädda eller allergiska som vänder i dörren när de ser hunden som är ganska stor och går omkring fritt i lokalen (även om den mest ligger stilla på en filt.)

• Anonym (Djuraffär??)

Du har öppet till charken direkt från lagret/personalutrymmet... allså en öppning mellan affären och hundarna, den ena satt precis i öppningen och den andre var på väg ut...jag personligen är livrädd för hundar, speciellt större.

• Anonym (Kontrollant)

Jag arbetar med bla livsmedelshygien och livsmedelslagstiftningen.
    Jag håller dock inte på med butiker och dyl. utan är på andra livsmedelsanläggningar som slakterier, styckanläggningar och "korvfabriker".
    På dessa anläggningar är det inte tillåtet med hundar i lokalerna där det finns livsmedel.
    Kanske att man kunde tillåta en hund på kontoret om det inte fanns någon chans alls att hunden kan komma i kontakt med verksamheten (har aldrig ställts inför det problemet).

Om man läser ett stycke ur "Vägledning om hygien" ( http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/V%C3%A4gledning%20om%20hygien%20051222.pdf ) sida 25 som finns på livsmedelsverkets hemsida så står det följande:

"Tamdjur (d.v.s. husdjur och andra djur) får inte ha tillträde till platser där livsmedel bereds, hanteras eller lagras enligt kapitel IX punkt 4.
    Sådana djur bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse och där förekomst av djur skulle kunna innebära en risk för indirekt kontaminering av livsmedel. Exempel på sådana platser är omklädningsrum och diskrum. Även om detta inte direkt regleras i ovan nämnda punkt 4 så är det en slutsats av bl. a. punkt 3.
    Funktionshindrad person bör få medföra ledarhund, servicehund eller signalhund i serveringslokal och i vissa delar av en butik, under förutsättning att detta inte medföra risk för att livsmedlen kontamineras."

Om det är lämpligt att det finns hundar i just din lokala butik är svårt att svara på, om det är en liten butik som bara säljer livsmedel i förpackningar så är ju risken liten att maten på något sätt kan bli förorenad av hundens närvaro. Men om man har en manuell chark där man skivar skinka och delar ostar, kanske har en bake off så är riskerna större eftersom de livsmedeln är "nakna" och oskyddade.

Vad gäller att ha hundar i butiker i övrigt så tror jag att det är tillåtet så länge man sätter en skylt på dörren så att allergiker kan låta bli att gå in där.
    Det står ju butiksinnehavaren fritt att anställa vilken personal de vill, ha vilken inredning de vill, sälja vilka produkter de vill (inga olagliga saker dock). Så vill de ha hundar, katter, papegojor (finns en tygbutik i Uppsala som har en papegoja!) eller vad de nu önskar i sin butik så är det fritt fram. Gillar man inte konceptet så behöver man inte vara kund där.
    Men djurskyddet kan ha vissa åsikter om miljön i butiken är lämplig eller ej för djuret. För några år sedan var det strid om en hund som var med sin matte i hennes frisersalong. Djurskyddet var oroliga över att kemikalier och ångor som finns i salongsmiljön skulle vara skadliga för hunden. Jag vet inte hur ärendet slutade, men jag tror att hunden fick vara kvar i salongen.

Hoppas att mitt svar gjorde dig lite klokare!

• Anonym (Djuraffär??)
    Anonym (Kontrollant) skrev 2011-05-05 18:06:24 följande:
    Jag arbetar med bla livsmedelshygien och livsmedelslagstiftningen.
    Jag håller dock inte på med butiker och dyl. utan är på andra livsmedelsanläggningar som slakterier, styckanläggningar och "korvfabriker".
    På dessa anläggningar är det inte tillåtet med hundar i lokalerna där det finns livsmedel.
    Kanske att man kunde tillåta en hund på kontoret om det inte fanns någon chans alls att hunden kan komma i kontakt med verksamheten (har aldrig ställts inför det problemet).

Om man läser ett stycke ur "Vägledning om hygien" ( www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/... ) sida 25 som finns på livsmedelsverkets hemsida så står det följande:

"Tamdjur (d.v.s. husdjur och andra djur) får inte ha tillträde till platser där livsmedel bereds, hanteras eller lagras enligt kapitel IX punkt 4.
    Sådana djur bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse och där förekomst av djur skulle kunna innebära en risk för indirekt kontaminering av livsmedel. Exempel på sådana platser är omklädningsrum och diskrum. Även om detta inte direkt regleras i ovan nämnda punkt 4 så är det en slutsats av bl. a. punkt 3.
    Funktionshindrad person bör få medföra ledarhund, servicehund eller signalhund i serveringslokal och i vissa delar av en butik, under förutsättning att detta inte medföra risk för att livsmedlen kontamineras."

Om det är lämpligt att det finns hundar i just din lokala butik är svårt att svara på, om det är en liten butik som bara säljer livsmedel i förpackningar så är ju risken liten att maten på något sätt kan bli förorenad av hundens närvaro. Men om man har en manuell chark där man skivar skinka och delar ostar, kanske har en bake off så är riskerna större eftersom de livsmedeln är "nakna" och oskyddade.

Vad gäller att ha hundar i butiker i övrigt så tror jag att det är tillåtet så länge man sätter en skylt på dörren så att allergiker kan låta bli att gå in där.
    Det står ju butiksinnehavaren fritt att anställa vilken personal de vill, ha vilken inredning de vill, sälja vilka produkter de vill (inga olagliga saker dock). Så vill de ha hundar, katter, papegojor (finns en tygbutik i Uppsala som har en papegoja!) eller vad de nu önskar i sin butik så är det fritt fram. Gillar man inte konceptet så behöver man inte vara kund där.
    Men djurskyddet kan ha vissa åsikter om miljön i butiken är lämplig eller ej för djuret. För några år sedan var det strid om en hund som var med sin matte i hennes frisersalong. Djurskyddet var oroliga över att kemikalier och ångor som finns i salongsmiljön skulle vara skadliga för hunden. Jag vet inte hur ärendet slutade, men jag tror att hunden fick vara kvar i salongen.

Hoppas att mitt svar gjorde dig lite klokare!
    Javisst det gjorde det...

Tanken slog mig bara när jag var därinne idag, inget jag ska anmäla eller bry mig över, ville bara se vad andra tycker mera...

Jobbade i en video/godisbutik för många herrans år sen. vi hade ett antal pyrayor där... Tungan ute dom åt godis... Cool
Svar på tråden Hundar i Mataffär OK???